پرونده ویژه این هفته رسانه طرفداری به موضوع ورود بانوان به ورزشگاه ها اختصاص دارد... 

قطار لیگ 22 بدون حضور تماشاگران راه افتاد. 

به گزارش طرفداری، همین مساله باعث شد فصل جدید نیم بیشتر جذابیت خود را از دست بدهد. هفته اول بدون تعارف با رویارویی ساپینتو و مورایس در بازی استقلال و سپاهان، ملاقات یحیی گل محمدی و مهدی تارتار در فولادشهر، تقابل امیر قلعه نویی و قربان بردیف در سیرجان و در جریان بازی گل گهر و تراکتور و حتی ملاقات ساکت الهامی و سیدمهدی رحمتی در اراک که به نوعی ادامه جنجال های فینال جام حذفی بود، حساسیت و جذابیت زیادی داشت اما چه فایده که در فاصله کمتر از دو روز تا آغاز فصل جدید، ناگهان اعلام شد بازی ها بدون تماشاگر برگزار می شود؟ 

 

توجیهی که سازمان لیگ برای این تصمیم آورده به شدت باورناپذیر بود. درست در روزی که سایت فروشی بلیت مثل ساعت کار می کرد و هواداران استقلال و سپاهان به راحتی و بدون کوچکترین اختلالی سرگرم تهیه بلیت بازی تیم های محبوب شان بودند، ناگهان سازمان لیگ اطلاعیه ای منتشر کرد و مدعی شد به دلیل اشکال در سامانه بلیت فروشی، بازی های هفته را بدون تماشاگر برگزار می کند.

سازمان لیگ ادعا کرد ایراد از سامانه بلیت فروشی بوده اما چه کسی است که این ادعا را قبول کند؟

تقریبا تمامی اهالی فوتبال می دانند ایراد کار کجاست. فیفا از مدت ها پیش به فدراسیون فوتبال ایران اعلام کرده بود باید زمینه حضور بانوان در ورزشگاه ها را فراهم کند. فدراسیون با ارائه نمایشی در جریان یکی، دو بازی تیم ملی، خیال فیفا را تا حدودی راحت کرد که در حال آماده سازی زیر ساخت ها برای ورود بانوان به ورزشگاه ها است اما عده ای از داخل و خارج از ایران، گزارش هایی را به فیفا فرستادند مبنی بر اینکه حضور بانوان در ورزشگاه ها گزینشی بوده و در واقع فدراسیون فوتبال، فیفا را دور زده است.

این گزارش ها به شدت فیفا را حساس کرد اما آن چیزی که مثل پوتک به سر فوتبال ایران خورد و وضعیت فعلی را پدید آورد، اشتباه فدراسیون موقت در انتقال بازی تیم ملی از تهران به مشهد بود. در جریان بازی ایران و لبنان وقتی ماموران ورزشگاه مشهد، بانوان را به ورزشگاه راه ندادند، فیفا تمام آن گزارش هایی که علیه ایران به مقرش رسیده بود را مدنظر قرار داد و باور کرد فدراسیون فوتبال ایران، در این زمینه با آن ها همکاری نکرده و فقط تظاهر به همکاری داشته است.

تا قبل از آن اتفاق، فیفا راضی بود فقط بازی های ملی ایران در حضور بانوان برگزار بشود و برای حضور بانوان در بازی های باشگاهی به فدراسیون فوتبال فرصت داده بود تا اول زیر ساخت ها را آماده کند و جایگاه برای بانوان درنظر بگیرد تا در یک فصرت مناسب درهای ورزشگاه ها در بازی های باشگاهی هم به روی بانوان باز بشود.

اما آن اتفاق تلخ مشهد باعث شد فیفا، ددلاینی برای فوتبال ایران درنظر بگیرد و این بار دستور بدهد برگزاری بازی های باشگاهی هم باید با حضور بانوان باشد.

در هفته های پایانی فصل قبل آن چیزی که با ما کمک کرد تا از خشم فیفا در امان بمانیم، همه گیری کرونا بود. همین مساله باعث شد بازی ها یا پشت درهای بسته برگزار شود یا با حضور حداقلی تماشاگران و فدراسیون موقت، لیگ 21 را به سلامت پشت سر بگذارد اما برای شروع لیگ 22، فیفا جدی تر از همیشه، حضور بانوان را مطالبه کرده است.

به گفته یکی از مسئولان عالی رتبه سازمان لیگ، این بار فیفا از ایران نخواسته زیر ساخت ها را برای حضور بانوان فراهم کند بلکه دستور داده جایگاه ویژه بانوان در هر یک از ورزشگاه ها را به فیفا نشان بدهد و مدارک و مستندات شامل فیلم و عکس از حضور بانوان در ورزشگاه ها را به دست فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا برساند.

گفته می شود همین مساله باعث شد سازمان لیگ در لحظه آخر تصمیم بگیرد هفته اول لیگ 22 را بدون حضور تماشاگران برگزار کند. باز هم گفته می شود همین حساسیت فیفا باعث شد حسن کامرانی فر در آستانه انتخابات هشتم شهریورماه به زوریخ سفر کند تا رو در رو با سران فیفا حرف بزند. 

در ایران همه بی صبرانه منتظر پایان لابی ها و رایزنی ها هستند تا مشخص شود باز هم فیفا عقب نشینی می کند و یک مهلت چند ماه به ایران می دهد یا این بار فدراسیون فوتبال و نهادهای مرتبط را مجاب می کند یک جایگاه به بانوان در ورزشگاه اختصاص دهند.

البته همیشه راه سومی هم وجود دارد؛ نمایشی برای دور زدن فیفا!

البته چندان هم ناعادلانه نیست حالا که بانوان نمی توانند روی سکوهای ورزشگاه بازی های لیگ برتر را ببینند، آقایان هم مثل خانم های از پای تلویزیون تماشاگر بازی های لیگ باشند. اینجوری جا هم برای تبلیغات، بیشتر خواهد بود. راستی پول این تبلیغات ها کجا می رود؟

توضیح تیتر: مهران مدیری در فیلم همیشه پای یک زن در میان است، ساخته کمال تبریزی دیالوگی یه این مضمون داشت که حتی در دعوای مسیحی ها هم پای یک زن در میان است، حالا به نظر می رسد در فیفا هم پای بانوان در میان است و این کمیته در تلاش است ورزشگاه ها را از یک محیط کاملا مردانه خارج و به محیطی تبدیل کند که بانوان هم در آن حضور داشته باشند...