داستان زندگی فردی که فوتبال را متحول کرد. 

معمولا بین هواداران فوتبال، بسیار زیاد درمورد توپ طلا و لیگ قهرمانان اروپا (جام باشگاه های اروپای سابق) صحبت رد و بدل می شود، اما آیا تا به حال از خود پرسیده اید مهمترین تورنمنت باشگاهی دنیا و مهم ترین عنوان فردی دنیای فوتبال توسط چه کسی به وجود آمده است و ایده آن را چه کسی داده است؟

در 6 نوامبر 1889، گابریل هانوت در آراس فرانسه به دنیا آمد. او در 19 سالگی فوتبال حرفه ای خود را آغاز کرد. کتورکوینگ، پروسن و فرانسیلین تیم هایی بودند که او برای آنها به میدان رفت. همچنین هانوت 12 بازی برای تیم ملی فرانسه انجام داد. در المپیک 1908 هانوت بخشی از تیم ملی فوتبال فرانسه بود اما هرگز در هیچ بازی ای به میدان نرفت. [1] گابریل در پست فول بک بازی می کرد. او دچار یک سانحه ی هوایی شد و دیگر نتوانست فوتبال را ادامه دهد. هانوت در اولین اقدام خود پس از فوتبال، ایده ی برگزاری لیگ 1 فرانسه را داد و لیگ 1 فرانسه در سال 1932 به کمک او و با ایده‌ی او به وجود آمد. گابریل هانوت که در نشریه معتبر اکیپ فرانسه (l'equipe) مشغول فعالیت بود، به همراه ژاک فرن، همکار خود موسس جام باشگاه های اروپا در دسامبر 1954 بودند.

گابريل هانوت در سال 1956 جایزه ای موسوم به توپ طلا را پایه گذاری کرد. [2] یکی از مهم ترین اقدامات او برای فوتبال فرانسه تست گرفتن از بازیکنان جوان و پیدایش استعداد هایی مثل ریموند کوپا و میشائیل لارک بود. سرانجام گابریل هانوت در 10 آگست 1968 درگذشت. [3]

تصویری از گابريل هانوت در دورانی که مشغول به بازی بود. (فرد سمت چپ) 
تصویری از اهدای جایزه توپ طلا به آلفردو دی استفانو توسط گابریل هنوت

منابع: 

[1]: به نقل از olympedia

[2]: به نقل از گاردین 

[3]: به نقل از Ladepeche.fr