هری مگوایر در دفاع کردن به مشکل خورده اما در دیگر عناصر بازی، نقش بسیار مهمی در منچستریونایتد دارد اما  شیاطین سرخ از مگوایر می‌خواهند بازیکنی باشد که در واقع نیست...

این روزها از هری مگوایر، کاپیتان منچستریونایتد بابت نمایش‌های ضعیف اخیرش انتقادهای زیادی می‌شود اما اگر بخواهیم منطقی بررسی کنیم، باید بگوییم تمام او مقصر تمام مشکلات خط دفاعی منچستریونایتد نیست. 

طرفداری | هری مگوایر فراتر از یک مدافع مرکزی است، اگرچه نمایش او مقابل برنلی، ضعف‌های دفاعی‌اش را نمایان کرد. در بازی برنلی و منچستریونایتد، مگوایر به جای پوشش فضا، به شکلی عجولانه تصمیم گرفت جی رودریگز را تعقیب کند که این منجر به گل حریف شد. با این وجود قضاوت عملگرد مگوایر صرفا بر پایه چند نمایش‌ ضعیف اخیرش می‌تواند سطحی‌نگری باشد. این در حالی است که یک مدافع، قطعا کارهایی بیش از دفاع کردن انجام می‌دهد.

اگر بخواهیم سطحی به قضیه نگاه کنیم، تمام انتظاراتی که از مگوایر می‌رود، دفاع کردن است. چنین تحلیلی برای بازیکنانی چون هری مگوایر، دو مسئله را به ما نشان می‌دهد؛ هر کار دیگری که آن‌ها در زمین انجام می‌دهند، اضافه است و در صورتی که مقصر گل باشند تمام کاسه و کوزه‌ها بر سر آن‌ها شکسته می‌شود. مگوایر اخیرا در زمینه دفاعی، ضعیف عمل کرده است و حالا زمان خوبی است تا ببینیم او به عنوان یک مدافع در زمینه تعادل و درک بازی چه کارهای انجام می‌دهد. سوالِ اصلی یادداشتی که می‌خوانید، این است: هری مگوایر در واقع چه کار می‌کند و چه وظایفی دارد؟

بازی بدون توپ هری مگوایر

دفاع کردن یک مشارکت انفرادی نیست. بازیکنان با توجه به سیستمی که در آن بازی می‌کنند، می‌توانند بهتر یا بدتر به نظر بیایند. ساختار دفاعی منچستریونایتد طی سال‌های اخیر اصلا باثبات نبوده است. ساختار دفاعی تیمی منچستریونایتد نشان می‌دهد مهاجمان اغلب اوقات برای حمایت از فول‌بک‌ها و پوشش فضای خالی میان خطوط هافبک و دفاع به عقب بر نمی‌گردند. در این فصل نقص‌های دفاعی منچستریونایتد از طریق دریافت شوت‌های بیش‌تر به خصوص از مناطق مرکزی و منطقه شش قدم، بیش‌تر نمایان شده است. یک ساختار دفاعی برای موفق بودن، باید فراتر از نام‌ها و اجزا باشد. یک ساختار دفاعی موفق باید نقاط ضعف افراد را بپوشاند و از نقاط قوت بازیکنان بهره ببرد اما در منچستریونایتد، این موضوع کاملا برعکس است.

اینفوگرافیک زیر نشان می‌دهد مگوایر خارج از محوطه جریمه خودی با بازیکن حریف درگیر می‌شود و این همان کاری است که او روی صحنه گل برنلی انجام داد. دلایل متعددی برای این مورد وجود دارد. یکی از این دلایل وضعیتی است که مدافعان مرکزی مدام در آن قرار می‌گیرند. در چنین وضعیتی مدافعان باید برای درگیر شدن با حریف و یا حفظ موقعیت کنونی، در لحظه تصمیم بگیرند. 

فعالیت‌های دفاعی هری مگوایر در منچستریونایتد در فصل 22-2021
حجم بالای شوت‌های زده شده به سوی دروازه منچستریونایتد با رنگ قرمز و حجم پایین‌تر این شوت‌ها با رنگ سفید تعیین شده است

زوج دفاعی هری مگوایر، ویکتور لیندلوف است که معمولا به شکل منفعل بازی می‌کند و عقب می‌نشیند. پس این مگوایر است که باید به جلو برود و با مهاجم حریف درگیر شود چرا که مدافعان دیگر، میلی به انجام این کار ندارند. در حقیقت نقش مگوایر، اغلب اوقات خاموش کردن آتشی است که خود بازیکنان منچستریونایتد به پا کرده‌اند. رهبری و شروع نبردها در پروفایل دفاعی مگوایر نیست اما نقش کاپیتانی او در منچستریونایتد باعث افزایش فشارها می‌شود و این مدافع ملی پوش انگلیس، به عنوان یک مدافع مجبور به انجام کارهای تهاجمی‌تر می‌شود. 

با این حال قمار کردن روی مگوایر، نمی‌تواند یک برد قطعی باشد. یک مدافع باکیفیت لزوما نباید سرعت بالایی داشته باشد اما نقشی که مگوایر در منچستریونایتد دارد باعث می‌شود کندی او کاملا به چشم بیاید. مثل سایر مدافعان، هری مگوایر برای برای ساختار پر از هرج و مرج منچستریونایتد که مدام در حال تغییر است، پروفایل مناسبی نیست. ساختار دفاعی منچستریونایتد، امنیت جمعی ندارد و این یعنی مگوایر به عنوان رهبر خط دفاع نیاز دارد جور سایر بازیکنان را هم بکشد. چنین معضلی باعث می‌شود عملکرد این مدافع 28 ساله حد وسط نداشته باشد؛ او یا فرمی وحشت‌ناک دارد و یا شگفت‌انگیز. 

همان طور که در یادداشت «یوونتوس برای فرار از بحران به چه خریدهایی نیاز دارد؟» خوانده بودید، Smarterscout پلتفرمی است که از تحلیل‌های پیشرفته برای تجزیه عناصر مختلف بازی یک فوتبالیست استفاده می‌کند. این پلتفرم، عناصر موجود در بازی یک فوتبالیست چون توانایی‌های تکل زدن، هد زدن و دریبل‌زنی را از طریق پارامترها تجزیه و ارزیابی می‌کند. این رتبه‌بندی‌ها از طریق کیفیت فنی حریفی که بازیکن در نبردها با آن روبرو می‌شود، مورد محاسبه قرار می‌گیرد و به عنوان یک سنگ محک به کار می‌رود. 

با نگاه کردن به اینفوگرافیک زیر، می‌توانیم ببینیم مگوایر فعال‌ترین مدافع یونایتد از نظر مشارکت در نبردهای هوایی است (نمره 55 از 99). این یعنی مگوایر بیش از میانگینِ مشارکت یک مدافع مرکزی در نبردهای هوایی، در این امر فعالیت می‌کند. توانایی پیروزی مگوایر در نبردهایی هوایی از ضربات آزاد بسیار بالاست (نمره 93 از 99) و با توجه به حجم بالای ضربات سری که او می‌زند، بخش مهمی از نبردهای هوایی در جریان بازی را هم می‌برد (نمره 50 از 99). این منطقه‌ای است که رافائل واران با نمره 91 از 99 نسبت به همه در زمینه زدن ضربات سر در جریان بازی برتری دارد.

هری مگوایر، موثرترین مدافع منچستریونایتد در نبردهای هوایی است

یکی از بهترین کیفیت‌های مگوایر، همیشه در دسترس بودن اوست. هری مگوایر از زمان پیوستنش به منچستریونایتد، بیش‌ترین دقایق بازی برای این تیم را در میان تمام بازیکنان شیاطین سرخ به ثبت رسانده است. مگوایر هیچ استراحت قابل توجهی نداشته و همواره در بازی‌های مهم و غیر مهم شیاطین سرخ به میدان رفته است.

بیش‌ترین دقایق بازی میان بازیکنان فعال منچستریونایتد از تابستان 2018، زمان پیوستن هری مگوایر به این باشگاه

بازی با توپ هری مگوایر

هری مگوایر شاید در بازی بدون توپ برای منچستریونایتد مفید باشد اما نقش او در بازی با توپ، مفیدتر است. منچستریونایتد یک هافبک دفاعی مطمئن ندارد و به همین دلیل این مگوایر است که با تسلط خوبش روی توپ، عنصری مهم در انتقال توپ از دفاع به حمله به شمار می‌رود. این موضوع که آیا مگوایر در پاس دادن ماهر است یا منچستریونایتد مهره‌ای خلاق در عقب زمین ندارد، موضوعی قابل بحث است اما به هرحال مگوایر در زمینه حمل توپ و ارسال پاس، مهره‌ای کلیدی برای شیاطین سرخ است.

اینفوگرافیک زیر، مشارکت مگوایر در دنباله‌های پاس را نشان می‌دهد که منچستریونایتد را به یک سوم تهاجمی منتقل می‌کند.  این یعنی مگوایر نسبت به یک مدافع مرکزی سنتی، بالاتر بازی می‌کند و پاس‌های رو به جلوتری می‌فرستد. مشارکت این مدافع منچستریونایتد در یک سوم میانی، بیش از مشارکت او در یک سوم دفاعی است. این موضوع، به این معناست که مگوایر به شکل هم‌زمان نقش مدافع و هافبک مرکزی را ایفا می‌کند و در تلاش است نقص‌های خط هافبک شیاطین سرخ را جبران کند. 

این نقشه نشان می‌دهد هری مگوایر بیش‌تر اوقات حین کار با توپ در یک سوم میانی حضور دارد و بیش‌تر به سمت چپ متمایل است

در فوتبال، گلزنی مهم‌ترین چیز است اما برای رسیدن به این هدف، فرایندی طولانی طی می‌شود. این یعنی کارهایی که بازیکنان طی این مدت مشارکت دارند، نقش مهمی ایفا می‌کنند. هری مگوایر یکی از این بازیکنان است که اغلب اوقات گل نمی‌زند اما مشارکتی که در ساخت بازی (بیلدآپ) دارد، به تیم کمک می‌کند تا شانس گلزنی بالا برود. فقط تعداد دفعاتی که مگوایر به منچستریونایتد جهتِ به پیش بردن توپ کمک می‌کند مهم نیست بلکه نحوه به پیش بردن آن هم اهمیت دارد. هم سولسشر و هم رانگنیک، به ساخت بازی از دفاع اصرار داشته‌اند و این یعنی مگوایر ارزش‌مندترین مهره منچستریونایتد در این زمینه است. اینفوگرافیک زیر نشان می‌دهد تمام پاس‌های به پیش بَرَنده (پراگرسیو) نامنظم مگوایر، سه دسته است. 

این مدافع انگلیسی از نظر پاس‌هایی که ارسال می‌کند و راه‌حل‌هایی که در ساخت بازی در اختیار منچستریونایتد می‌گذارد، یک بازیکن همه فن حریف است. مگوایر می‌تواند بازیکنی که در عمقِ فضا می‌دود را شناسایی کند، هافبک‌هایی که بین خطوط حرکت می‌کنند را بیاد و پرسِ خط اول حریف (خط حمله) را بشکند. مگوایر یک بازی‌ساز خلاق در خط دفاعی است. اینفوگرافیک زیر، میانگین تعداد پاس‌های او به سوی یک سوم تهاجمی در هر مسابقه و نرخ سلامت این دسته از پاس‌ها را نشان می‌دهد.

نقش محوری هری مگوایر در ساخت بازی منچستریونایتد
مگوایر می‌تواند بازیکنی که در عمقِ فضا می‌دود را شناسایی کند، هافبک‌هایی که بین خطوط حرکت می‌کنند را بیاد و پرسِ خط اول حریف (خط حمله) را بشکند

در واقع در مقیاسی بزرگ‌تر می‌توانیم متوجه شویم مگوایر نه تنها توپ را خوب حفظ می‌کند بلکه زمانی که آن را به دست می‌آورد، می‌تواند توپ را به خوبی به جلو برساند. مگوایر حتی در مقایسه با سایر مدافعان لیگ برتر نیز از این حیث متفاوت است. قابل اتکا بودن و دقت پاس‌های رو به جلوی مگوایر باعث شده او حین مالکیت توپ به یکی از مهم‌ترین اعضای منچستریونایتد تبدیل شود که مدت‌هاست برای موفقیت به کیفیت فردی وابسته است.

مگوایر یکی از بهترین مدافعان لیگ برتر در زمینه به پیش بردن توپ است

پروفایل بازی هری مگوایر به شکلی است که یک تیم می‌تواند کاملا به او اطمینان کند. با نگاه کردن به الگوی حملات منچستریونایتد، واضح است که این تیم در ساخت موقعیت از جناح چپ به مشکل خورده‌اند. این موضوع در اثر عواقبی پی در پی رقم خورده است؛ بزرگ‌ترین مشکل این‌جاست که تمام بازیکنانی که توانایی ارسال پاس‌های پیش بَرَنده دارند، متمایل به چپ هستند و این باعث می‌شود نقشه‌های حرکتی آن‌ها در این سمت از زمین، کاملا قابل پیش‌بینی باشد. این یعنی اگر مگوایر نباشد، اصلا منچستریونایتد نمی‌تواند توپ را به پیش ببرد. 

کانال‌های تهاجمی منچستریونایتد

نتیجه گیری

اگر اشتباهات اخیر را فاکتور بگیریم، هری مگوایری که امروز می‌بینیم بسیار خوب است. با این حال اگر مگوایر در تیمی حضور داشت که ساختار دفاعی‌اش منظم بود و مثل یک تیم دفاع می‌کرد، می‌توانستیم عملکردی فوق‌العاده را از او ببینیم. مگوایر مثل بسیاری از بازیکنانی است که قربانی سو مدیریت منچستریونایتد شده است. در واقع شیاطین سرخ از مگوایر می‌خواهند بازیکنی باشد که در واقع نیست. او در منچستریونایتد تمام بارهای خط دفاعی را به گوش می‌کشد و در بیش‌ترین دقایق ممکن بازی کرده است. از آن‌جایی که مگوایر مجبور است در تمام مسابقات به میدان برود، خسته می‌شود و این در ضعف عملکردش تاثیرگذار است. اگر مگوایر در سیستمی بازی می‌کرد که آزادی عمل بیش‌تری می‌داشت، ممکن بود به بازیکنی بهتر و کامل‌تر تبدیل شود. هر چه قدر یونایتد به عنوان یک تیم مالکیت توپ بیش‌تری داشته باشد، مگوایر کم‌تر مجبور می‌شود برای پوشش فضاهای خالی، به جلو برود و وارد نبردهای زمینی و هوایی شود. یک منچستریونایتدِ بهتر، از هری مگوایر یک مدافع بهتر می‌سازد. 

به قلم مرام البحارنة از وب سایت اتلتیک