استفاده لیورپول از نقطه قوتش باعث شد اینتر یک بازنده سربلند باشد

اینترِ سیمونه اینزاگی با وجود نمایشی تحسین‌برانگیز مقابل لیورپول، در خانه متحمل شکست تلخی شد تا شانسش برای ادامه ماجراجویی در لیگ قهرمانان اروپا به حداقل ممکن برسد.

طرفداری | در چارچوب دور رفت یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا، تیم‌های اینتر و لیورپول به مصاف یک‌دیگر رفتند که این مسابقه با پیروزی 2-0 لیورپول در خانه افعی‌ها به پایان رسید. با این نتیجه، تیم یورگن کلوپ دست بالاتر را برای صعود دارد و اینتر کار سختی در آنفیلد خواهد داشت. درست است که با حذف قانون گل زده در خانه حریف، اینتر می‌تواند با یک پیروزی دو گله در آنفیلد کار را به وقت‌های اضافه ببرد اما این امر خیلی مشکل به نظر می‌رسد. از این رو، می‌توانیم شانس بسیار بالایی برای صعود لیورپول به مرحله بعد قائل باشیم. 

آمار کلی مسابقه؛ برگرفته از فوت‌موب
لیورپول توانست شوت‌ها و xG بیش‌تری به ثبت برساند
اطلاعات بیش‌تر: xG چیست؟

اینتر؛ شجاع و زیبا اما بدشانس

سیمونه اینزاگی در کنفرانس خبری پیش از این مسابقه گفته بود شاگردانش با رویکرد همیشگی به زمین خواهند رفت و می‌خواهند مقابل لیورپول، فوتبالی تهاجمی و خوب ارائه دهند. اینزاگی به وعده‌اش عمل کرد. اینتر میل زیادی به پیروز شدن داشت و فوتبالی تهاجمی، زیبا و تحسین برانگیز ارائه کرد. در برخی از مقاطع نیمه اول و از ابتدای نیمه دوم تا حوالی دقیقه 70، اینتر با شجاعت فوتبال بازی کرد و سعی کرد فرصت‌های گلزنی خلق کند. یکی از برنامه‌های سیمونه اینزاگی برای حمله، استفاده از فضای پشت فول‌بک‌های لیورپول بود. دنزل دومفریز و ایوان پریشیچ، بارها از جناحین نفوذ کردند و خط دفاعی لیورپول را آزار دادند. در نیمه اول حرکت پریشیچ، یک موقعیت عالی خلق کرد و سانتر او، چالهان اوعلو را در محوطه جریمه در موقعیت شوت‌زنی قرار داد. با این حال، این هافبک ترک بدشانس بود که شوتش به تیر افقی دروازه برخورد کرد. 

حسرت چالهان اوعلو پس از کوبیدن ضربه‌اش به تیر دروازه لیورپول

نیمه دوم اوج بازی تیم سیمونه اینزاگی بود و در دو صحنه، اینتر می‌توانست دروازه لیورپول را باز کند. حوالی دقیقه 55 مسابقه، ایوان پریشیچ با نفوذ از سمت راست حریف می‌توانست با ارسال سانتری دقیق، پایه‌گذار گل لائوتارو مارتینز شود اما سانتر او به قدری تند و تیز بود که مهاجم آرژانتینی نراتزوری با وجود پرتاب کردن خودش به درون دروازه، نتوانست به توپ ضربه بزند. در یکی دیگر از صحنه‌ها، بازهم اینتر تلاش کرد از فضای ایجاد شده‌ی پشت سر الکساندر آرنولد به گل برسد. ژکو در فضای خالی حرکت کرد و با توجه به بیرون بودن آلیسون از دروازه، این فرصت را داشت ضربه چیپ بزند و یا به شکل دیگری شوت بزند. با وجود داشتن چنین فرصت‌هایی، ژکو تصمیم گرفت به سانچز پاس بدهد و الکساندر آرنولد که خودش را رسانده بود، توانست مانع بروز یک خطر جدی شود. این را هم در نظر داشته باشید در این موقعیت بالقوه گلزنی، هیچ xG ای برای اینتر به ثبت نرسید چون ژکو و سانچز نتوانستند شوتی ثبت کنند. اینتر با وجود ترتیب دادن فرصت‌هایی قابل توجه، نتوانست از آن‌ها استفاده کند و اگر مقابل تیمی چون لیورپول از فرصت‌های گلزنی استفاده نکنید، سرنوشت خوبی در انتظارتان نخواهد بود.

لیورپول؛ همان همیشگی برای گلزنی!

در این بازی لیورپول برخلاف اینتر عملکرد همیشگی‌اش را نداشت. در واقع تا اواسط نیمه دوم، یورگن کلوپ نبرد تاکتیکی را به اینتر باخته بود و در مقاطع زیادی از بازی، آشفتگی خاصی در بین بازیکنان لیورپول، به خصوص در خط هافبک دیده می‌شد. کلوپ در ابتدای نیمه دوم، روبرتو فیرمینو را به جای ژوتا به زمین فرستاد تا این مهاجم برزیلی، کمک بیش‌تری به خط هافبک انجام دهد اما عملکرد کلی خط هافبک، اصلا قابل قبول نبود. در همین راستا سرمربی آلمانی قرمزها تصمیم گرفت نبی کیتا و جوردن هندرسون را وارد مسابقه کند تا بتواند به اوضاع خط هافبک تیمش سر و سامان ببخشد. حضور هندرسون و نبی کیتا، باعث شد آزادی عمل به شکل قابل توجهی از چالهان اوعلو و بروزوویچ گرفته شود و بازی کمی متعادل‌تر پیش رفت. با فروکش کردن موج سنگین حملات اینتر، لیورپول برگ برنده همیشگی‌اش را رو کرد؛بهره‌گیری از ضربات آزاد. 

آمار دقیق شوت‌های لیورپول و اینتر؛ برگرفته از فوت‌موب

یورگن کلوپ برای ضربه زدن به اینتر، یک راه جالب را انتخاب کرد که قبلا هم از آن خیلی زیاد سود برده بود؛ راهی که شاید در این بازی خیلی خوشایند هواداران لیورپول نبود.  آمار بالا نکات مهمی را به ما نشان می‌دهد. همان‌طور که بالاتر دیدید، لیورپول در این بازی توانست 1.29 واحد xG ثبت کند. 0.78 واحد xG ثبت شده لیورپول در این بازی از روی ضربات آزاد بود. از 10 شوت داخل و خارج چارچوب لیورپول در این بازی، فقط دو تای آن در جریان عادی بازی زده شد. هشت شوت دیگر، همگی یا از روی ضربه کرنر بودند و یا ضربه آزاد. این‌ها نشان می‌دهد قرمزها در موقعیت‌سازی از این طریق، چه‌قدر خطرناک هستند. 

در اوایل بازی، ضربه آزاد اندی رابرتسون با ضربه سر سادیو مانه همراه شد و این مهاجم سنگالی، بدشانس بود که توپ به بالای دروازه رفت. با این حال، دو گل لیورپول در این بازی به لطف ضربات آزاد به ثمر رسید؛ چیزی که لیورپول در آن تبحر دارد. گل اول را روبرتو فیرمینو، تعویض طلایی کلوپ با یک ضربه سر روی کرنر رابرتسون به ثمر رساند. دقایقی بعد، این بار الکساندر آرنولد بود که از این طریق تعیین‌کننده ظاهر شد. ارسال بلند او با تاثیرگذاری فن دایک همراه شد و شوت آرام محمد صلاح پس از تغییر جهت و البته ضعف هندانوویچ در جای‌گیری، وارد دروازه نراتزوری شد. 

نتیجه‌گیری

خلاف بازی با یوونتوس و میلان در این فصل که تعویض‌های سیمونه اینزاگی پاشنه آشیل اینتر بود و باعث شد نراتزوری امتیازات مهمی را در سری آ از دست بدهد، او در این مسابقه از نظر تاکتیکی بهترین رویکرد را در پیش گرفت و تیمش نمایشی قابل تحسین ارائه کرد. لیورپول در مقاطعی از بازی سر در گم بود اما تعویض‌های یورگن کلوپ، ورق را برگرداند. این نشان می‌دهد عمق ترکیب اینتر و لیورپول، تفاوت مهمی میان این دو تیم است که احتمالا در نتیجه بازی هم تاثیرگذار بود. غیبت نیکولو بارلا در این بازی برای اینتر، حسابی گران تمام شد و البته تجربه نیز عامل تعیین‌کننده دیگری است. اینتر با وجود این عملکرد خوب، برای صعود به دور بعد مسابقات به چیزی شبیه به یک معجزه نیاز دارد. لیورپول که حالا ابتکار عمل را داراست، در آنفیلد با فشار کم‌تر و تمرکز بیش‌تری از اینتر پذیرایی خواهد کرد.