مریم روحی: علم بهتر است یا ثروت؟! این یکی از پرتکرارترین سوال های جوامع است که در گذشته کفه ترازو به سمت علم سنگینی می کرد اما شاید امروز برعکس شده باشد. با این حال آن چه که کاملا مشخص و غیرقابل انکار است اینکه به طور قطع نمی توان پاسخ درستی به آن داد و یک سمت را در تمام زمینه ها بهتر دانست.

دنیای فوتبال هم سال هاست که با یک سوال بی جواب مواجه شده: رونالدو بهتر است یا مسی؟!

پایان عصر کریسمِسی!

عده ای رونالدو و عده دیگر مسی را برتر می دانستند؛ بعضی هم که عمدتا از طرفداران قدیمی فوتبال بودند معتقدند امثال مارادونا، پله، فان باستن و ... بهتر از این دو ستاره بودند و فقط به خاطر پخش نشدن مسابقات آن ها کیفیتشان دیده نشده است.

اما گروه چهارمی هم بودند که نظرشان این بود که باید از نبوغ این دو لذت برد و این مسائل را کنار گذاشت. قطعا آمار و ارقام می تواند نشان دهنده کیفیت یک بازیکن باشد اما همه چیز را اثبات نمی کند. برای رونالدو و مسی نیز همین طور بود و هرکدام در معیارهایی برتری نسبت به یکدیگر داشتند.

در یکی دو سال اخیر دو نابغه دنیای فوتبال با افت محسوسی مواجه شدند و بسیاری حسرت لحظات زیبایی که این دو ساخته بودند را می خورند. آمار این دو بازیکن به شکلی بوده که گل نزدن یا عملکرد منفی آن ها کاملا به چشم می آید و به نظر می رسد مخاطبان فوتبال فراموش کردند که مسی و رونالدو هم به مانند تمام ورزشکاران  و فوتبالیست یک روز به خط پایان می رسند و این ارتباطی توانایی های این دو بازیکن ندارد چرا که هردو برای سالیان طولانی روی فرم ایده‌آل بودند.

پایان عصر کریسمِسی!

سن واقعا یک عدد است!

اینکه سن بدن رونالدو مثل یک جوان ۲۰ ساله است یا مسی هنوز هم زمان بالاترین سرعت را زمان حمل توپ دارد، به معنای نادیده گرفتن سن آن ها نیست.

کریستیانو رونالدو دوس سانتوس آویرو متولد ۵ فوریه ۱۹۸۵ است و چند روز پیش ۳۷ سالگی خود را جشن گرفت. او که روزی ضربات ایستگاهی اش بی شباهت به پنالتی نبود حالا بیش از ۴ سال است که فقط یک ضربه آزاد منجر به گل داشته و البته در یک سال گذشته فقط یک گل خارج از محوطه جریمه داشته است!

لیونل آندرس مسی نیز ۲۴ ژوئن ۱۹۸۷ به دنیا آمد و حالا ۳۴ ساله است. او با پنالتی که مقابل رئال مادرید از دست داد با ۵ پنالتی از دست داده تبدیل به بدتررین پنالتی زن تاریخ لیگ قهرمانان شد!

به جز مسی و رونالدو بازیکنانی چون سوارس، مودریچ، راموس، پیکه و سیلوا از جمله بازیکنان بالای ۳۴ سال فوتبال جهان هستند که روزی ستاره های تیم خود بودند. بوفون، آلوس و زلاتان که بالای ۳۹ سال دارند هنوز در فوتبال حرفه ای بازی می کنند اما با روزهای اوج خود فاصله زیادی دارند و افت به خاطر بالا رفتن سن یک اتفاق طبیعی است حتی اگر رونالدو و مسی باشند!

پایان عصر کریسمِسی!

تغییر تیم و عدم آشنایی به سبک بازی

کریستیانو رونالدو در زمان حضور در یوونتوس و مقطع دوم در منچستریونایتد با بازیکنانی به میدان رفت که به سبک بازی او آشنا نیستند و حتی رونالدو هم در قالب تیم آن ها غریبه بوده و هست. منچستر ۲۰۰۸ فرگوسن پر از ستاره هایی بود که از سنین جوانی در کنار هم به خصوص رونالدو بازی کرده بودند و تیم هماهنگی را تشکیل دادند که در لیگ داخلی و اروپا مدعی اصلی بودند اما منچستر امروز سایه ای از آن روزها است. یوونتوس نیز تا قبل از خریدن رونالدو در اروپا عملکرد بهتری داشت و با وجود اینکه کریس در این تیم هم گل های فراوانی زد اما هیچ گاه درخشش و تاثیرگذاری گذشته خود را نداشت.

لیونل مسی در فوتبال حرفه ای پیراهنی جز بارسلونا را به تن نکرده بود و بعد از بازگشت از تعطیلات با پیام عجیب سران بارسا مواجه شد که اعللام کردند توانایی پرداخت حقوقش را ندارند و باید به فکر خداحافظی از آبی اناری ها باشد. لئو در سال های آخر حضور در بارسلونا و فصل جاری در پی اس جی با بازیکنانی همراه شد که درک زیادی از سبک بازی او نداشتند و ندارند.

پایان عصر کریسمِسی!