عزل تاریخی شهاب عزیزی خادم به دست اعضای هیات رییسه، ابعاد و زوایای مختلفی داشت...

شهاب عزیزی خادم 5 شنبه با حکم قطعی اعضای هیات رییسه به شکل موقت از سمت خود عزل شد و حالا با توجه به اینکه شهاب عزیزی خادم در فوتبال سمتی ندارد، تا روزی که خودش علیه منتقدان و رسانه ها حرف نزند، رسانه طرفداری هم با او کاری ندارد، همانطور که سردبیر رسانه طرفداری هم در گفتگو با رادیو اعلام کرد؛ این پرونده بسته شده و زدن فردی که دیگر در فوتبال نیست، اخلاقی محسوب نمی شود.

به گزارش طرفداری، با این حال باید زوایای مختلف این عزل تاریخی بررسی شود. البته برای این عزل تاریخی باید از رسانه ها و افرادی که صادقانه با فساد در فوتبال جنگیدند تشکر کنیم، آن هایی که هرکدام به شکلی در این ماجرا نقش داشتند.

با این حال ابعاد مثبت، خاکستری و منفی این عزل تاریخی و افراد خوب، بد، زشت این پرونده را با هم بررسی کردیم که مرور آن خالی از لطف نیست:

خوب

  • قاضی عباس موسوی

در روزهایی که مهرداد سراجی با یک حکم عجیب شش ماه از فعالیت محروم شده بود، قاضی عباس موسوی در اقدامی شجاعانه اعلام کرد حکم کمیته اخلاق غیرقانونی است. این اقدام در حالی صورت گرفت که کمیته اخلاق همه را تهدید کرده بود که در این زمینه صحبتی نکنند و فقط یک قاضی می توانست پا پیش بگذارد و حکم عجیبی که کمیته اخلاق داده را زیر ذره بین ببرد. 

عباس موسوی در جایگاه نایب رییس کمیته استیناف بدون توجه به پست و مقامی که داشت، اعلام کرد حکم کمیته اخلاق غیراخلاقی است و حتی در روزهایی که صالحی، رییس کمیته استیناف هم علیه او موضع گیری کرده بود، با درایت از موضع خود کوتاه نیامد و همه را به داشتن شرافت و رعایت عدالت دعوت کرد.

عباس موسوی شروع کننده یک دومینوی بزرگ در فوتبال ایران بود که قطعا در دل تاریخ ثبت خواهد شد.

  • مهرداد سراجی و اعضای هیات رییسه

نه فقط مهرداد سراجی بلکه تمام اعضای هیات رییسه اقدامی تاریخی انجام دادند. نام مهرداد سراجی را جدا آوردیم چون او شروع کننده این ماجرا بود و اولین نفری بود که اخطارهایی را از ماه ها پیش به اعضای هیات رییسه بابت تخلفات شهاب عزیزی خادم داده بود.

بعد از گذشت چند ماه در نهایت مهرداد سراجی موفق شد دیگر اعضای هیات رییسه را هم همراه خود کند و در این مسیر آن ها را به نقطه ای رساند که رای به برکناری شهاب عزیزی خادم دادند.

نکته جالب اینکه سه نفر از اعضای هیات رییسه یعنی خداداد افشاریان، طهمورث حیدری و بهرام رضاییان جزو هم ولایتی های رییس فدراسیون بودند و عزیزی خادم تصور می کرد به خاطر همین موضوع، آن ها به نفع شهاب رای می دهند.

با این حال این سه نفر ورای آنکه با شهاب عزیزی خادم هم ولایتی بودند، به خاطر نفع و اتحاد فوتبال رای درستی به برکناری عزیزی خادم دادند. جالب اینکه طهمورث حیدری در مصاحبه ای رابطه نزدیک با شهاب عزیزی خادم را تایید کرده و گفته بود بارها به عزیزی خادم تذکر داده در حال پیمودن مسیر اشتباه است ولی با توجه به اینکه او به این موضوع گوش نکرده بود، رای به برکناری اش داد.

در این بین باید از میرشاد ماجدی، شهره موسوی، احمدرضا براتی و احسان اصولی هم نام برد که در این اتفاق تاریخی نقش داشتند.

  • امیر عطابخش، مدیرعامل پیکان

شهاب عزیزی خادم در روزهای آخر مدیریتش در فدراسیون فوتبال تلاش زیادی کرد بین منتقدان و مخالفان خود که در یک صف بلند ایستاده بودند، شکافی ایجاد کند و حکم عجیب کمیته اخلاق برای محرومیت مهرداد سراجی هم در همین راستا داده شد.

امیر عطابخش در همان هفته اولی که به عنوان مدیرعامل پیکان انتخاب شد، در اقدامی که شاید بگوییم کمتر کسی آن را انجام می داد، شکایت از مهرداد سراجی را پس گرفت تا به نوعی بهانه را از فدراسیون نشین ها بگیرد. بعد از افشاگری قاضی موسوی، این امیر عطابخش بود که با پس گرفتن شکایت پیکان از مدیرعامل وقت سایپا، به کمیته استیناف این امکان را داد که پرونده مهرداد سراجی را ببندد و حکم کمیته اخلاق را بشکند.

امیرعطابخش در همان روزهای اول به صورت مستقیم با فدراسیون و رییسش سرشاخ شد و اگر شهاب عزیزی خادم می ماند، قطعا تبعات زیادی برای او در راه بود ولی اقدام امیر عطابخش در راه درست، قابل ستایش است.

بد

  • حسین شریفی

حسین شریفی تا جایی که توانست در این مدت خودش با دستان خودش نامش را خراب کرد. رفتار حسین شریفی طی ماه های اخیر را کنار بگذارید، فقط طی هفته اخیر مصاحبه های او را ببینید. حسین شریفی دائم تکذیب می کرد و پشت سر هم مشخص می شد تکذیب های او اشتباه است. زمانی که همه اعضای هیات رییسه به صورت رسمی خواهان برگزاری جلسه شده بودند هم حسین شریفی طی مصاحبه ای با حمله به منتقدان گفته بود دستور این جلسه عزل شهاب عزیزی خادم نیست، در حالی که همه می دانستند چنین چیزی صحت ندارد.

او مخالفان را بی سواد خطاب کرده بود، در حالی که خودش از همه جا بی خبر بود و حتی نمی دانست طبق آخرین تغییرات اساسنامه، اعضای هیات رییسه می توانند رییس فدراسیون را عزل کنند.

حسین شریفی را سال ها به عنوان یک منتقد در رادیو می شناختیم ولی بعد از حضورش در فدراسیون، او را به عنوان یک پدیده عجیب که وقتی جایگاهی به دست می آورد به همه منتقدان و رسانه ها پشت کرده و به همکاران خودش انواع و اقسام توهین ها را کرد به یاد خواهیم آورد.

حالا سوال این است آیا حسین شریفی بعد از فدراسیون باز هم می خواهد به رسانه برگردد؟ بعد از آن همه حمله به زمین و زمان و همکاران خودش؟ کاش حسین شریفی حرف گوش می کرد و اینگونه خودش را خرج مریدان جادوگر نمی کرد.

  • حمیدرضا مهرعلی و حیدر بهاروند

دو نایب رییس غیرقانونی شهاب عزیزی خادم که از روز اول هم مجمع آن ها را نپذیرفته بود ولی در این مدت کنار شهاب عزیزی خادم حضور داشتند و در تخلفاتی که شکل گرفت، نقش داشتند. روز جلسه سرنوشت ساز با وجود اینکه کنفدراسیون فوتبال آسیا هم حضور آن ها را غیرقانونی دانسته بود، به عنوان نفرات اول در محل جلسه حضور پیدا کردند ولی حسن کامرانی فر به عنوان دبیرکل فدراسیون اجازه نداد آن ها وارد جلسه شوند.

اقدامی که به نوعی برای بهاروند و مهرعلی تحقیرآمیز محسوب می شد و حتی شنیده شد مهرعلی زمانی که از سوی کامرانی فر که تا روز قبل از جلسه به او دستور می داد، از جلسه به بیرون راهنمایی شد، شروع به داد و فریاد کرد و حرف های زشتی خطاب به یکی از اعضای هیات رییسه به زبان آورد!

به هرحال این دو که ماه ها به عنوان نواب رییس غیرقانونی در فدراسیون حضور داشتند هم یکی دیگر از بازنده های بزرگ عزل شهاب عزیزی خادم بودند.

  • امیر عابدینی

بارها نوشتیم شهاب عزیزی خادم در تلاش بود هرطور شده فضا و نظرات را به سمت خودش برگرداند و البته در این عملیات ناموفق عزیزی خادم، امیر عابدینی نقش اول را بازی کرد.

تصور نمی کردیم دیگر کسی مثل داریوش مصطفوی آنطور خودش را برای شهاب عزیزی خادم در این سن به میدان مین بفرستد (داریوش مصطفوی بارها در برنامه های مختلف به شکلی عجیب حامی شهاب عزیزی خادم شده بود و به منتقدان حمله کرده بود؛ از درخواست عجیبش از رییس جمهور برای کمک مالی تا توهین به نماینده مجلس در یک برنامه زنده تلویزیونی!) ولی امیر عابدینی پا را فراتر گذشته و با تلاش برای مسموم کردن فضای فوتبال ایران، می خواست عزیزی خادم را از جنگی که خودش شروع کرده بود سالم بیرون بیاورد. 

زشت

  • صادق درودگر

صادق درودگر در آستانه برگزاری جلسه هیات رییسه به تلویزیون آمد و حرف های عجیبی به زبان آورد. درودگر مدعی شده بود در جلسه هیات رییسه هیچ اتفاقی رخ نمی دهد و شهاب عزیزی خادم به کارش ادامه خواهد داد.

همچنین درودگر به قول معروف گروکشی کرده بود و با بیان اینکه 4 نفر از اعضای هیات رییسه به خاطر شهاب عزیزی خادم به فدراسیون رسیدند، صحبت هایی را بیان کرد که خیلی زود از زدن آن ها پشیمان شد.

صادق چند روز بعد و وقتی دید شهاب عزیزی خادم سقوط کرده است، حرفش را پس گرفت و مدعی شد به خاطر اینکه در ایران نبوده، در جریان اتفاقات نبوده است.

  • محمدحسین میثاقی و شهاب برتر

بعضی چیزها را نمی شود هیچوقت فراموش کرد؛ درست مثل پیش بینی های نوستراداموس زمانه، محمدحسین میثاقی! شهاب عزیزی خادم هروقت کم آورد و در معرض انتقادات قرار گرفت، به برنامه محمدحسین میثاقی رفت.

همان برنامه ای که سناریویش باب میل رییس فدراسیون تنظیم شده بود و شهاب عزیزی خادم را فردی دلسوز برای فوتبال ایران نشان می داد. 

آخرین دوشنبه قبل از جلسه هیات رییسه فدراسیون فوتبال، محمدحسین میثاقی مقابل دوربین برنامه اش ژست گرفت و با خنده گفت قرار نیست هیچ اتفاقی در جلسه 5 شنبه بیفتد، آری آقای نوستراداموس هیچ اتفاقی رخ نداد و به قول علی پروین عزل شهاب عزیزی خادم هم حتمی کشک بوده است!

  • امیر اسکندری

خوبان عالم، آغاز داستان پرماجرای فدراسیون فوتبال بود. همان روزی که فدراسیون فوتبال و شهاب عزیزی خادم به آغوش امیر اسکندری، جادوگر بدنام کلاک کرج پناه بردند و هرچه می گفت، قبول می کردند.

در این مدت روایت های زیادی از دستورات عجیب امیر اسکندری که خواب های طلایی برای فوتبال دیده بود به مریدانش نقل شده است. از چینش شماره پیراهن بازیکنان تا روزی که او گفته بود ساختمان سئول سنگین است و مریدانش به خاطر دوری از انرژی منفی سمت آنجا نمی رفتند!

یک بار یک نفر به امیر اسکندری گفته بود اگر واقعا چنین قدرت های ماورایی دارد چرا سمت مسائلی به جز فوتبال نمی رود تا آن ها را درست کند و امیر اسکندری این چنین پاسخ داده بود:

به فوتبال آمده ام تا ثابت کنم کت تن چه کسی است.

پرده ها افتاد و پشت پرده دستورات خوبان عالم هم برای هم عیان شد...

توضیح ضروری: استفاده از زشت در این مطلب توهین آمیز نیست. منظور این است که صادق درودگر حرف های زشتی در آن برنامه تلویزیونی زد و یا محمدحسین میثاقی پیش بینی زشتی داشت و وارد کردن یک رمال به فوتبال هم واقعا کار زشتی بود که از مریدان جادوگر سر زد.

پی نوشت: نیاز به توضیح ندارد که خوب، بد، زشت نام فیلم ماندگار سرجیو لئونه بزرگ است.