به گزارش "ورزش سه"، لیگ برتر فوتبال طی روزهای پنجشنبه و جمعه دیدارهای هفته یازدهم را پشت سر می‌گذارد و مسابقات حدود دو ماه و تا بعد از جام جهانی تعطیل خواهد شد. در این بین بررسی تعداد داوران وسط لیگ و همچنین رکوردداران قضاوت نکته های جالبی را به ما خواهد رساند. امروز کمیته داوران اسامی قاضی های مسابقات هفته یازدهم را هم اعلام کرد تا به طور دقیق تر بتوان به رکوردهای جالبی که در امر داوری تا قبل از جام جهانی ثبت شده، اشاره کرد.

**عرب‌براقی، بی‌اشتباه رکورددار قضاوت شد
امیر عرب‌براقی یکی از داوران جوان فوتبال ایران است که امسال در لیست بین‌المللی نیز قرار گرفت و شانس قضاوت در مسابقات خارجی را نیز دارا است. این داور 31 ساله که برادر همسر علیرضا فغانی است امسال قضاوت های بی‌نقصی را ارائه کرد و همین مساله سبب شد تا کمیته داوران بیشترین اعتماد را در 11 هفته ابتدایی لیگ برتر به او داشته باشد.

عرب‌براقی که برای قضاوت دیدار آلومینیوم اراک و نساجی مازندران در روز جمعه انتخاب شده، برای ششمین بار در لیگ برتر سوت می‌زند. او پیش از این بازی‌های فولاد- نفت آبادان، پرسپولیس- آلومینیوم، مس کرمان- گل‌گهر، استقلال- گل‌گهر و سپاهان- پرسپولیس را سوت زده بود تا رکورددار قضاوت در لیگ شود.

داور آینده دار فوتبال ایران همچنین دو مسابقه حساس لیگ دسته اول را نیز امسال سوت زده است. او در بازی سایپا- خیبر و خیبر- شمس‌آذر(که روز گذشته برگزار شد) هم قضاوت کرده و حالا قبل از جام جهانی روز جمعه در مجموع هشتمین قضاوت فصل خود را انجام می‌دهد تا رکورددار شود.

**نفردوم هم یک داور جوان است
در بررسی تعداد قضاوت هایی که امسال در لیگ برتر به داوران داده شده به یک نکته جالب دیگر هم می‌رسیم. اینکه یک داور جوان دیگر بعد از عرب براقی رکورددار قضاوت است. امیرسامان سلطانی دیگر داور جوان و آینده دار فوتبال است که طی یکی دو سال گذشته نامش بارها شنیده شده است. او امسال در لیگ برتر برای 5 بازی نظر کمیته داوران را جلب کرده و در این بازی ها نیز تصمیمات خوبی را گرفته تا جزو داورانی باشد که نمره بالایی دریافت کرده‌اند.

جالب اینکه سلطانی به خاطر یک مساله کاری در هفته یازدهم لیگ برتر قضاوت نخواهد کرد که اگر اینطور نبود، احتمالا شاهد قضاوتش در این هفته نیز بودیم و آنوقت تعداد قضاوت های لیگ برتری اش با عرب براقی یکسان می‌شد.

**سایر داوران چند قضاوت داشته‌اند؟
سایر داوران لیگ برتر هم تا پایان هفته یازدهم آمارشان مشخص شده است. بعد از عرب براقی و سلطانی، داوران باتجربه ای هستند که 4 قضاوت انجام داده‌اند. حمید حاج ملک، بیژن حیدری، وحید کاظمی، موعود بنیادی‌فر، کوپال ناظمی، یاسر همرنگ، پیام حیدری و حسن اکرمی 4 بار تا قبل از جام جهانی سوت زده‌اند.

همچنین کمیته داوران به حسین زیاری، عباس راکی، سید رضا مهدوی، محمدحسین ترابیان، احمد محمدی و سعاد وفاپیشه 3 بار برای سپردن سوت بازی ها اعتماد کرده است.

ایمان کهیش، حسین زمانی، سعید رحیمی‌مقدم، علی بای، مرتضی منصوریان، ناصر جنگی و وحید زمانی به همراه علیرضا فغانی که مدتی در ایران حضور داشت و برای قضاوت از او استفاده شد، هرکدام دوبار در لیگ برتر امسال سوت در دست گرفته‌اند.

همچنین شبیر بهروزی، امیر ایار، فرزاد منصوری، یعقوب آشوری، محمدحسین زاهدی فر، علی صفایی، علی اصغر مومنی، کمیل غلامی، جواد رحیم‌زاده، روح‌الله‌ شریفی و مهدی سیدعلی تا پایان هفته یازدهم در لیگ برتر هرکدام یکبار قضاوت کرده‌اند.

**35 داور برای 88 بازی!
**یکی از نکات عجیب لیگ برتر امسال تعداد زیاد داوران لیگ برتر در 11 هفته ابتدایی بوده است. خداداد افشاریان و همکارانش در کمیته داوران امسال به تعداد زیادی از داورانی که در دسته های پایین تر قضاوت می‌کردند، فرصت داد اما اینکه در مجموع 35 داور وسط برای 88 بازی ای که تا پایان هفته یازدهم انجام می‌شود انتخاب شوند، موضوعی کم سابقه و عجیب به نظر می‌رسد.