به گزارش "ورزش سه"، بدون یک شک یکی از دلایل موفقیت  این مربی پرتغالی پرشور و گاهی هم عصبانی به خاطر رابطه صمیمانه ای است که با بازیکنانش دارد. از دوربین عکاسان چه در سوپر جام و چه در سایر بازی ها پیداست، ریکاردو ساپینتو به بازیکنان ذخیره و حتی مصدوم تیمش هم اهمیت می دهد و اینطور نیست موفقیت را تنها حاصل تلاش بازیکنانش در زمین بداند. او به بهانه سوپر جام در کرمان از همه بازیکنانش خواست تیم را در سفر به کرمان همراهی کنند تا در جشن قهرمانی احتمالی تیم شرکت کنند. او حتی از بازیکنان مصدوم تیمش هم خواست رنج سفر به کرمان را به جان بخرند و در کنار تیم باشند و از امیر علی صادقی هم خواست با ترک اردوی تیم ملی در کنار تیم باشد، در حالی که از ابتدا هم مشخص بود، شانس بازی این بازیکن در بازی با نساجی کم است.

ریکاردو ساپینتو که از نگاه ساکت الهامی به عنوان خوش قلب ترین استقلال معرفی شده است، نگاه مهربانانه خود را دست کم با امیر ارسلان مطهری به اثبات رساند. او در ابتدای فصل از امیر ارسلان خواست قرارداد خود را با تیم فسخ کند تا جا برای کاوه رضایی باز شود اما او این کار را انجام نداد تا بالاجبار باشگاه استقلال از او بخواهد به اردوی تیم برگردد. شاید تمرد از دستور سرمربی می توانست، با برخورد قهریه ریکاردو ساپینتو مواجه شد، به خصوص که مطهری مانع از اجرای همه برنامه های آماده سازی سرمربی شد اما ریکاردو ساپینتو بار دیگر این بازیکن را به حضور پذیرفت و شرایط را برای او به گونه ای پیش برد که در هفته دهم خود را به ترکیب ثابت تیم رساند و در هفته یازدهم هم گل قهرمانی تیم در سوپر جام را به ثمر رساند.

بعد از این اتفاق مربی پرتغالی بدون اشاره به اتفاقات گذشته امیر ارسلان مطهری را به خاطر جنگیدن و دوباره به اوج رسیدن تحسین کرد و حاضر نشد به تلاش خود رابرای بازگرداندن این بازیکن به شرایط روحی و روانی ایده آل اشاره کند؛ گفته می شود ریکاردو ساپینتو که خود در دوره بازیگری مهاجم بوده بارها و بارها در تمرینات استقلال به صورت اختصاصی با امیر ارسلان مطهری کار کرده تا او در چارچوب شانسی و گلزنی شرایط بهتری پیدا کند.

او در پایان بازی با نساجی شادی قهرمانی اش را بیشتر با بازیکنان ذخیره تقسیم کرد و با بازیکنان مصدوم. از نگاه او این ها هم در قهرمانی تیم نقش داشتند. دست کم پذیرش تصمیمات ریکاردو ساپینتو از سوی بازیکنان ذخیره موجب ایجاد آرامش در فضای تیمی شده است که می خواهد قهرمانی در لیگ برتر را تکرار کند.