فریدون عسگرزاده در گفتگوی تلفنی با مهدی حدادپور در نظرخواهی برترین های قرن شرکت کرد

فریدون عسگرزاده، متولد 3 اسفند 1318 و سرمربی اسبق تیم ملی ایران است. او سال های 1364 و 1365 سرمربی گری تیم ملی را بر عهده داشت. همچنین در تیم ملی المپیک و تیم ملی جوانان نیز مربی گری کرد. او در عرصه باشگاهی روی نیمکت هما، کشاورز، سپیدرود و استقلال نشست. در دوران بازیگری نیز پیراهن تاج و شاهین را بر تن کرد.

به گزارش طرفداری، فریدون عسگرزاده تیم منتخب قرن خود را به شرح زیر انتخاب کرد:

دروازه بان:

احمدرضا عابدزاده را انتخاب می کنم. برای اولین بار در سن 19 سالگی او را به تیم ملی دعوت کردم.

مدافعان:

محمد پنجعلی و پرویز قلیچ خانی انتخاب های من هستند. پنجعلی یک مدافع پوششی باهوش بود. از همان عقب زمین برای تیم بازیسازی می کرد. پرویز قلیچ خانی هم مدافع هافبک شایسته و با لیاقتی بود که با قدرت و صلابت بازی می کرد و قادر به اداره درست و کامل تیم در همه شرایط بازی بود.

مدافع راست:

ابراهیم آشتیانی بداعتی تازه در فوتبال ایران بنا گذاشت. او هجوم و نفوذ کردن را در فوتبال ایران به دیگران آموخت.

مدافع چپ:

مجتبی محرمی دفاع چپ شایسته ای بود که می توانست بیشتر از اینها در فوتبال بدرخشد. حرکات فوق العاده هوشمندانه ای داشت.

هافبک دفاعی:

کریم باقری بازیکنی کامل و بااخلاق در فوتبال ایران است. از معدود هافبک هایی که هم دفاع را به خوبی بلد بودند و هم به درستی توان حمله کردن داشتند.

هافبک راست:

مهدی مهدوی کیا هم مدافع بود و هم مهاجم اما میانگین تاثیرگذاری او در منطقه راست زمین را در پست هافبک راست می دانم. او در مقطعی طولانی به فوتبال ما اعتبار داد.

هافبک چپ:

ابراهیم قاسمپور در هافبک چپ یک بازیکن لایق بود که در حرکات مستقیم به سادگی بازیکن مقابل را جا می گذاشت و از شایستگان تاریخ فوتبال ایران است.

هافبک هجومی:

علی کریمی را انتخاب می کنم. تکنیک بی نظیر او تنها دلیل انتخابم نیست. کریمی قادر به قرار گرفتن در خدمت تاکتیک های تیمی بود و می توانست تیم را با اراده خود راه بیاندازد.

مهاجمان:

علی دایی مهاجمی گلزن، با غیرت و با پشتکار بود. دایی همه کمبودهای خود را با کشیدن زحمت بیشتر مرتفع می کرد. حمید علیدوستی هم مهاجمی بزرگ در فوتبال ایران بود. از فوتبالیست های بسیار با شخصیت و با فرهنگ ما است.

فریدون عسگرزاده در ادامه از پرویز قلیچ خانی، علی دایی و علی کریمی به عنوان سه بازیکن برتر قرن یاد کرد. او همچنین حشمت مهاجرانی و فرانک اوفارل را مربیان قرن دانست.

در بخش داور قرن، زنده یاد جعفر نامدار انتخاب عسگرزاده بود و همچنین در بخش تیم قرن او رایش را به تیم ملی ایران در جام جهانی 1998 داد.

در بخش پایانی یعنی ورزشکاران قرن، محمد نصیری، امامعلی حبیبی و رسول خادم انتخاب های فریدون عسگرزاده بودند.