وایکینگ‌ها امیدوارند تا با درخشش بازیکنانی چون کاسپر اشمایکل، کریستین اریکسن و مهاجمانی چون کاسپر دولبرگ، بتوانند در جام جهانی قطر خودی نشان دهند و به مراحل بالاتر این رقابت‌ها صعود کنند.

این یادداشت که پانزدهمین قسمت از سری یادداشت‌های معرفی تیم‌های حاضر در جام جهانی است، مروری بر تاریخ سیاسی، عملکرد گذشته و تیم اعزامی دانمارک به جام جهانی 2022 قطر خواهد داشت.

اختصاصی طرفداری| دانمارک یکی از کشورهایی است که سابقۀ قهرمانی در مسابقات جام ملت‌های اروپا در سال 1992 را در کارنامۀ خود داشته و با احتساب جام جهانی 2022، آن‌ها تاکنون در شش دوره از این رقابت‌ها حاضر بوده‌اند. وایکینگ‌ها می‌خواهند در تورنمنت قطر بازی‌‌های خوبی را از خود به معرض نمایش بگذارند و خاطرات شیرین جام جهانی 1998 فرانسه را یکبار دیگر در اذهان فوتبال‌دوستان تداعی سازند و دینامیت (لقب تیم ملی دانمارک) را در قطر منفجر سازند.

پی‌نوشت نویسنده: لقب "دینامیت دانمارکی" در سال 1983 بر روی این تیم اروپایی گذاشته شده است. در آن سال دانمارک توانست در ورزشگاه ویمبلی با گل آلن سیمونسن انگلیس را 1-0 شکست داد تا به رقابت‌های یورو 1984در فرانسه راه یابد. آنها در آن جام توانستند به مرحلۀ نیمه‌نهایی هم برسند. قبل از آن یک روزنامه دانمارکی رقابتی برای انتخاب یک آهنگ برای تیم ملی دانمارک به راه انداخت. در آن آهنگ معروف خوانده می‌شد: "ما سرخیم، ما سفیدیم، ما دینامیت دانمارکی هستیم" و به این صورت دینامیت به عنوان لقب تیم ملی دانمارک انتخاب شد. 

تاریخ سیاسی دانمارک

دانمارک کشوری در شمال قاره اروپا و کوچکترین کشور اسکاندیناوی به شمار می‌رود. کشور دانمارک از چند جزیره، در دریای بالتیک تشکیل شده که شیلند و فون از بزرگ‌ترین جزایر آن به حساب می‌آیند. کپنهاگ که پایتخت این کشور است، در جزیره شیلند است. جمعیت دانمارک تنها پنج میلیون و هشتصد هزار نفر است که بیست درصد جمعیت این کشور در شهر کپنهاگ ساکن هستند و سایر شهرهای مهم آن آرهوس، آلبورگ و ادنسا است. کپنهاگ شهر وایکینگ ها به همراه دهکده‌ها و کلیساهای تاریخی‌اش، از زیباترین شهرهای اسکاندیناوی و اروپای شمالی است. همچنین نباید از موزه‌ها، قلعه‌های شگفت انگیز، خیابان‌های سنگ‌فرش شده و خانه‌های قدیمی چوبی این شهر غافل شد. مساحت این کشور زیبای اسکاندیناوی، تنها 43 هزار کیلومتر مربع است که از این نظر 131 اُمین کشور پهناور دنیا محسوب می‌شود. این کشور به دلیل شمار زیاد جزایر، دارای خط طولانی ساحلی به طول 7413 کیلومتر است که از دیوار چین هم طولانی‌تر است. جزایر فارو وگرینلند، بخشی از پادشاهی دانمارک به ‌شمار می‌آیند که به ترتیب در سال‌های 1948 و 1979 به آن‌ها خودگردانی اعطا شده ‌است.

دانمارک جنوبی‌ترین کشور اسکاندیناوی است و تنها مرزی که دارد، با کشور آلمان است. پلی دریایی به نام پل اورسوند، این کشور را به سوئد متصل می‌کند که طولانی‌ترین پل جاده‌ای و ریلی اروپا است. دانمارک از نظر کم بودن اختلاف طبقاتی، در رتبه اول جهان قرار دارد. این کشور از نظر درآمد سرانه در رتبه هفتم دنیا قرار داشته و در بررسی‌های سالانه، مردم آن مکررا به عنوان راضی‌ترین و خوشحال ترین مردم جهان اعلام می‌شوند. سازمان ملل متحد به رسم هر ساله خود، کشورهایی را از نظر رفاه و سطح درآمد طبقه بندی می‌کند. همچنین در آخرین رتبه بندی سازمان شفافیت بین‌الملل (Transparency International) که دفتر اصلی آن در شهر برلین آلمان قرار دارد، کشور دانمارک از نظر کمترین فساد اداری در بهترین رتبه دنیا قرار دارد. سه کشور دانمارک، نیوزیلند و فنلاند در این رده بندی به ترتیب اول هستند و کشورهای کره شمالی، سومالی و سودان در آخر این فهرست قرار گرفته اند. در این لیست که از 156 کشور دنیا تهیه شده، هر ساله کشورهای اسکاندیناوی رتبه نخست این لیست را از آن خود کرده اند که کشور دانمارک در صدر این 156 کشور قرار دارد.

از شخصیت‌های مهم دانمارک می‌توان به هانس کریستین آندرسن، نویسندۀ معروف دانمارکی اشاره کرد که شهرتی جهانی دارد. از معروف‌ترین داستان‌های او می‌توان به پری دریایی کوچولو، بندانگشتی، جوجه اردک زشت، زندگی من، ملکه برفی، دخترک کبریت فروش و لباس جدید امپراتور اشاره کرد. از نکات جالب در مورد این کشور سردسیر اروپایی، پرچم ملی آن است. پرچم این کشور که شامل یک صلیب سفید در میان آن است، قدیمی‌ترین پرچمی در دنیاست که از سال 1821 تا به حال تغییری نکرده است. پادشاهی دانمارک در قرن دهم میلادی، توسط وایکینگ‌ها تاسیس شد و تا امروز پابرجا مانده است و بعد از کشور ژاپن دارای قدیمی‌ترین خاندان پادشاهی در دنیا است. با این که دانمارک موقعیت شمالی دارد، ولی تغیرات آب و هوایی در آن شدید نیست. آب و هوای این کشور بسیار معتدل است. البته دانمارک از جمله کشورهای پربارش از نظر نزولات آسمانی در دنیا محسوب می‌شود، به طوری که هر دو روز یک بار در دانمارک یا باران یا برف می‌بارد. یعنی در حدود 171 روز در سال، مردم این کشور از دیدن آفتاب محرومند.

در آخر بد نیست بدانید که دانمارکی‌ها مخترع لگو هستند. همه ما در کودکی از اسباب بازی به نام لگو خاطرات شیرینی داریم و کمتر کسی را می‌توان یافت که تا به حال با آن‌ها بازی نکرده باشد. این وسایل بازی کوچک توسط یک دانمارکی به نام "کریچ کریستیانسن" اختراع شد. نام این اسباب بازی، برگرفته شده از حروف اول دو کلمه دانمارکی به نام LEG GODT است که معنی آن به فارسی، "خوب بازی کن" می‌شود.

جایگاه دانمارک در نقشه جغرافیایی دنیا

رکوردداران بازی و گل ملی دانمارک

 لیست برترین‌های آماری تاریخ دانمارک از حیث بازی ملی و گل را که به طور اختصاصی از سوی حسین خسروی برای طرفداری تهیه شده را مشاهده می‌کنید. توضیح اینکه ردیف‌های کم‌رنگ مربوط به بازیکنان بازنشسته این تیم و ردیف‌های پررنگ مربوط به بازیکنان فعال است.

رکوردداران بازی ملی در دانمارک

پیتر اشمایکل، دروازه‌بان نام آشنای دانمارکی با 129 بازی که طی سال‌های 1987 تا 2001 به مدت 14 سال برای وایکینگ‌ها انجام داده، رکورددار بازی ملی برای دانمارک است. دنیس رومدال، وینگر سرشناس دانمارکی با 126 بازی در ردۀ دوم ایستاده و پس از آنها، سیمون کیائر و کریستین اریکسن، دو بازیکنی که هنوز هم می‌توانند برای تیم ملی کشورشان به میدان بروند با 121 و 117 بازی در جایگاه سوم و چهارم قرار گرفته‌اند. گفتنی است که در بین 10 بازیکن برتر دانمارک از نظر بازی ملی، تنها دو بازیکن هنوز در مستطیل سبز مشغول به بازی هستند و می‌توانند در تورنمنت قطر 2022 و سایر رقابت‌های مهم دیگر به شمار بازی‌های خود در پیراهن دانمارک اضافه نمایند.

رکوردداران گل ملی در دانمارک

یان دال توماسون و پل نیلسن، مهاجمان بزرگ وایکینگ‌ها با زدن 52 گل، مشترکا در صدر برترین گلزنان فوتبال دانمارک قرار گرفته‌اند و پس از این دو بازیکن، پائولی یورگنسن، مهاجم سال‌های دور دانمارکی‌ها در دهه‌های 20 و 30 میلادی با زدن 44 گل در جایگاه سوم قرار گرفته است. در این لیست 10 نفره از برترین گلزنان فوتبال دانمارک، تنها نام کریستین اریکسنِ مشهور به چشم می‌خورد که هنوز قادر به بازی برای تیم کشورش بوده و با 39 گل پشت سر مدسن که با 42 گل بالاتر از او قرار گرفته، می‌تواند در جام جهانی قطر و دیگر مسابقات و تورنمنت‌های مهم به شمار گل‌های ملی‌اش بیفزاید.

عملکرد دانمارک در جام جهانی

دانمارک یکی از کشورهای اروپایی است که سابقۀ قهرمانی در مسابقات جام ملت‌های اروپا در سال 1992 را در کارنامۀ خود داشته و با احتساب جام جهانی 2022 قطر، آن‌ها تاکنون در شش دوره از این رقابت‌ها حاضر بوده‌اند. بهترین عملکرد دانمارک در مسابقات جام جهانی به سال 1998 و دوره‌ای بر می‌گردد که آن‌ها توانستند به مرحلۀ یک چهارم نهایی این تورنمنت بزرگ صعود کنند.

در جام جهانی 1998 فرانسه، دانمارک در گروهی که شامل فرانسه (قهرمان جام)، آفریقای جنوبی و عربستان سعودی می‌شد با قرارگیری در جایگاه دوم راهی دور حذفی و یک هشتم پایانی این مسابقات شد. دینامیت‌های دانمارکی‌ در دیدار مرحلۀ یک هشتم نهایی موفق به پیروزی 4-1 مقابل نیجریه شدند تا با راهیابی به جمع هشت تیم برتر جام، بهترین نتیجۀ فوتبالی‌شان در تاریخ رقابت‌های جام جهانی را رقم بزنند. اما آن‌ها در دور یک چهارم مقابل برزیل پرستاره با نتیجه نزدیک 3-2 شکست خوردند تا در عین شایستگی از دور این بازی‌ها کنار روند. اولین دورۀ حضور فوتبال دانمارک در این رقابت‌های مهم هم به سال 1986 و جام جهانی مکزیک بر می‌گردد که وایکینگ‌ها در این مسابقات توانستند به دور حذفی صعود نمایند. فوتبالیست‌های دانمارکی در مرحلۀ گروهی بسیار درخشان ظاهر شدند و توانستند در گروهی که آلمان غربی (فینالیست آن جام)، اروگوئه و اسکاتلند حضور داشتند، در عین شگفتی و بالاتر از آلمان به عنوان تیم نخست راهی مرحلۀ یک هشتم پایانی شوند. اما در دور حذفی آن‌ها مقابل اسپانیا قرار گرفتند و با شکست سنگین 5-1 برابر این تیم، وداعی تلخ با مسابقات جام جهانی داشتند. از بازیکنان مشهور دینامیت‌ها که سابقۀ حضور و درخشش در مسابقات جام جهانی را داشتند می‌توان به نام‌هایی چون میشل لادروپ، مارتین یورگنسن، یان دال توماسون، توماس هلوگ و کریستین اریکسن اشاره کرد.

آمار و ارقام دانمارک در جام جهانی

دانمارک در مجموع 5 دوره حضورش در جام جهانی، 20 مسابقه انجام داده که حاصل آن‌ها 9 برد، 5 تساوی و 6 شکست بوده است. آنها 30 گل زده و 26 گل دریافت کرده‌اند و با مجموع 32 امتیاز، در رده بیست و سوم جدول امتیازی تمام ادوار جام جهانی قرار گرفته‌اند.

مارتین یورگنسن با 11 بازی در 3 دوره، رکورددار بازی در جام جهانی برای دانمارک است و پس از این وینگر دانمارکی، میشل لادروپ و توماس هلوگ با انجام 9 بازی مشترکا در رده‌ بعدی قرار گرفته‌اند. همچنین یان دال توماسون با 5 گل زده رکورددار گلزنی برای دانمارک در این رقابت‌های مهم به شمار می‌آید. گلزن مشهور دینامیت‌ها این 5 گل را در دو جام جهانیِ 2002 (4 گل) و جام جهانی 2010 (1 گل) به ثمر رسانده است. پس از این مهاجم گلزن، پربن الکیر لارسن با 4 گل و کاسپر اولسن با 3 گل در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

پیراهن و اسپانسر دانمارک در جام جهانی قطر

پیراهن اول دانمارکی‌ها در جام جهانی 2022 قطر به رنگ قرمز بوده که الهام گرفته از پیراهن آنها در جام ملت‌های 1992 است. پیراهن دوم نیز با طرح مشابه پیراهن نخست اما به رنگ سفید ارائه شده است. دانمارکی‌ها برای اسپانسری پیراهن‌های خود به سراغ کمپانی هومل رفته‌اند. دانمارک تنها کشوری در مسابقات جام جهانی قطر است که اسپانسر پیراهن‌هایش، هومل است.

پیراهن رسمی اول و دوم دانمارک برای جام جهانی 2022

دانمارک در جام جهانی 2022

تیم ملی فوتبال دانمارک در مرحۀ مقدماتی جام جهانی 2022 قطر در قارۀ اروپا در گروه ششم این رقابت‌ها قرار داشت و با انجام 10 بازی و کسب 27 امتیاز به طور مستقیم و بالاتر از اسکاتلند 23 امتیازی به جام جهانی صعود کرد. دانمارکی‌ها در مسیر صعود خود به تورنمنت 2022 مقتدرانه عمل کردند و با 9 برد و تنها یک شکست گام به مسابقات قطر می‌گذارند. آن‌ها همچنین یکی از بردهای پرگل مرحلۀ مقدماتی در قارۀ اروپا را با برتری 8-0 مقابل مولداوی رقم زدند و تنها باخت وایکینگ‌ها در دور مقدماتی نیز برابر اسکاتلند در هفتۀ آخر رقم خورد. می‌توانید روند نتیجه‌گیری و صعود این تیم در جریان بازی‌های مقدماتی جام جهانی قطر را به تفصیل در تصویر زیر مشاهده کنید.

نتایج دانمارک در بازی‌های مقدماتی جام جهانی 2022

دانمارک در رقابت‌های جام جهانی 2022 در گروه چهارم این مسابقات قرار گرفته است. گروهی که شامل تیم‌های فرانسه، استرالیا و تونس می‌شود و به عقیدۀ بسیاری آن‌ها بخت مناسبی برای صعود از این گروه به عنوان تیم دوم پس از فرانسۀ قدرتمند را دارا هستند. هر چند نمی‌توان از استرالیا نمایندۀ قارۀ آسیا و تونس نمایندۀ آفریقا نیز به همین سادگی‌ها گذشت. تیم ملی دانمارک در مسابقات جام جهانی 2022 "کاسپر هیولمند" را بر روی نیمکت خود می‌بیند که این سرمربی 50 ساله از سال 2020 سکان هدایت وایکینگ‌ها را در دست داشته است. هواداران فوتبال دانمارک بسیار امیدوارند تا با درخشش بازیکنانی چون کاسپر اشمایکل در درون دروازه، کریستین اریکسن در میانۀ میدان و مهاجمانی نظیر کاسپر دولبرگ و یوناس ویند بتوانند در جام جهانی 2022 قطر خودی نشان دهند.