اروگوئه در جام جهانی 2022 بازیکنان و ستارگان خوب و باکیفیتی را در ترکیب خود می‌بیند. به نظر می‌رسد جدال اصلی صعود از گروه هشتم مسابقات جام جهانی قطر بین آنها و پرتغال باشد.

این یادداشت که سی و یکمین قسمت از سری یادداشت‌های معرفی تیم‌های حاضر در جام جهانی است، مروری بر تاریخ سیاسی، عملکرد گذشته و تیم اعزامی اروگوئه به جام جهانی 2022 قطر خواهد داشت. 

اختصاصی طرفداری| اروگوئه، میزبان اولین دوره جام جهانی در سال 1930 بوده و با احتساب جام جهانی 2022 قطر، سابقه حضور در 14 دوره جام جهانی را دارا است. از افتخارات له‌سلسته در جام جهانی فوتبال، می‌توان به دو عنوان قهرمانی در جام‌های جهانی 1930 و 1950 و همچنین سه حضور در مرحلۀ نیمه نهایی این رقابت‌ها را برشمرد. اروگوئه با بازیکنان باکیفیتی که در اختیار دارد به تیمی ترسناک در جام جهانی 2022 قطر تبدیل شده است.

تاریخ سیاسی اروگوئه

کشور اروگوئه با مساحت تنها 176 هزار کیلومتر مربع، یکی از کوچکترین کشورهای آمریکای جنوبی است که در سمت جنوب شرقی این قاره قرار گرفته است. جمعیت این سرزمین 3.5 میلیون نفر است که از این تعداد تقریبا 50 درصد آن در پایتخت این کشور و در شهر مونته‌ویدئو ساکن هستند. پایتخت این کشور، جنوبی‌ترین پایتخت امریکای لاتین و شهری بندری است که در اقتصاد اروگوئه نقش اساسی داشته و بیشتر جمعیت آن را اروپایی‌ها تشکیل داده‌اند. این سرزمین، نخستين بار در پنجم ژانويه سال 1516 میلادی در جريان اكتشافات دريانوردان اسپانيايى كشف شد. اروگوئه تا 200 سال پیش کشوری مستعمره بوده و تحت قیومیت اسپانیا قرار داشت و در سال 1825 اعلام استقلال کرد که سه سال بعد هم این استقلال به رسمیت شناخته شد. اروگوئه دومین کشور کوچک مستقل در آمریکای جنوبی است و فقط از سورینام بزرگتر است. این کشور مراحل پیشرفت را در ابعاد اقتصادی، سیاسی و فرهنگی عمدتا در ابتدای قرن بیستم شروع کرد به طوری که تا دهه پنجاه این قرن، به سوئیس آمریکای لاتین معروف بود.

آنجا یکی از پیشرفته‌ترین و مرفه‌ترین کشورهای آمریکا لاتین به شمار رفته و بخش کشاورزی، دامداری و ماهیگیری، مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی این کشور محسوب می‌شوند. اروگوئه دارای آب و هوای معتدلی بوده و جاذبه‌های توریستی و گردشگری زیادی دارد. از نویسندگان و شعرای معروف این کشور به اختصار می‌توان به خوزه انریکه رودو مقاله‌نویس و اندیشمند، خانم دلمیرا آگوستینی معروف‌ترین شاعر اروگوئه، مارید لوررو داستان‌نویس و ادواردو گالیانو نویسنده و مفسر اجتماعی معروف آمریکای لاتین اشاره کرد. اروگوئه دارای آب و هوای معتدل است و دمای آن نه زیاد گرم است و نه سرد. این کشور دارای یکی از عجیب‌ترین مرزها با کشور همسایه خود برزیل است. مرزی که در آن نه خبری از سیم خاردار هست، نه از نیروهای مرزبانی و یا روادید خاصی که معمولا متداول است. کافیست فقط با یک قدم از این کشور به کشور دیگر نقل مکان کنید. بله تعجب نکنید، مرز بین اروگوئه و برزیل فقط از طریق پیاده رو مشخص شده و در نوع خود یکی از جالب‌ترین مرزهای جهان را دارا است.

اروگوئه یکی از معدود کشورهایی در دنیا است که سیاست مدارن دلسوز و بخشنده‌ای دارد. یکی از این سیاستمداران دلسوز و بخشنده، شخص رئیس جمهور سابق کشور اروگوئه است. خوزه موخیکا 90 درصد از حقوق دریافتی‌اش را به فعالیت های خیریه اختصاص می‌دهد. اتومبیل آقای موخیکا مدل 1987 بوده و در زمان ریاست جمهوری‌اش، به جای زندگی در کاخ ریاست جمهوری، به همراه همسرش در یک روستا زندگی می‌کرد. فعالیت‌های خیرخواهانه ایشان به همین جا ختم نمی‌شود و به پیشنهاد او در فصل زمستان و سرمای هوا گفته شده است، در صورتی که مراکز تعیین شده برای ارائه خدمات به بی‌خانمان‌ها کافی نباشد، از ساختمان‌های کاخ ریاست جمهوری استفاده شود. جالب است آقای موخیکا در صدر فقیرترین روسای جمهور در جهان، به نقل از مجله آمریکایی فوربس قرار داشته است. این سرزمین یکی از کشورهای پیشرو در جهان در داشتن یک نظام آموزش و پرورش با ثبات است. کشوری که بسیار به سیستم آموزشی خود بها می‌دهد، به گونه‌ای که بودجه آموزشی این کشور، بیش از 20 برابر بودجه نظامی آن است و این خود به تنهایی نشان می‌دهد که این کشور تا چه حد به فراگیری علم و دانش در بین افراد کشورش اهمیت می‌دهد. سیستم آموزشی در این کشور کاملا رایگان بوده و شاید برایتان جالب باشد بدانید که دولت این کشور در زمینه تشویق هر چه بیشتر دانش آموزان به فراگیری علم و دانش، به هر دانش‌آموز خود یک لپ‌تاپ هدیه داده است.

در آخر بد نیست بدانید که اروگوئه یکی از بزرگترین تولید کنندگان گوشت در جهان بوده و صنعت دامداری پیشرفته‌ای نیز دارد. در این کشور بیش از 11 میلیون راس گاو وجود دارد که با یک حساب سرانگشتی به ازای هر نفر در این کشور، بیش از سه گاو وجود داشته و این کشور را از کشورهای پیشرو در زمینه صادرات گوشت گاو قرار داده است.

جایگاه اروگوئه در نقشه جغرافیایی دنیا

رکوردداران بازی و گل ملی اروگوئه

 لیست برترین‌های آماری تاریخ اروگوئه از حیث بازی ملی و گل را که به طور اختصاصی از سوی حسین خسروی برای طرفداری تهیه شده را مشاهده می‌کنید. توضیح اینکه ردیف‌های کم‌رنگ مربوط به بازیکنان بازنشسته این تیم و ردیف‌های پررنگ مربوط به بازیکنان فعال است.

رکوردداران بازی ملی در اروگوئه

دیگو گودین، مدافع کهنه‌کار له‌سلسته با انجام 159 بازی از سال 2005 تاکنون رکورددار بازی در تیم ملی فوتبال اروگوئه است. پس از او لوئیس سوارز، مهاجم مشهور این کشور قرار دارد که با 134 بازی از سال 2007 تاکنون در جایگاه دوم قرار گرفته است. در ردۀ بعدی این لیست، نام دو بازیکن سرشناس دیگر به چشم می‌خورد؛ ادینسون کاوانی و فرناندو موسلرا با 133 بازی مشترکا در جایگاه سوم قرار گرفته‌اند. نکتۀ جالب توجه این فهرست، حضور این چهار بازیکن ذکر شده در لیست انتخابی اروگوئه برای جام جهانی 2022 قطر است. گفتنی است که در بین 10 بازیکن برتر اروگوئه از نظر بازی ملی، نیمی از آنها هنوز می‌توانند برای تیم ملی کشورشان در میادین و مسابقات مختلف حضور داشته باشند.

رکوردداران گل ملی در اروگوئه

لوئیس سوارز گلزن سرشناس له‌سلسته با زدن 68 گل در جایگاه نخست برترین گلزنان ملی فوتبال اروگوئه قرار گرفته است. پس از او ادینسون کاوانی با 58 گل در جایگاه دوم ایستاده است. نام دیگو فورلان نیز که از گلزنان برجستۀ اروگوئه در مسابقات جام جهانی بوده است هم با 36 گل در جایگاه سوم برترین گلزنان اروگوئه دیده می‌شود. گفتنی است که در بین 10 بازیکن برتر اروگوئه از نظر گل ملی، تنها نام دو بازیکن دیده می‌شود که هنوز قادر به بازی کردن با پیراهن کشورش هستند و می‌توانند در جام جهانی 2022 قطر و دیگر رویدادهای ملی بر شمار گل‌های خود با پیراهن کشورشان اضافه کنند.

عملکرد اروگوئه در جام جهانی

کشور اروگوئه، میزبان اولین دوره جام جهانی در سال 1930 بوده و با احتساب جام جهانی 2022 قطر، سابقه حضور در 14 دوره جام جهانی را دارا است. از افتخارات مهم این کشور در زمینه فوتبال، می‌توان به دو عنوان قهرمانی در جام‌های جهانی 1930 و 1950 و همچنین سه حضور در مرحلۀ نیمه نهایی این رقابت‌ها را برشمرد. مردان فوتبال له‌سلسته سابقه 15 قهرمانی در مسابقات کوپا آمریکا را در کارنامۀ خود دارند و از تیم‌های قابل احترام در دنیای فوتبال به حساب می‌آیند.

اولین دورۀ حضور فوتبال اروگوئه در مسابقات جام جهانی به اولین دورۀ پیدایش این رقابت‌ها برمی‌گردد که خود این کشور میزبانی آن را برعهده داشت. اروگوئه در مرحلۀ گروهی آن تورنمنت با کشورهای رومانی و پرو همگروه شده بود که توانست به عنوان تیم نخست از گروهش صعود و راهی دور حذفی این مسابقات شود. در آن دوره از مسابقات جام جهانی تنها چهار گروه وجود داشت و فقط تیم‌های نخست هر گروه اجازۀ صعود به دور حذفی را داشتند که بدین ترتیب، کشور اروگوئه مستقیما در جمع چهار تیم پایانی جام قرار گرفت. فوتبالیست‌های اروگوئه در دور نیمه نهایی برابر یوگسلاوی سابق قرار گرفتند و با نتیچۀ 6-1 این تیم را در هم کوبیدند تا به دیدار پایانی جام صعود کنند. در بازی فینال اروگوئه مقابل آرژانتین قرار گرفت و با حساب 4-2 این تیم را شکست داد تا به اولین قهرمانی جام جهانی‌اش در نخستین دورۀ برگزاری این رقابت‌ها دست یابد. دومین قهرمانی جهان اروگوئه در مهم‌ترین تورنمنت ملی فوتبال دنیا اما یکی از مشهورترین آنهاست. سال 1950، برزیلی‌ها میزبانی جام جهانی را برعهده داشتند و تصمیم داشتند تا به اولین قهرمانی جهان خود در خانه دست یابند؛ رویایی که بازیکنان له‌سلسته آن را نقش بر آب کردند تا یکی از تلخ‌ترین خاطرات مردمان برزیل در ورزش فوتبال بدست اروگوئه‌ای و در ماراکانا رقم بخورد. اروگوئه ابتدا در مرحلۀ گروهی و در جدولی که فقط دو تیم اروگوئه و بولیوی حضور داشتند توانست خیلی راحت و تنها در یک بازی این تیم را شکست دهد و به دور بعد صعود کند. یکی از علت‌های اصلی این اتفاق عجیب عدم حضور آرژانتین در جام جهانی 1950 به دلیل دخالت سیاسیون این کشور بود. در این دوره از بازی‌ها، مرحله نیمه‌پایانی وجود نداشت و چهار تیمی که از گروه‌های خود بالا می‌آمدند، در بازی‌های دوره‌ای به دیدار یکدیگر می‌رفتند تا بر اساس امتیاز قهرمان را بشناسانند. مردم برزیل چنان از قهرمانی خود مطمئن بودند که پیش از برگزاری دیدار پایانی با اروگوئه، ترانۀ پیروزی ملی را سروده و خود را آمادۀ پخش نموده بودند ولی این آهنگ هیچگاه شنیده نشد. برزیل با آن که در آغازین دقیقه‌های نیمۀ دوم دروازه‌ اروگوئه را گشود اما در ادامه دو بار دروازه‌اش را باز شده دید تا در پایان این دیدار به جز مارش عزا آهنگ دیگری شنیده نشود. 205000 تماشاگر برای این نتیجۀ غیرمنتظره در ورزشگاه ماراکانا اشک ریختند و شاهد قهرمانی فوتبالیست‌های اروگوئه‌ای بودند. مردان فوتبال اروگوئه سه بار و در جام‌های جهانی 1954، 1970 و 2010 نیز موفق به صعود به مرحله نیمه نهایی شدند که در نهایت در هر سه مورد به عنوان چهارمی این رقابت‌ها رضایت داده‌اند.

آمار و ارقام اروگوئه در جام جهانی

اروگوئه در مجموع 13 دوره حضورش در جام جهانی، 56 مسابقه انجام داده که حاصل آنها 24 برد، 12 تساوی و 20 شکست بوده است. آنها 87 گل زده و 74 گل دریافت کرده‌اند و با مجموع 84 امتیاز، در رده نهم جدول امتیازی تمام ادوار جام جهانی قرار دارند. بهترین عملکرد له‌سلسته در جام جهانی، همان طور که گفته شد، دو عنوان قهرمانی در سال‌های 1930 و 1950 و سه عنوان چهارمی در سال‌های 1954، 1970 و 2010 بوده است.

فرناندو موسلرا با 16 بازی در 3 دوره، رکورددار بازی در جام جهانی برای اروگوئه است و پس از این دروازه‌بان سرشناس، ادینسون کاوانی و دیگو گودین با انجام 14 بازی مشترکا در ردۀ دوم از این حیث قرار گرفته‌اند. همچنین اسکار میگوئز با 8 گل زده در دو جام جهانی رکورددار گل زده برای اروگوئه در این رقابت‌های مهم به شمار می‌آید. گلزن فقید اروگوئه‌ای‌ها در جام جهانی 1950، پنج گل و در جام جهانی 1954 سه گل به ثمر رسانده است. بعد از این مهاجم فقید، لوئیس سوارز با 7 و دیگو فورلان با 6 گل در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

پیراهن و اسپانسر اروگوئه در جام جهانی قطر

اروگوئه در جام جهانی 2022 قطر با پیراهن همیشگی خود که به رنگ آبی است پا به میدان خواهد گذاشت. پیراهن دوم هم به رنگ سفید با طرحی ساده ارائه شده است. این کشور برای اسپانسری پیراهن‌های خود به سراغ کمپانی پوما رفته است. پوما اسپانسری شش تیم را در جام جهانی قطر برعهده گرفته است.

پیراهن رسمی اول و دوم اروگوئه برای جام جهانی 2022

اروگوئه در جام جهانی 2022

تیم ملی فوتبال اروگوئه با انجام 18 بازی و کسب 28 امتیاز پس از برزیل 45 و آرژانتین 39 امتیازی به عنوان تیم سوم از منطقۀ آمریکای جنوبی، مستقیما راهی جام جهانی 2022 قطر شد. اروگوئه‌ای‌ها با کسب 8 برد، 4 تساوی و 6 شکست توانستند برای چهاردهمین بار طعم شیرین حضور در مسابقات جام جهانی را بچشند. روند نتیجه‌گیری و صعود این تیم در جریان بازی‌های مقدماتی جام جهانی قطر را به تفصیل در تصویر مشاهده کنید.

نتایج اروگوئه در بازی‌های مقدماتی جام جهانی 2022

هدایت اروگوئه در مسابقات جام جهانی 2022 برعهدۀ "دیگو آلونسو" است که این سرمربی 47 ساله از سال 2021 تا به الان سکان هدایت این تیم را در دست داشته است. اروگوئه در جام جهانی 2022 قطر در گروه هشتم این مسابقات قرار گرفته است. گروهی که به جزء این تیم شامل پرتغال، غنا و کره جنوبی نیز می‌شود. به نظر می‌رسد جدال اصلی برای صعود از این گروه بین پرتغال و اروگوئه باشد و روی کاغذ این دو تیم از شانس بالایی برای صعود به دور حذفی برخوردارند. هر چند نباید از غنا و کره جنوبی نیز غافل شویم. له‌سلسته در جام جهانی 2022 بازیکنان و ستارگان خوب و باکیفیتی را در ترکیب خود می‌بیند. از فرناندو موسلرا دروازه‌بان این تیم گرفته تا بازیکنانی چون مارتین کاسرس، خوزه خیمنز، رونالد آرئوخو، ماتیاس وینیا و ماتیاس اولیورا در خط دفاع، رودریگو بنتانکور، فدریکو والورده و ماتیاس وسینو در خط هافبک و در نهایت لوئیس سوارز، ادینسون کاوانی، داروین نونیز، آگوستین کانوبیو و مکسی گومز در خط حمله، باعث شده تا اروگوئه به تیمی ترسناک در جام جهانی 2022 قطر تبدیل شود.