به گزارش ورزش سه، ۴۸ ساعت بعد از فینال جام جهانی، پرسپولیس و استقلال در چارچوب نود و نهمین شهرآورد پایتخت به مصاف هم می‌روند. این بازی بی تردید تحت تأثیر آخرین دربی برگزارشده، به انجام می‌رسد که شاید جنجالی‌ترین شهرآورد تمام این سالهای اخیر نیز بوده است.

جایی که در لحظه گل استقلال که بسیاری آن را لحظه قهرمانی تیم فرهاد مجیدی نیز می‌دانند، سرمربی تیم پرسپولیس وارد زمین شد و اعتراض تندی را نسبت به سیدمهدی سیدعلی انجام داد؛ اعتراضی که هیچکس از یحیی گل‌محمدی ندیده بود.

حالا در آستانه این بازی، گمانه‌زنی برای انتخاب داور دربی اوج گرفته و همه منتظر تصمیم خداداد افشاریان و دستیارانش در مورد تیم داوری شهرآورد هستند.

رضا کرمانشاهی داور بازنشسته که سابقه حضور در دربی را هم دارد، در این خصوص هشت نکته را در یادداشتی کوتاه متذکر شده است؛ یادداشتی که شاید برخی نکاتش بدیهی به نظر بیایند اما شاید لازم باشد یک بار دیگر مسئولان کمیته داوران آن را بخوانند و تمام تلاششان برای عمل به این نکات را کنند.

اکثرا داوران باتجربه توانایی سوت زدن این بازی را دارند اما به نظرم داور دربی باید هشت ویژگی داشته باشد:
۱) به نظرم باید از داوران باتجربه لیگ برتر استفاده کنند.
۲) داور دربی باید شناخته شده باشد.
۳) کسی باشد که حداقل چندین بار برای دو تیم قضاوت کرده و بازیهای مهم تیم‌ها را سوت زده باشد.
۴) کسی باشد که در این چند هفته کمترین اشتباه را کرده که این نکته بسیار بسیار اهمیت دارد.
۵) این فصل حداقل یکی دو بار بازی‌های دو تیم را قضاوت کرده باشد تا با جو تیم‌ها آشنا باشد.
۶) سرمربیان و بازیکنان دو تیم به عنوان داور برای او احترام قائل باشند و ذهنیت منفی نسبت به تصمیماتشان نداشته باشند که این مورد بسیار مهم است. چون دیدید که در گذشته، ذهنیت منفی چه اثری داشت و باعث چه اعتراضاتی شد.
۷) انتخاب در کمیته داوران انجام گیرد چون آنها در این دوازده هفته تمامی مسائل فنی را در نظر گرفته‌اند و اشراف دارند که کدام داور از نظر توانایی به درد این بازی حساس می‌خورد.