به گزارش "ورزش سه" لیورپول و ولورهمپتون واندرز در دور سوم جام حذفی در آنفیلد به تساوی 2-2 دست یافتند، اما دو تصمیم بحث برانگیز در آفساید وجود داشت. ما  این تصمیمات را تجزیه و تحلیل می کنیم تا متوجه شویم تصمیمات داور درست بوده یا نه

چه اتفاقی افتاد : در دقیقه 52 کودی گاکیو بازیکن لیورپول سعی کرد محمد صلاح را که در آفساید قرار داشت با یک توپ بلند صاحب توپ کند، توتی مدافع حریف تلاش نافرجامی برای دفع توپ با ضربه سر داشت و صلاح توپ را تصاحب کرد و گلزنی کرد. اما آیا باید آفساید وجود داشته باشد؟
تصمیم var : گل قبول است
بررسی var :
این یک تصمیم بحث برانگیز است و دقیقا به چیزی که یک « بازی آکاهانه » توسط مدافع است می پردازد.شکی نیست که صلاح در موقعیت آفساید قرار داشت.اما اگر کمک داور حرکت توتی مدافع ولورهمپتون را بازی عمدی تلقی کند  صلاح نمی تواند جریمه شود و در آفساید در نظر گرفته شود و گل قبول است.
به طور خلاصه یک بازی آگاهانه تنها زمانی اعمال می شود که یک مدافع کنترل مکان و مقصد رفتن توپ را داشته باشد.به طور کلی در تلاش برای ضربه سر کنترل کمتری در ضربه زدن به توپ وجود دارد تا وقتی که مدافع با پا قصد بازی کردن با توپ را دارد.
اگر یک مدافع برای ضربه زدن به توپ به بدن خود کش بدهد یا بپرد این می تواند به ما کمک کند که تشخیص بدهیم این یک بازی آگاهانه نیست.
مایک دین داور بازنشسته و سرشناس  انگلیسی که در این بازی داور ویدئویی بود تصمیم گرفت در تصمیمات درون زمین برای اجازه دادن به گل دخالت نکند.
در این صحنه بازی کردن مدافع با توپ آگاهانه نیست. توپ در بالا و خارج از کنترل مدافع است و گل باید مردود اعلام می شد

1789289
1789290

چه اتفاقی افتاد: در دقیقه 81 توتی بازیکن ولورهمپتون فکر می کرد گل پیروزی تیمش را به ثمر رسانده است، اما کمک داور پرچم خود را برای آفساید بالا برد.
تصمیم var : آفساید درست است
بررسی var:
این تصمیمی بود که اکثر تماشاگران و ببیندگان تلویزیونی را گیج کرد. زیرا هیچ آفسایدی در حرکتی که مستقیما منجر به گلزنی توتی شد وجود نداشت. پس چرا پرچم بالا رفت؟

حرکت با یک کرنر توسط متئوس نونس آغاز شد. پس از ارسال آن به محوطه جریمه لیورپول، آخرین لمس هجومی توسط هوانگ هی چان بود. این مرحله آفساید را تعیین می کند. نونس بازیکن بعدی بود که توپ را دریافت کرد. کمک داور پرچم خود را برای اعلام آفساید به تعویق انداخت و پس از به ثمر رساندن گل آن را به اهتزاز درآورد، زیرا نونس در ابتدای حرکت که توپ را دریافت کرد در موقعیت آفساید قرار داشت.اینکه توپ توسط هوانگ هی چان به عقب فرستاده شد برای تصمیم آفساید بی ربط است.
مایک دین داور ویدئویی بازی باید با تصمیم کمک داور پیش می رفت‌. زیرا var هیچ زاویه قطعی برای نشان دادن موقعیت نونس و آخرین مدافع هنگام ضربه سر هوانگ وجود نداشت.به همین دلیل var باید با تصمیمات درون زمین پیش برود.باید این را اضافه کنم که با فناوری آفساید نیمه خودکار که در آن هر بازیکنی ردیابی می شود این اتقاق نمی افتد.

1789291
1789292

عبدالله عبدالهی داور ملی و سابق فوتبال