در کشورهای آلمان، فرانسه و اسپانیا، امسال شاهد فینال‌هایی در جام حذفی خواهیم بود که کم‌تر مانند آن را دیده‌ایم

فصل 22-2021 را می‌توانیم فصل شگفتی‌ها در جام حذفی کشورهای صاحب نام فوتبال اروپا بدانیم.

طرفداری | یکی از فلسفه‌های اصلی برگزاری جام حذفی، این است که تیم‌های کوچک‌تر هم فرصت رقابت کردن داشته باشند و در یک بازی تک حذفی بتوانند مقابل تیم‌های بزرگ‌تر قرار گیرند و شانس‌شان را امتحان کنند. طی سالیان اخیر، ابر قدرت‌های فوتبالی معمولا توانسته‌اند علاوه بر لیگ داخلی، فاتح جام حذفی هم شوند و قهرمان دوگانه یا سه‌گانه لقب گیرند. اصطلاح‌های دوگانه و سه‌گانه برای هواداران امروزی فوتبال به قدری مهم شده که اگر یک تیم قدرت‌مند نتواند در جام حذفی قهرمان شود و صرفا لیگ داخلی را ببرد، ناکام خطاب می‌شود. با این حال شرکت کردن در مسابقات جام حذفی می‌تواند فرسایشی باشد چرا که با شلوغ‌تر شدن تقویم، تیم‌ها مجبور می‌شوند هر سه روز یک بار بازی کنند و خستگی بازی جام حذفی، می‌تواند روی ادامه بازی‌های فصل هم تاثیرگذار باشد. از این رو نمی‌توان ارزش جام حذفی را پایین دانست.

طی سالیان اخیر، همواره بایرن مونیخ را در آلمان، پاری سن ژرمن را در فرانسه و یکی از تیم‌های رئال مادرید و بارسلونا را در فینال جام حذفی کشورشان دیده‌ایم. FA Cup هم داستان خودش را دارد و همه ساله، همیشه شگفتی‌های خاصی در مراحل مختلف این رقابت‌ها رقم می‌خورد. برای مثال، همین امسال تیم میدلزبرو از چمپیونشیپ توانسته منچستریونایتد و تاتنهام را از دور رقابت‌ها کنار بزند. در این فصل، شرایط در اسپانیا، آلمان و فرانسه متفاوت شده است.

وضعیت کوپا دل ری

در اسپانیا، بارسلونا و اتلتیکو مادرید در همان یک هشتم نهایی و اولین مرحله جدی کوپا دل ری حذف شدند. رئال مادرید یک مرحله بیش‌تر دوام آورد و مقابل اتلتیک بیلبائویی که بارسلونا را حذف کرده بود، تن به شکست داد. چهار تیم رئال بتیس، رایو وایکانو (تیم تازه صعود کرده به لالیگا)، والنسیا و اتلتیک بیلبائو راهی نیمه نهایی شدند. والنسیا موفق شد اتلتیک بیلبائوی غول کش را حذف کند و رئال بتیس هم با پیروزی در مجموع دو بازی رفت و برگشت برابر رایو وایکانو راهی فینال شد تا یک فینال جالب را میان تیم‌های رئال بتیس و والنسیا در کوپا دل ری ببینیم.

  • بیش‌تر بخوانید: خواکین و فرصت قهرمانی دوباره در کوپا دل ری پس از 17 سال

وضعیت کوپا د فرانس و دی اف بی پوکال

در فرانسه اوضاع جالب‌تر است. کریستوف گالتیه، سرمربی پیشین لیل که این تیم را قهرمان فرانسه کرد، امسال هم در نیس خوب کار می‌کند. او که توانست پاری سن ژرمن را از دور مسابقات کنار بزند، حالا موفق شده نیس را به فینال کوپا د فرانس برساند. از آن سو نیز نانت موفق شد موناکو را مغلوب کند و فینال کوپا د فرانس میان تیم‌های نانت و نیس خواهد بود. در آلمان هم شرایط جالبی حکم‌فرماست. بایرن مونیخ همان ابتدای کار در آن بازی معروف مقابل مونشن گلادباخ 5-0 شکست خورد و دورتموند نیز برابر تیم دسته دومی سن پائولی از دور رقابت‌ها کنار رفت تا دو مدعی اصلی دی اف بی پوکال خیلی زود حذف شوند. در حال حاضر، تیم‌های اونیون برلین، لایپزیش، فرایبورگ و تیم دسته دومی هامبورگ در نیمه‌نهایی حضور دارند و این یعنی در آلمان هم قرار است یک فینال متفاوت نسبت به همیشه ببینیم. 

وضعیت تکراری کوپا ایتالیا

ایتالیا تنها کشور صاحب نامی در فوتبال اروپا است که از همان ابتدای فصل می‌توان چهار تیم راه‌یافته به نیمه‌نهایی را به راحتی پیش‌بینی کرد. سیستم کوپا ایتالیا طوری طراحی شده که همه چیز به نفع تیم قدرت‌مندتر است و امکان بروز شگفتی به حداقل ممکن می‌رسد. غیر از فصل 16-2015 که الساندریا از سری چی (سطح سوم فوتبال ایتالیا) به نیمه نهایی رسید، معمولا تیم‌های سطح پایین‌تر نمی‌توانند به مراحل بالایی راه پیدا کنند. خلاف کوپا دل ری که تیم ضعیف‌تر از امتیاز میزبانی برخوردار است تا بتواند تیم قوی‌تر را به چالش بکشد، در ایتالیا تیمی که قدرت‌مندتر است، تا نیمه‌نهایی همیشه میزبان می‌شود. پاداش کم کوپا ایتالیا نیز از دلایلی است که تیم‌های ضعیف‌تر سری آ و بی ترجیح می‌دهند همان اول کار تیم دوم را به زمین بفرستند و سریعا حذف شوند. حتی مائوریتزیو ساری، سرمربی لاتزیو در اعتراض به این موضوع گفته بود کوپا ایتالیا، غیر ورزشی‌ترین رقابت فوتبالی دنیا است؛ حرفی که خیلی بی‌راه به نظر نمی‌رسد. در حال حاضر یوونتوس در آستانه صعود به فینال کوپا ایتالیا قرار دارد و یکی از تیم‌های اینتر و میلان نیز راهی فینال می‌شود.