به گزارش " ورزش سه "، قبل از ظهور تیم فجر شهید سپاسی در شیراز، عقاب، پاس و ملوان انزلی منتسب به تیم‌های نظامی بودند و سال‌ها در فوتبال ایران نقش مهمی را بازی می‌کردند، تیم‌هایی که سابقه قهرمانی در لیگ ایران و جام حذفی را هم داشتند. و این روزها آن نام و نشان گذشته را ندارند، هر چند این روزها ملوان در لیگ برتر به فکر بازگشت به روزهای خوش گذشته است و فجر شهید سپاسی همچنان یکی از تیم‌های خوب دسته یک کشور است.
قبل از این‌ها در تهران نیروی زمینی در دسته یک تهران بود، نیروی هوایی با سابقه قهرمانی در دسته دو، در این رده تیم‌داری می‌کرد، فتح و فجر سپاه تیم‌های تازه به پا خواسته بودند، انتظام به همراه ژاندارمری دیگر تیم‌های نطامی بودند که با حرفه‌ای شدن فوتبال خیلی از آن‌ها با هزینه‌های زیاد پیش رو ، از شدت فعالیت خود کاستند. 

یکی از این تیم‌ها، تیم ژاندارمری بود، که در سال 65 در رقابت‌های دسته چهار تهران که با حضور 187 تیم برگزار می‌شد، قهرمان شد و به دسته سوم صعود کرد. حضور 187 تیم در دسته 4 آن روزهای تهران نشان می‌دهد، ورزش فوتبال دارای چه پیشینه خوبی در دهه 60 در تهران بود.

1828574

حضور ستاره‌های سال‌های بعد فوتبال در تیم ژاندارمری که در آن روزها دوران خدمت سربازی را در این تیم سپری می‌کردند و این تیم را به مقام قهرمانی رقابت‌ها و دسته سوم تهران رساندند از این تیم، تیم قدرتمندی ساخته بود. تیمی که جواد زرینچه را در سن 20 سالگی در سال 65 به بازیکن ثابت تیم ملی تبدیل کرده بود، در کنار زرینچه، حضور مرحوم فریبرز مرادی، رضا عابدیان ، محمود کلهر، حمید صالح زاده، سرژیک یوسفی ، مصطفی عمادی و هاشم سلطانی و مرحوم داود زمینی، سرمربی خوب آن روزهای فوتبال ایران، نشان می‌دهد فوتبال ایران در آن دهه دارای چه پتانسیل بالایی بوده است.