اتلتیکو مادرید در بهترین مقطع فصل احیا شده و بازیکنان این تیم این روزها در اوج آمادگی هستند، حتی کسانی که این فصل ضعیف بوده‌اند

اتلتیکو مادرید در بهترین زمان ممکن از باتلاق نتایج ضعیف بیرون آمده و به نظر می‌رسد دوران افت این تیم تمام شده است

طرفداری | در مقاطع مختلفی از فصل پرفراز و نشیب اتلتیکو مادرید، بسیاری از بازیکنان مهم تیم، فرم ضعیف و بدی داشته‌اند. بسیاری از بازیکنان کلیدی اتلتیکو مادرید که توانستند منچستریونایتد را در اولدترافورد از لیگ قهرمانان اروپا حذف کنند، فصل خوبی را سپری نمی‌کنند. یان اوبلاک، آنتوان گریزمان، کوکه، رنان لودی، رودریگو دی پل و حتی دیگو سیمئونه، در این فصل لحظات بد زیادی را تجربه‌اند و انتقادات زیادی روانه آن‌ها شده‌است. با این‌حال، همه آن‌ها توانستند با شایستگی مقابل منچستریونایتدی که رفت و برگشت حرفی برای گفتن نداشت، پیروز شوند و کاملا به موقع به فرمی خوب بازگردند. 

هم‌چنین ببینید: منچستریونایتد 0-1 اتلتیکو مادرید؛ لودی نمک به زخم شیاطین پاشید

اوبلاک طی هشت فصلی که درون دروازه اتلتیکو مادرید ایستاده، بارها و بارها توانسته تیمش را نجات دهد اما در نیم‌فصل اول 22-2021، بدترین افت دوران حرفه‌ای‌اش را سپری کرد. این دروازه‌بان اسلوونیایی در پایان ماه ژانویه از نظر آماری بدترین دروازه‌بان لالیگا بود؛ اگرچه خط دفاعی اتلتیکو مادرید هم چندین بار او را بی‌دفاع گذاشته‌بود. در بازی رفت با منچستریونایتد و روی صحنه گل تساوی‌بخش آنتونی الانگا، یان اوبلاک عملکرد ضعیفی داشت و دیر از دروازه‌اش بیرون آمد. این عملکرد ضعیف باعث شد حتی هواداران روخی‌بلانکوس هم از دروازه‌بان تیم‌شان انتقاد کنند.

اوبلاک بازی در اولدترافورد را هم کمی متزلزل شروع کرد اما خوش‌شانس بود که اسلاوکو وینچیچ، داور مسابقه خطای الانگا را روی او اعلام کرد. با این حال، «اوبلاک هشت‌پا» یک نمایش بسیار خوب ارائه کرد. یکی از بهترین واکنش‌های او، مهار ضربه سر الانگا بود که به نظر می‌رسید گل می‌شود. پیش از پایان نیمه اول هم او شوت کات‌دار برونو فرناندش را به خوبی مهار کرد. با شروع نیمه دوم او بار دیگر شوت الانگا را با نوک انگشتانش مهار کرد و سپس توانست مانع ورود ضربه سر محکم و زاویه‌دار رافائل واران به درون دروازه‌اش شود. پنج مهار اوبلاک در این مسابقه، اولین کلین‌شیت او طی هفت بازی اخیرش در لیگ قهرمانان اروپا را رقم زد. او در این خصوص در مصاحبه با رسانه‌های اسپانیایی گفت:

پس از یک سال سخت، حس مثبتی داریم. همه چیز خیلی بد به‌نظر می‌رسید و همه چیزها پیرامون ما منفی بود. در بازی‌های گذشته‌مان در لالیگا سطح بهتری نشان دادیم و این بردی که مقابل منچستریونایتد کسب کردیم، ما را دوباره بالا خواهد کشید. 

 

یان اوبلاک در این فصل افت عجیبی را تجربه کرد اما یکی دیگر از بازیکنان اتلتیکو مادرید، وضعیتی بدتر از او داشت. به نظر می‌رسید رنان لودی، مدافع چپ تشک‌سازان در تابستان پیش رو راهی تیم دیگری شود. این فول‌بک چپ برزیلی در مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپای این فصل هیچ‌گاه از ابتدا به میدان نرفت و در کل فصل لالیگا فقط دو مرتبه به مدت 90 دقیقه بازی کرده‌است. یانیک کاراسکو، انتخاب اول دیگو سیمئونه برای جناح چپ بود. در ژانویه هم اتلتی یک مدافع‌چپ جدید به نام رینیلدو به‌خدمت گرفت و به این ترتیب، لودی جایگاهش را بیش از پیش در خطر دید. 

یان اوبلاک به روزهای خوب گذشته‌اش نزدیک می‌شود

به دنبال مصدومیت‌های خط دفاعی و محرومیت یانیک کاراسکو در دیدارهای رفت و برگشت مقابل منچستریونایتد، رنان لودی به ترکیب اصلی رسید. او در دیدار رفت، نمایشی استثنایی داشت و پاس گل ژوائو فلیکس را ارسال کرد. او در پیروزی 2-0 مقابل سلتاویگو توانست بریس کند و در نهایت گل صعود تیمش را مقابل منچستریونایتد به ثمر رساند. گل به منچستریونایتد، اولین گل این بازیکن 23 ساله در لیگ قهرمانان اروپا بود. لودی در خصوص بهبود عملکردش گفته:

این یک شب خیلی خاص بود. از چولو [دیگو سیمئونه] ممنونم. شرایط آسانی نبود اما سخت تلاش کردم و سعی کردم یاد بگیرم. حالا نسبت به چند ماه پیش، شرایط کاملا تغییر کرده است. 

در ترکیب یازده نفره اتلتیکو مادرید در بازی برگشت با منچستریونایتد، تقریبا تمام بازیکنان نیم‌فصل اول بدی را سپری کردند. آنتوان گریزمان پس از بازگشتش به اتلتیکو مادرید چندان راحت به نظر نمی‌رسید. او پس از اخراج مقابل لیورپول در مرحله گروهی، یکی از بدترین مصدومیت‌های دوران فوتبالش تا به امروز را تجربه کرد اما او زمان درست و مناسبی به اوج برگشت. گریزمان که در بازی مقابل شیاطین‌سرخ پاس گل داد، یکی از بهترین بازی‌هایش در دوره دوم حضورش در پیراهن روخی‌بلانکوس را به نمایش گذاشت. این مهاجم فرانسوی در بازی بدون توپ بسیار موثر واقع شد و در لینک‌آپ عملکرد بسیار خوبی داشت. 

خلاصه بازی منچستریونایتد 0-1 اتلتیکو مادرید

 

رودریگو دی پل، هافبک آرژانتینی تیم سیمئونه یکی‌دیگر از بازیکنان اتلتی بود که مورد انتقادات فراوانی قرار گرفت. دی پل که با انتقالی 35 میلیون یورویی از اودینزه به اتلتیکو مادرید پیوست، نتوانست در تیم سیمئونه جایگاه ثابتی پیدا کند و پس از شکست 1-0 مقابل لوانته در اواسط فوریه، به نظر می‌رسید دیگر جایگاهی در ترکیب اصلی اتلتیکو مادرید نخواهد داشت. در دور رفت بازی با منچستریونایتد، دی پل کاملا نیمکت‌نشین بود اما پس از مصدومیت کوکه و کوندوگبیا، این هافبک 28 ساله دوباره به ترکیب جنگ‌جویان مادریدی برگشت. دی پل هفته گذشته توانست اولین گلش در لالیگا را به ثمر برساند و در اولدترافورد هم پاس دقیقی برای ژوائو فلیکس ارسال کرد که پایه‌گذار گل آن‌ها شد. ژوائو فلیکس جوان هم این روزها به بازیکن کاملا متفاوتی تبدیل شده است. ستاره پرتغالی می‌توانست شب گذشته ششمین گل در ششمین بازی اخیرش را به ثبت برساند اما پرچم کمک‌داور، مانع از رسیدن به این مهم شد. این در حالی است که او پیش از فرم خوب اخیرش در 24 بازی توانسته بود فقط سه گل بزند. 

تیم سیمئونه تمام ضعف‌هایی که در گذشته داشت را جبران کرده است. این سرمربی آرژانتینی در هفته‌های اخیر به شرایط همیشگی‌اش برگشته است. اتلتی در حال حاضر مالکیت توپ کم‌تری دارد و عقب‌تر دفاع می‌کند. مصدومیت‌های متعدد اخیر باعث شد بازیکنانی چون لودی و دی پل، فرصت‌های بیش‌تری برای بهبود وضعیت‌شان داشته‌باشند. اتلتیکو مادرید حدود 13 بازیکن برای بازی با منچستریونایت در اختیار داشت و فقط لوییس سوارز است که در حال حاضر جایگاه ثابتی در ترکیب تیم ندارد. یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث ماندگاری سیمئونه در اتلتیکو مادرید به مدت یک دهه شده، توانایی او در سازمان‌دهی و انگیزه‌دادن به هر دسته‌ای از بازیکنان مقابل تیم‌های بزرگ است. تیم‌های مختلف ال‌چولو در سالیان اخیر در لیگ قهرمانان اروپا موفق به حذف چلسی، آرسنال، لیورپول، لسترسیتی و منچستریونایتد شده‌اند. نکته جالب‌تر این‌جاست که اتلتیکو مادرید در سال‌های 2014، 2020 و 2022 با پیروزی در خانه تیم‌های چلسی، لیورپول و منچستریونایتد توانسته راهی دور بعدی شود.

دیگو سیمئونه در بهترین زمان تیمش را احیا کرد

رالف رانگنیک، سرمربی موقت منچستریونایتد پس از این شکست درباره داوری و وقت‌کشی بازیکنان اتلتیکو مادرید گلایه کرد اما صحبت‌های او تداعی کننده ضرب‌المثل «گوشت و گربه» برای هواداران تیم اسپانیایی بود. از نظر تاکتیکی و احساسی، تیم سیمئونه رفت و برگشت کاملا برتر از منچستریونایتد بود. تنها بازیکن اتلتیکو مادرید که در تمام پیروزی‌های تیم سیمئونه در خاک انگلیس حاضر بوده، کوکه است. اگرچه کاپیتان بومی روخی‌بلانکوس هم طی ماه‌های اخیر از تیغ تیز انتقادات هواداران اتلتیکو مادرید در امان نماند.

در ماه فوریه، حتی شایعاتی درباره جایگاه سیمئونه در اتلتیکو مادرید مطرح شد؛ زمانی که این تیم از کوپا دل ری و سوپرکاپ اسپانیا حذف شد و در لالیگا به رده پنجم سقوط کرده بود. پیروزی مقابل اوساسونا، نوار پیروزی‌های اتلتی را آغاز کرد و حالا به نظر می‌رسد اتلتیکو مادرید کاملا احیا شده است. دیگو سیمئونه پس از پیروزی شیرین مقابل منچستریونایتد گفت:

خیلی خوش‌حالم. افراد زیادی خیلی سخت کار می‌کنند تا همه چیز در این باشگاه خوب پیش برود و از شرایط بد شش هفته پیش فاصله بگیریم. در این فصل داشتن ثبات برای ما خیلی سخت بود اما پس از بازی با اوساسونا، تیم ما روحیه متفاوتی از خودش نشان داد. فوتبال فوق‌العاده است. اگر پا پس نکشیم، تمرین کنیم و آماده باشیم، همیشه فرصت‌های بزرگ در انتظار ما خواهد بود. 

به قلم درموت کوریگن از اتلتیک