لیونل مسی و تیم ملی آرژانتین؛ این پیوندی است که بارها در آستانه جدایی همیشگی رفت اما انگار نمی‌شد فوق ستاره جهان فوتبال، بدون جام ملی دنیای فوتبال را ترک کند. لیونل مسی رسالتش در تیم ملی را به انجام رساند و حال هوادارانی که روزی از او متنفر بودند، همه او را می ستایند!

طرفداری | یک توپ، تنها چیزی است که لئو برای جادوگری نیاز دارد. وقتی مسی صاحب توپ شود، حتی یک لحظه هم نمی توان چشم از شاهکارهایش برداشت. داستان لیونل مسی و تیم ملی آرژانتین در انتهای کار لذت‌بخش شد؛ داستانی که پر از خاطرات خوب و بد بوده است. در این مطلب، مروری بر عملکرد لیونل مسی در تیم ملی آرژانتین داریم؛ کسی که از باخت در سه فینال متوالی به برد در سه فینال متوالی دست یافت. 

شروع با تیم ملی زیر 20 سال

دریافت توپ طلای جام جهانی جوانان 2005 توسط لیونل مسی

اولین تورنمنتی که لیونل مسی قرار بود در آن پیراهن تیم ملی آرژانتین را بپوشد، مسابقات قهرمانی زیر 20 سال آمریکای‌ جنوبی بود، اولین گل لئو با لباس تیم ملی در دقیقه 71 و مقابل ونزوئلا به ثمر رسید؛ مسی در آن جام 9 بازی کرد، 5 گل را به ثمر رساند و به همراه تیمش رتبه سوم را کسب کرد. موقع درخشش لیونل مسی زمان دیگری فرا رسید. او در جام جهانی جوانان 2005 خارق العاده عمل کرد و با ثبت آمار 6 گل و 2 پاس گل موفق شد کفش طلا و توپ طلا را به دست آورد و عملکردی عالی را به ثبت رساند.

آمار لیونل مسی در جام جهانی جوانان 2005

المپیک 2008

لیونل مسی این بار برای تیم زیر 23 سال آرژانتین در المپیک 2008 پکن به میدان رفت. در مسابقات المپیک، مسی عملکرد بسیار خوبی داشت و در 5 بازی موفق شد آمار 3 گل و 2 پاس گل را به ثبت رساند و ستاره اصلی آرژانتین برای کسب مدال المپیک باشد. 

مدال طلای المیپک در دستان لیونل مسی

شروع با تیم ملی؛ 2005-2009

اولین بازی لئو در تیم ملی آرژانتین در 17 آگوست 2005 در بازی دوستانه، مقابل تیم ملی مجارستان بود؛ او در دقیقه 63 به عنوان یار تعویضی وارد میدان شد اما تنها پس گذشت لحظاتی، به دلیلِ خطا با ضربه آرنج به مدافع مجارستانی اخراج شد تا مسی از اولین بازی ملی خود خاطره خوشی نداشته باشد!

مسی نخستین عملکرد درخشان خود را مقابل پرو در جریان بازی های مقدماتی جام جهانی 2006 با گرفتن پنالتی که منجر به پیروزی آرژانتین شد، به ثبت رساند. خوزه پکرمن پس از پایان بازی او را یک جواهر توصیف کرد. مسی اولین گل خود را در 1 مارس 2006 مقابل کرواسی به ثمر رساند.

با توجه به عملکرد خوب مسی ا‌و‌ در لیست نفرات دعوت شده به جام جهانی 2006 قرار گرفت اما در اولین بازی خبری از او در ترکیب نبود. در بازی دوم مقابل صربستان، مسی دقیقه 74 وارد میدان شد، و ابتدا با دادن یک پاس گل به هرنان کرسپو و سپس با زدن یک گل در دقایق پایانی، بازی بسیار خوبی را سپری کرد. مسی در دو بازی بعدی تیمش حضور داشت اما در یک چهارم نهایی در غیاب او، آلبی سلسته مقابل آلمان تن به شکست در ضربات پنالتی داد و از جام وداع کرد.

خوشحالی گل لیونل مقابل صربستان در جام جهانی 2006

مسی پس از ثبت عملکرد های درخشان در باشگاهی، این بار به عنوان یک ستاره و مهره ثابت دومین تورنمنت ملی خود را تجربه می کرد. او در همان بازی اول کوپا آمریکا 2007، با دادن پاس گل دوم به هرنان کرسپو درخشش خود را آغاز کرد و در بازی دوم با گرفتن یک پنالتی، نقش مهمی را در پیروزی 4 بر 2 آرژانتین مقابل کلمبیا داشت. مسی در یک چهارم نهایی مقابل پرو، به روند عملکرد های درخشان خود را ادامه داد و زننده گل دوم تیمش بود؛ گل سوم نیز در ریباند شوت او، توسط خاویر ماسکرانو به ثمر رسید. در نهایت آرژانتین با در هم کوبیدن پرو با نتیجه 4-0، به نیمه نهایی رسید. در نیمه نهایی مقابل مکزیک، مسی بهترین عملکرد خود را در طی جام ارائه داد؛ یک گل چیپ دیدنی و گرفتن یک پنالتی که منجر به گل شد و همچنین پیروزی 3 بر 0 این بازی را برای او رویایی کرد!

مسی در میان مدافعان مکزیک

در فینال مسی و تیمش در مقابل برزیل به میدان رفتند و شبی فاجعه بار را رقم زدند؛ برزیلی ها با زدن 3 گل به آسانی جام قهرمانی را بالای سر بردند و آرژانتینی ها پس از آن بازی تحت انتقادات زیادی قرار گرفتند، اگرچه مسی جایزه بهترین بازیکن جوان و بهترین گل جام را به دست آورد و اولین کوپا آمریکای خود را عالی سپری کرد.

او در ادامه به المپیک 2008 پکن دعوت شد، جایی که توانست بیش از پیش بدرخشد و به مدال قهرمانی برسد.

درخشش در جام جهانی و کوپا آمریکا و ثبت بهترین عملکرد گلزنی؛ 2010-2013

برنده توپ طلا، قرار بود زیر نظر دیگو مارادونا دومین جام جهانی اش را سپری کند.

مسی در مرحله گروهی، با وجود داشتن عملکردی درخشان، نتوانست گل یا پاس گلی را ثبت کند. او در یک هشتم نهایی بالاخره با دادن پاس گل اول به کارلوس توز این طلسم را شکست و آرژانتین هم به یک چهارم نهایی رسید اما در یک چهارم نهایی همه چیز بد پیش رفت و در نهایت آلمان با نتیجه 4-0 آرژانتین را در هم کوبید. مسی در این جام با وجود ثبت تنها یک پاس گل، به دلیل عملکرد بسیار خوب در جریان بازی به عنوان یکی از 10 بازیکن برتر جام انتخاب شد.

مسی در جام جهانی 2010

در کوپا آمریکا 2011، مسی و یارانش از شانس زیادی برای قهرمانی برخوردار بودند. مسی جام را با دادن پاس گل مقابل بولیوی شروع کرد و در بازی آخر مرحله گروهی، 2 پاس گل دیگر را نیز به آمار خود اضافه کرد.

در یک چهارم نهایی لئو باز هم به درخشش ادامه داد و پاس گل مساوی بخش را برای هیگواین ارسال کرد و بازی در نهایت به ضربات پنالتی رفت؛ جایی که اروگوئه با نتیجه 5-4 بر آرژانتین غلبه کرد و در نهایت عنوان قهرمانی را به دست آورد. شاید تنها حسرت لئو از آن بازی به خاطر خراب کردن یک موقعیت عالی گلزنی باشد!

مسی در بازی مقابل اروگوئه

مسی مانند جام جهانی 2010، در کوپا آمریکا هم گلی را به ثمر نرساند اما این بار با دادن 4 پاس گل، موفق شد بهترین گل‌ساز مسابقات شود.

سال 2012، اوج گلزنی لئو برای آلبی سلسته بود؛ او در بازی مقابل سوئیس، اولین هت‌تریک خود را در تیم ملی تجربه کرد و در ادامه دروازه تیم هایی مانند اروگوئه، شیلی، آلمان، پاراگوئه و اکوادور را هم باز کرد اما بهترین هت‌تریک ملی او مربوط به بازی مقابل برزیل می شود که یکی از بهترین بازی های دوران حرفه ای او است.

مسی در بازی مقابل برزیل

شکست، شکست و باز هم شکست!؛ 2014-2016

مسی در جام جهانی 2014، یکی از بهترین عملکرد های ملی اش را سپری کرد. او درهمان بازی اول مقابل بوسنی و هرزگوین موفق به گلزنی شد و طلسم گل نزدنش را در تورنومنت های ملی شکست.

لئو در بازی مقابل ایران در واپسین دقایق بازی توپ را از بیرون محوطه جریمه به تور چسباند و آرژانتین را برنده بازی کرد. روند خوب مسی ادامه یافت و در بازی پایانی مرحله گروهی، مقابل نیجریه با زدن 2 گل، عملکرد خوبش را تکمیل کرد. مسی در یک هشتم نهایی نیز پاس گل پیروزی بخش را برای دی ماریا ارسال کرد و آرژانتین را به یک چهارم نهایی رساند. در یک چهارم نهایی با تک گل هیگواین بر سوئیس غلبه کردند و در نیمه نهایی مقابل هلند، در ضربات پنالتی به فینال راه یافتند.

فینال در ورزشگاه ماراکانا برزیل آغاز شد؛ در 90 دقیقه دو تیم به نتیجه 0-0 رضایت دادند اما دقیقه 113 دنیا را بر سر آلبی سلسته خراب کرد؛ ماریو گوتسه روی پاس آندره شورله آلمان را به قهرمانی جام جهانی رساند. مسی توپ طلای جام را کسب کرد اما هیچ اثری از خوشحالی در چهره ی او دیده نمی‌شد.

توپ طلای جام جهانی 2014 در دستان مسی

لئو در دومین فینالش هم شکست را تجربه کرد. سال بعد نوبت کوپا آمریکا بود، مسی باز هم با عملکردی درخشان به فینال می رسد اما آرژانتین در ضربات پنالتی، مقابل شیلی تسلیم می شود تا مسی همچنان در حسرت قهرمانی کوپا آمریکا باشد؛ مسی به عنوان بهترین بازیکن جام لقب می گیرد اما از شدت ناراحتی حتی جایزه اش را هم دریافت نمی کند.

گذشتن مسی از کنار کوپا آمریکای 2015

سال 2016، کنفدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی به مناسبت صد سالگی کوپا آمریکا، مسابقاتی را با عنوان کوپای آمریکای قرن برگزار کرد. مسی در تک تک بازی ها تا نیمه نهایی می درخشد اما در فینال سرنوشت به نحوِ دیگری رقم خورد!

مسی بار دیگر در فینال شکست خورد، اما این بار خودش مسبب این باخت بود؛ مسی پنالتی را به آسمان می زند و آرژانتین برای سومین بار متوالی در فینال شکست می خورد. او از شدت ناراحتی گریه کرد و تصمیم به خداحافظی از فوتبال ملی گرفت؛ یک خداحافظی کاملا غافلگیر کننده!

ناراحتی مسی پس از باخت در سه فینال پیاپی

بازگشتی نا امید کننده؛ 2017-2020

لئو در سال 2017 پس از خداحافظی، به درخواست عده زیادی از هوادارانش، از جمله انزو فرناندز و خولیان آلوارز نوجوان، در نهایت به تیم ملی بازگشت.

در اواخر بازی های مقدماتی جام جهانی، آرژانتین در خطر صعود نکردن قرار داشت و برای کسب جواز حضور نیاز مبرمی به پیروزی در برابر اکوادور داشت، روماریو ایبارا با گل دقیقه ی اولش آرژانتینی ها را کاملا ناامید می کند اما این پایان نبود. هت‌تریک فوق ستاره آرژانتینی، تیمش را برنده دیدار می کند و آرژانتینی ها این بازی را جشن می گیرند.

مسی در مقابل اکوادور

در جام جهانی 2018، آرژانتین بازی اول را در مقابل ایسلند انجام می دهد؛ مسی پنالتی را خراب می کند و در نهایت بازی با نتیجه 1-1 به پایان می رسد. بازی مقابل کرواسی برای آرژانتین یک فاجعه تمام عیار است، آنها در مقابل کرواسی 3-0 شکست می‌خورند و برای صعود باید به صورت حتمی بازی بعدی را پیروز شوند.

لئو دروازه نیجریه در با یک گلی زیبا باز می کند اما ویکتور موزس از روی نقطه پنالتی گل را جبران می کند. این به معنای پایان امیدها نبود؛ مارکوس روخو در دقیقه 86 بار دیگر دروازه نیجریه را باز می کند و آرژانتین به یک هشتم نهایی می رسد، جایی که فرانسه انتظارشان را می‌کشید.

گریزمان فرانسه را پیش می اندازد اما آرژانتین برمی‌گردد و بازی را 2 بر 1 می کند. پاوار با گلی زیبا بازی را به تساوی می کشاند و ام باپه با دو گل دیگر کار آرژانتین را یکسره می کند. آرژانتین در دقیقه 93 با گل آگوئرو بازی را 4-3 می‌کند اما دیگر وقتی برای بازگشت نیست. مسی برای چهارمین بار در جام جهانی ناکام می ماند.

مسی و امباپه پس از بازی فرانسه- آرژانتین

کوپا آمریکا 2019، بدترین کوپا آمریکای لیونل مسی و یکی از بدترین عملکردهای او در پیراهن آرژانتین بود. مسی در طی این جام اگرچه به مقام سوم می رسد اما هیچ درخشش خاصی از خود نشان نمی دهد و در بازی رده بندی اخراج می شود؛ فاجعه ترین عملکرد ملی مسی در طی یک تورنمنت، همین مسابقات بود.

رسیدن به همه چیز؛ 2021-2023

کوپا آمریکایی که قرار بود در سال 2020 و به میزبانی آرژانتین برگزار شود، در سال 2021 به میزبانی برزیل برگزار شد اما لئو مصمم تر از همیشه می خواست برای قهرمانی بجنگد!

مسی در همان بازی اول با ضربه آزاد زیبایش تیمش را پیش می اندازد اما شیلی با گل وارگاس بازی را با نتیجه مساوی به پایان می رساند. مسی در بازی دوم نقش گل‌ساز را ایفا می کند و با دادن پاس در موقعیت خوب به گیدو رودریگز، در مقابل اروگوئه پیروز میدان می شوند. درخشش مسی ادامه داشت اما در بازی سوم مرحله گروهی مقابل پاراگوئه نتوانست گل یا پاس گلی را به ثبت رساند، اما آرژانتین با گل پاپو گومز پیروزی را به دست آورد. بازی آخر مقابل بولیوی، جشنواره گل مسی و یارانش بود، بولیوی 4 بر 1 شکست می خورد و مسی با 2 گل و 1 پاس گل خود را به عنوان ستاره اصلی مسابقات ثابت می کند و آرژانتین با اقتدار به مرحله یک چهارم نهایی می رسد.

مسی مقابل اکوادور عملکردی درخشان را از خود به نمایش می گذارد، ابتدا با 2 پاس گل پیروزی تیمش را قطعی می کند و در دقیقه 93 از روی ضربه کاشته یک گل زیبا را به ثمر می رساند. در بازی بعد مقابل کلمبیا لئو پاسِ تک گل تیمش را می دهد و در ضربات پنالتی آلبی سلسته با درخشش امیلیانو مارتینز به فینال صعود می کند. این فینال می تواند اولین قهرمانی مسی باشد!

آیا آرژانتین می تواند بعد از 71 سال در ماراکانا مقابل برزیل پیروز شود؟

در همان 25 دقیقه ابتدایی بازی، آنخل دی ماریا روی پاس رودریگو دی پائل گل اول را برای آرژانتینی ها به تور می چسباند. در ادامه برزیلی ها تلاش زیادی برای گلزنی می کنند اما فایده ای ندارد مسی در دقایق پایانی بازی یک موقعیت بزرگ گلزنی را خراب می کند اما مهم نیست... سوت پایانی بازی به صدا در می آید. مسی بر روی زمین زانو می زند و از شدت خوشحالی اشک می ریزد؛ طلسم شکسته شد!

جوایز لیونل مسی در کوپا آمریکا 2021

هم طلسم نبردن جام ملی و هم طلسم ماراکانا؛ یازدهم جولای 2021 برای مسی روز فراموش نشدنی است. مسی تبدیل به تنها بازیکنی شد که در طی یک تورنمنت ملی به عناوین قهرمانی، آقای گلی، بهترین گل‌ساز و بهترین بازیکن دست می‌یابد و او توانست بهترین عملکرد ملی خود و یکی از بهترین عملکرد های تاریخ کوپا آمریکا را به ثبت رساند.

 

 

با مشارکت یوفا و کونمبول، قرار است یک بازی میان قهرمان اروپا و آمریکای جنوبی با عنوان فینالیسیما بین آرژانتین و ایتالیا برگزار شود، با توجه به افت ایتالیا، آرژانتین از شانس بیشتری برخوردار بود. لائوتارو مارتینز گل اول را روی پاس مسی به ثمر می رساند و دی ماریا گل دوم آرژانتین را در آخرین دقایق نیمه اول می زند. در دقیقه 94 در حالی که مسی به دنبال گلزنی بود، دیبالا از راه رسید و یک گل دیگر را زد تا آرژانتینی ها مقتدرانه تر پیروز شود. مسی در پایان بازی عنوان بهترین بازیکن بازی را به دست آورد و دومین جام ملی خود را بالای سر برد.

جام فینالیسیما در بالای سر مسی و یارانش

طبق گفته های لئو، جام جهانی 2022 آخرین جام‌ جهانی او خواهد بود و آرژانتین با بیش از 30 بازی شکست ناپذیری پا به مسابقات می گذارد.

در بازی مقابل عربستان مسی یک گل را از روی نقطه پنالتی به ثمر می رساند و در ادامه آرژانتینی چند گل آفساید را به ثمر می رساند، نیمه دوم قضیه فرق می کند‌‌. عربستان در ابتدا توسط صالح الشهری به گل می رسد و در ادامه سالم الدوسری با یک ضربه زیبا عربستان را پیش می اندازد! در ادامه بازی نیز اتفاقی رخ نمی دهد و آرژانتین شکست را می پذیرد؛ این تیم، آن تیم شکست ناپذیر نبود. 

بازی دوم مقابل مکزیک است، لئو گل اول را به ثمر می رساند تا آرژانتینی ها نفس راحتی بکشند، در ادامه انزو فرناندز یک گل زیبا روی پاس مسی وارد دروازه مکزیکی ها می کند تا پیروزی قطعی شود. آرژانتین برای صعود نیاز به پیروزی مقابل لهستان دارد؛ مسی یک پنالتی مشکوک به دست می آورد اما شزنی موفق می شود آن را مهار کند، اما آرژانتینی ها 3 گل به ثمر می رسانند و به عنوان صدرنشین به یک هشتم نهایی صعود می کنند. در مقابل استرالیا مسی یک گل به ثمر می رساند و در نهایت بازی 2 بر 1 به پایان می رسد.

یک چهارم نهایی؛ جایی که بازی های سخت مسی و تیمش آغاز شد، ابتدا آرژانتین با درخشش مسی و ثبت 1 گل و 1 پاس گل از هلند جلو می‌افتد ولی این پایان کار نیست.. ووت وخهورست بازیکن تعویضی هر دو گل را جبران می کند و کار در 90 دقیقه به پایان می رسد! در 120 دقیقه دو تیم گلی را رد و بدل نمی کنند، اما در پنالتی ها با درخشش امیلیانو مارتینز آرژانتین به نیمه نهایی صعود می کند.

مسی در مقابل کرواسی یک نمایش بی نقص دارد و روی هر سه گل تاثیر دارد، در نهایت آرژانتین به فینال می رسد و لئو می خواهد در دومین فینال خود قهرمانی را به دست آورد. در نیمه اول آرژانتینی ها با گل های مسی و دی ماریا از فرانسه پیش می افتد و دیگر چیزی تا قهرمانی آرژانتین نمانده است. تا دقیقه 75 هیچ چیز تغییر نکرده است، اما در دقیقه 80، کیلیان امباپه با زدن یک گل از روی نقطه پنالتی امید را به اردوی فرانسه بر می گرداند، در دقیقه 81 امباپه گلی دیگری را به ثمر می رساند!

بله، معجزه امکان دارد! 90 دقیقه به پایان می رسد.. دقیقه 108 باری دیگد لیونل مسی نتیجه را 3 بر 2 می کند اما امباپه در دقیقه 118 با یک گل از روی پنالتی باری دیگر بازی را مساوی می کشاند‌. در دقایق پایانی رندال کولو موانی صاحب یک موقعیت عالی می شود اما مارتینز با یک سیو شگفت انگیز آرژانتین را از شکست نجات می دهد‌. اما در ضربات پنالتی همه چیز طبق میل آلبی سلسته پیش می رود، امیلیانو مارتینز درخشش استثنایی دارد و قهرمانی را برای آرژانتینی ها به ارمغان می آورد!

 

 

مسی بهترین بازیکن فینال و بهترین بازیکن مسابقات می شود و عنوان بهترین گل‌ساز را نیز به دست می آورد. فقط آقای گلی کم بود اما حالا مهم نیست. لئو دیگر به همه چیز رسیده است. بوسه لئو بر جام جهانی پایانی بر تمام حسرت ها بود و او حالا دیگر هیچ چیز در کارنامه اش کم ندارد!

بوسه لیونل مسی بر جام جهانی

آمار و افتخارات لیونل مسی در تیم ملی آرژانتین

  • 175 بازی
  • 14545 دقیقه بازی
  • 103 گل
  • 54 پاس گل

 

  • 1 قهرمانی جام جهانی
  • 1 نایب قهرمانی جام جهانی
  • 1 قهرمانی کوپا آمریکا
  • 3 نایب قهرمانی کوپا آمریکا
  • 1 قهرمانی فینالیسیما
  • 1 آقای گلی کوپا آمریکا
  • 4 آقای پاس گلی کوپا آمریکا
  • 2 آقای پاس گلی جام جهانی
  • 2 توپ طلای کوپا آمریکا
  • 2 توپ طلای جام جهانی
  • 1 جایزه بهترین بازیکن فینالیسیما