با آغاز هفته یازدهم لیگ برتر، در شهر اراک جنجالهای داوری وارد فاز تازه ای گردید که میتوان نام این فاز را "دوران پساانتقاد" از خداداد افشاریان و‌کمیته داوران نامید. فازی با چاشنی تزریق مسکن به داوری.

صالح عرب آبادی کمک داور دوم بازی آلومینیوم و پیکان در صحنه کرنر دچار اشتباه محاسباتی گردید، اگرچه حضور مهاجم تیم آلومینیوم بر روی خط دروازه و احتمالا در وضعیت آفساید، هر کمک داوری را ممکن بود دچار اشتباه کند، در عین حال از داور باتجربه ای همچون پیام حیدری انتظار میرفت که در این صحنه با صحبت با کمک داور دوم بازی و شرح وضعیت، تصمیم سرنوشت ساز وی را وتو کرده و دستور به ادامه بازی با قبول کردن گل بدهد. 

1958071

اما نکته حائز اهمیت در این اوضاع، مصاحبه نفر اول کمیته داوران یعنی خداداد افشاریان می باشد که بر خلاف عرف بین الملل و در مصاحبه ای علنی، کمک داور خود را تا اطلاع ثانوی محروم اعلام می نماید. 
این کار نامتعارف و‌خلاف عرف بین المللی از چند بعد قابل بررسی است:
اول اینکه کمیته محترم داوران که نام اعضایی چون صفیری بعنوان مدرس را یدک می کشد، چه سیاست جدیدی برای ارتقای سطح عملکرد داورانش انجام داده اند که از ایشان انتظار شق القمر دارند؟

ثانیا، خداداد افشاریان با چنین مصاحبه خارج از عرفی، به فکر روحیه داورانش در ادامه کار می باشد؟ آیا از فردا تمامی داوران با استرس "عدم اشتباه" داخل زمین نخواهند رفت که معمولا نتیجه عکس خواهد داد؟

ثالثا، اگر داوران بزرگ و بنام کمیته داوران، چنین اشتباهی انجام دهند، با مصاحبه های این چنینی محرومشان میکنند یا این مصاحبه فقط مخصوص برخی افراد می باشد؟

همگان میدانند که این مصاحبه ها فقط برای ساکت کردن اذهان عمومی و التیام دادن به تیم متضرر می باشد، چرا که بصورت نرمال، یک داور پس از اشتباه تاثیرگذار در نتیجه بازی، خودبخود ۴ هفته از میادین دور خواهد بود.

1958113

و اما هشدار آخر، اگر در بازیهای آتی، چنین اشتباهی به ضرر تیمهای مدعی صدر جدول رخ دهد، آیا همچنان اعضای کمیته داوران بجز علی خسروی، منفعل و ساکت باقی خواهند ماند و با روزه سکوت سهم خود را در این اشتباهات پنهان خواهند نمود؟
پیش بینی میشود که در هفته های آتی، اعتراض تیمها برای گرفتن حقشان بیش از پیش علنی گردد چرا که در صورت عدم پیگیری و ساکت ماندن، از غافله اتفاقهایی همچون لیگ دسته اول در شهر رشت و یا لیگ برتر در شهر اراک دور خواهند ماند.

علی میرزابیگی