به گزارش "ورزش سه"، با حضور جواد نکونام روی نیمکت استقلال، آبی پوشان با یک بازی بیشتر نسبت به سپاهان، صدر جدول رده‌بندی را از آن خود کرده‌اند. رتبه‌ای که با توجه به حواشی و مشکلات درون باشگاهی در تابستان امسال، قابل توجه به نظر می‌رسد.

آبی پوشان طی سیزدهمین دیدار خود در این فصل از رقابت‌های لیگ برتر، توانستند با چهار گل از سد نساجی عبور کنند و صدر جدول را از شاگردان مورایس پس بگیرند. البته عده‌ای اعتقاد دارند اگر چهار امتیاز انضباطی از سپاهان کسر نمی‌شد، تیم نکونام اکنون با یک بازی بیشتر و سه امتیاز کمتر، در رده دوم قرار می‌گرفت.

هر چند که سپاهان 27 امتیازی با پیروزی در بازی معوقه خود می‌تواند با وجود کسر چهار امتیاز، باز هم بالاتر از استقلال 28 امتیازی قرار بگیرد و رتبه نخست را از آن خود کند، اما بررسی نتایج آبی پوشان و مقایسه آن با سه فصل گذشته نشان می‌دهد که شاگردان نکونام روند بهتری نسبت به فصول قبل داشته‌اند.

عملکرد درخشان سپاهان در این فصل و قدرت بالای این تیم بر کسی پوشیده نیست (که البته در اختیار داشتن ستاره‌های پرشمار و قابل‌مقایسه نبودن اسکواد این تیم با سایر رقبا، واضح و مشهود است) ولی استقلال با نتایجی که کسب کرده، در مدت زمان مشابه طی سه فصل گذشته نیز می‌توانست صدرنشین لیگ تا پایان هفته سیزدهم لقب بگیرد، چرا که امتیازات به دست آمده توسط شاگردان نکونام، از استانداردهای لازم برای یک تیم مدعی قهرمانی برخوردار است.

برای بررسی عملکرد استقلال در سیزده هفته ابتدایی مسابقات، از لیگ بیستم و زمان مربیگری محمود فکری آغاز می‌کنیم. آبی‌ها در آن دوره، 6 بازی را در خانه و هفت مسابقه را خارج از خانه برگزار کردند که حاصل آن 17 گل زده، 9 گل خورده و کسب 23 امتیاز بود. ضمن اینکه تیم فکری بازی‌های خارج از خانه‌ای را برابر فولاد و تراکتور برگزار کرد.

1881856

استقلال در دوران مجیدی نیز از سیزده هفته ابتدایی، 6 بازی را میزبان بود که طی آن آبی پوشان 15 بار موفق به گلزنی شده، 3 بار دروازه خود را بازشده دیدند و 27 امتیاز نیز کسب کردند. البته ذکر این نکته کاملا ضروری است که دیدار با گل‌گهر که طی حکم انضباطی 3 بر صفر به سود آبی‌ها اعلام شد، در این آمار گنجانده نشده و صرفا امتیازاتی که درون زمین به دست آمده، ملاک قرار گرفته است. ضمن اینکه استقلال در لیگ بیست و یکم و طی سیزده هفته ابتدایی، برابر سپاهان و فولاد در آزادی به میدان رفت.

1969509

در لیگ قبل، استقلال با ساپینتو بازی‌های بیشتری را در آزادی برگزار کرد و طی 13 هفته ابتدایی لیگ، در هفت مسابقه میزبان بود. آنها در این مدت آمار 15 گل زده، 8 گل خورده و 26 امتیاز را به ثبت رساندند. ضمن اینکه ساپینتو نیز به مانند مجیدی، دو دیدار برابر سپاهان و فولاد را در استادیوم آزادی برگزار کرد.

1969510

اما نوبت به فصل کنونی می‌رسد. جایی که در این 13 هفته سپری شده، استقلال مدل نکونام 6 بازی خانگی را برگزار کرده که بر خلاف مجیدی و ساپینتو، دو دیدار برابر سپاهان و فولاد خارج از خانه برگزار شده است. آبی‌ها در این مدت 20 بار موفق به گلزنی شده‌اند که بیشترین آمار ثبت شده طی سه فصل اخیر است. آنها همچنین 7 مرتبه دروازه خود را باز شده دیده‌اند و 28 امتیاز کسب کرده‌اند که باز هم آمار بیشتری نسبت به سه مربی قبلی محسوب می‌شود.

1969511

به طور کلی باید گفت که علی‌رغم کم مهره بودن استقلال مدل نکونام نسبت به دوران فکری، مجیدی و ساپینتو، اما آبی‌پوشان در زمینه گلزنی و کسب امتیاز، عملکرد بهتری نسبت به سه فصل اخیر و طی 13 هفته ابتدایی لیگ داشته‌اند. البته باز هم لازم است که یادآوری شود نتیجه دیدار استقلال و گل گهر که درون زمین صفر – صفر به پایان رسید، با همین نتیجه در نظر گرفته شده ولی چنانچه حکم کمیته انضباطی را در این آمارها دخالت دهیم، نتایج متفاوت خواهد بود.