به گزارش "ورزش ‌سه"، هجدهمین دوره جام ملت‌های آسیا از دو روز پیش برای سومین مرتبه به میزبانی قطری‌ها آغاز شده و تیم ملی فوتبال ایران که دو مرتبه در سه دوره اول در مسابقات شرکت نکرده بود، پانزدهمین حضور خود را در این تورنمنت با امیر قلعه‌نویی تجربه خواهد کرد.
*آمار فوق‌العاده در افتتاحیه
نکته جالب توجه عملکرد فوق‌العاده تیم ملی در 14 دوره قبلی مسابقات است که به 12 پیروزی و یک تساوی دست یافته و فقط یک شکست در کارنامه فوتبال ایران در مهم‌ترین رقابت قاره دیده می‌شود.

*9 کلین‌شیت در 14 مسابقه
تیم ملی در 14 مسابقه افتتاحیه 32 گل به ثمر رسانده و تنها 4 مرتبه دروازه‌اش در بازی‌های اول جام ملت‌های آسیا باز شده است. ضمن اینکه تیم ملی 9 مرتبه در 14 مسابقه موفق به ثبت کلین‌شیت شده است.

با این وصف می‌توان استنباط کرد که همواره فوتبال ایران شروع بسیار خوبی در رقابت‌ها داشته و همین آمار نگرانی از شگفتی‌سازی سوریه را به پایین‌ترین حالت ممکن می‌رساند.

*تنها باخت مقابل عراق در جام ملت‌های 1996 
در آن مسابقات که تیم ملی با مربیگری محمد مایلی کهن پا به مسابقات گذاشته بود، شروع ناامید کننده‌ای با شکست 2 بر یک برابر عراق داشت، اما ملی‌پوشان از بازی دوم خودشان را پیدا کردند و توانستند یکی از بهترین نمایش‌های فوتبال ایران در یک رقابت را به نمایش بگذارند و درنهایت با عنوان سومی این تورنمنت برای ایران تمام شد.

*یک مساوی مقابل سوریه در سال 1988 
در تاریخ این رقابت‌ها تیم ملی در افتتاحیه تنها یک مساوی دارد که در جام ملت‌های 1988 مقابل سوریه رقم خورده است و در مابقی مسابقات تیم ملی موفق به کسب پیروزی مقابل کشورهای مختلف قاره با وجود جغرافیای متنوعی که وجود دارد، شده است.

*افتتاحیه‌های فوتبال ایران در قطر 
قطر سه مرتبه میزبانی مسابقات را در سال‌های 1988، 2011 و 2023 عهده‌دار شده که فوتبال ایران در دو دوره قبلی با پیروزی کارش را در مسابقات آغاز کرده است.
تیم ملی در جام ملت‌های 1988 موفق به شکست 2 بر صفر با گل‌های پیوس و باوی شد. در سال 2011 هم تیم ملی موفق شد عراق مدافع عنوان قهرمانی را با نتیجه 2 بر یک شکست دهد. در آن مسابقه ابتدا عراق با گل یونس محمود پیش افتاد ولی در ادامه غلامرضا رضایی و ایمان مبعلی پیروزی را به اردوی ایران که سرمربی‌اش افشین قطبی بود، هدیه کردند.

*امیدوار به یک پیروزی آسان مقابل فلسطین 
تیم ملی از دقایقی دیگر در ورزشگاه اجوکیشن سیتی و در اولین مسابقه خود در جام ملت‌های 2023 قطر به مصاف فلسطین می‌رود و این امیدواری وجود دارد که شاگردان قلعه‌نویی با کسب یک نتیجه امیدبخش کارشان را برای شکستن طلسم 48 ساله آغاز کنند.