به گزارش "ورزش سه"، ايران جام ملت‌هاى هجدهم را در قطر با برد قاطعانه‌ى چهار بر یک مقابل فلسطين آغاز كرد تا خود را به‌عنوان يكى از مدعيان اصلى جام قهرمانى آن‌هم با سرمربى وطنى معرفى كند.

امير قلعه‌نویى كه يك‌بار ديگر سرمربيگرى تيم ملى فوتبال را در چهاردهمين دوره جام ملت‌هاى و سال ٢٠٠٧ بر عهده داشته، خاطرات خوبى از ضربات پنالتى به‌خاطر حذف در مرحله يك‌چهارم نهايى اين جام مقابل كره جنوبى در يك‌چهارم نهايى ندارد. امير بعد از سيزده سال دوباره به‌عنوان يك ايرانى تيم ملى را در قطر و شهر دوحه براى جنگيدن بر سر جام ملت‌هاى آسيا مقابل فلسطين، هدايت كرد.

آخرين بارى كه تيم ملى فوتبال ايران در جام ملت‌هاى آسيا با مربى ايرانى به عنوان سرمربى به ميدان رفت رقابت‌هاى پانزدهمين دوره در همين قطر و شهر دوحه محسوب مى‌شود كه افشين قطبى سال ٢٠١٥ در وقت اضافه مرحله حذفى يك‌چهارم نهايى باز هم به‌مانند دوره‌ى قبل، قافله را به كره جنوبى باخت تا حذف شويم. هر چند خود قلعه‌نویى هم 16 سال قبل سرمربيگرى ايران در جام ملت‌ها را تجربه كرده بود.

1978892

تيم ملى فوتبال ايران به غير از سه دوره جام ملت‌ها كه سال ٢٠٠٤ با برانكو ايوانكوويچ سوم شديم و سال‌هاى ٢٠١٥ و ٢٠١٩ با كارلوس كى روش به مقامى نرسيديم تاكنون با ١٠ مربى ايرانى به‌عنوان سرمربى توانسته سه جام قهرمانى و سه مقام سومى به دست بياورد. محمود بياتى در ١٩٦٨، محمد رنجبر در ١٩٧٢ و حشمت مهاجرانى در ١٩٧٦ سه سرمربى ايرانى تيم ملى فوتبال ايران بودند كه در سه دوره متوالى جام ملت‌هاى آسيا فتح كردند.

تيم ملى فوتبال ايران در ١٩٨٠ با حسن حبيبى، ١٩٨٨ با پرويز دهدارى و ١٩٩٦ با محمد مايلى‌كهن در جام ملت‌هاى آسيا به‌عنوان سرمربى‌هاى ايرانى سوم شده بود و البته ١٩٨٤ با هدايت محمود ياورى چهارم.

با تمامى اين اوصاف امير قلعه‌نویى با اعتقادش به فوتبال هجومى و اسكواد مطلوبى كه در اختيار دارد يا سال‌هاى سال تجربه خود در سرمربيگرى فوتبال مى‌تواند وارث بياتى، رنجبر و مهاجرانى نام بگيرد تا فوتبال ايران را بعد از 46 سال حسرت به چهارمين قهرمانى خود برساند. 

1978893

فوتبال ايران در صورت كسب جام قهرمانى در هجدهمين دوره از جايگاه سوم پرافتخارترين تيم قاره آسيا در جام ملت‌ها به جايگاه دوم صعود مى‌كند و در اصل جايش را با عربستان عوض خواهد كرد. ژاپنى‌ها در صورت قهرمانى ايران يا كره جنوبى همچنان با چهار جام و يك نایب قهرمانى عنوان پرافتخارترين تيم جام ملت‌ها را حفظ خواهند كرد. تنها عربستان است كه با سه قهرمانى و سه نایب قهرمانى در صورت رسيدن به جام جاى ژاپن را در صدر به‌عنوان پرافتخارترين كشور جام ملت‌هاى آسيا خواهد گرفت.

كاش امير قلعه‌نویى با تكيه بر توان فنى خود و تيمش در اجراى فوتبالى هجومى به‌عنوان يك مربى ايرانى رسم قهرمانى سرمربى‌هاى كشورمان را در جام ملت‌هاى آسيا ادامه دهد البته با اين شرط كه كمى سگرمه‌هاى خود را باز كرده و لبخندى لب خط يا روى نيمكت در حين بازى نثار عكاسان مشتاق و رسانه‌ها كند.

*پوريا تابان