به گزارش ورزش سه، در میان خاطرات شیرین و تلخ فوتبال ژاپن، اگرچه سرفصل‌های بسیار متفاوتی وجود دارد اما اصلی‌ترین سکانس پیشرفت فوتبال در این کشور مربوط به سال ۱۹۹۳ می‌شود. در دل مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۴، آن هم در شرایطی که عراق جنگ زده بود و ژاپن قهرمان آسیا شده بود.
ژاپن، عربستان، عراق، کره جنوبی، ایران و کره شمالی شش تیمی بودند که در آخرین مرحله از مقدماتی جام جهانی در قاره آسیا حاضر بودند و از طرفی تنها دو تیم بلیط سفر به آمریکا را دریافت می‌کرد.
 

بولت مس رفسنجانامتیاز تیم‌ها بسیار به هم نزدیک بود و تیم اول (ژاپن) با تیم چهارم (ایران)، تنها یک امتیاز اختلاف امتیاز داشت. به جز کره شمالی، هر ۵ تیم دیگر شانس صعود به جام جهانی را داشتند. در هفته پایانی، ایران با عربستان، ژاپن با عراق و کره‌شمالی با کره‌جنوبی بازی داشتند.

چگونگی امکان صعود به جام جهانی ۱۹۹۴
ژاپن: ژاپن در صورت برد عراق، صرفِ نظر از دیگر نتیجه‌ها به جام جهانی صعود می‌کرد. با تساوی، ژاپن تنها در صورت نبردن هر دو تیم کره‌جنوبی و عربستان، یا نبردن کره‌جنوبی و برد با کمتر از اختلاف ۴ گل ایران صعود می‌کرد
عربستان: عربستان در صورت برد ایران، صرفِ نظر از دیگر نتیجه‌ها به جام جهانی صعود می‌کرد. با تساوی، عربستان تنها در صورت نبردن هر دو تیم کره‌جنوبی و ژاپن، یا نبردن عراق می‌توانست صعود کند.
کره جنوبی: کره جنوبی با بردن و تساوی یا شکست یکی از دو تیم ژاپن یا عربستان صعود می‌کرد.
ایران: ایران در صورت بردن عربستان، و امتیاز دادن یکی از دو تیم کره جنوبی و ژاپن صعود می‌کرد.
عراق: عراق نیز همانند ایران تنها با برد و در گرو امتیاز دادن کره‌جنوبی و عربستان صعود می‌کرد.

آغاز یک تراژدی 
قرار شد هر سه بازی میان تیم‌های ایران-عربستان، کره جنوبی-کره شمالی و ژاپن-عراق به صورت همزمان از ساعت ۱۷ به وقت تهران و در کشور قطر برگزار شود. 
۱۷:۰۵ | ژاپن ۱-۰ عراق
در دقیقه پنجم جدال ژاپن و عراق میورا موفق شد با توجه به اشتباه بازیکنان عراق گل اول را به ثمر برساند؛ با این نتیجه ژاپن و عربستان به سادگی صعود می‌کردند.
۱۷:۲۱ | ایران ۰-۱ عربستان
با گل سامی الجابر، حال هیچ شکی در صعود عربستان و ژاپن نبود.
۱۷:۲۷ | ایران ۰-۲ عربستان
فهد المهلل برای عربستان گل دوم را به ثمر رساند تا همه چیز بدون هیچ تعجبی ادامه پیدا کند.
۱۷:۴۳ | ایران ۱-۲ عربستان
مهدی فنونی‌زاده پیش از پایان نیمه نخست بازی با یک ضربه ایستگاهی به زیبایی دروازه عربستان را باز کرد تا اختلاف نتیجه کمتر شود.
۱۸:۰۲ | ایران ۱-۳ عربستان
در دومین دقیقه از شروع نیمه دوم بازی، منصور الموسی دروازه غلامپور را برای سومین بار باز کرد تا خیالش نسبتا از صعود راحت باشد.
۱۸:۰۴ | کره جنوبی ۱-۰ کره شمالی
ضربه سر کو جونگ وون باعث شد تا تیم ملی کره جنوبی در شرایط صعود قرار بگیرد اما باز هم نیاز به برگشت نتیجه در ۲ بازی دیگر داشت.
۱۸:۰۷ | ایران ۲-۳ عربستان سعودی
باز هم فنونی‌زاده، باز هم گل اما افسوس که ایران برای صعود نیاز به برد داشت.
۱۸:۰۸ | کره جنوبی ۲-۰ کره شمالی
هوانگ سئون هونگ دومین گل را برای کره جنوبی به ثمر رساند و یک دقیقه بعد خبری جالب در ورزشگاه القطر پیچید.
۱۸:۰۹ | ژاپن ۱-۱ عراق
راضی شنسل گل تساوی عراق را در شروع نیمه دوم به ثمر رساند تا حالا عربستان و کره جنوبی مسافران آمریکا باشند و از طرفی دیگر ایران این امید را داشته باشد تا بلکه با پیروزی دوگله مقابل عربستان می‌تواند همراه با کره صعود کند.
۱۸:۱۹ | ایران ۲-۴ عربستان سعودی
با گل حمزه ادریس، امیدهای ایران برای بازگشت به بازی ناامید شد.
۱۸:۲۴ | ژاپن ۲-۱ عراق
ماساژ ناکایاما با ضربه پای راست خودش را به کنج دروازه عراق فرستاد تا فرایند صعود به نفع ژاپن باشد.
۱۸:۳۰ | کره جنوبی ۳-۰ کره شمالی 
ها سئوک جو از کره جنوبی یک گل دیگر زد اما تا زمانی که عربستان یا ژاپن مساوی نکنند، کره صعود نمی‌کند.
۱۸:۴۵ | ایران ۳-۴ عربستان سعودی
گل منافی گل خاطره انگیزی بود اما تغییری در سرنوشت شاگردان پروین و حتی مشکلی برای پرواز عربستان به آمریکا ایجاد نمی‌کرد. تقابل بین کره جنوبی و کره شمالی هم با همان نتیجه سه بر صفر به پایان رسید تا هر دو ورزشگاه نظاره‌گر دقایق اضافی ژاپن و عراق باشند.
۱۸:۴۷ | ژاپن ۲-۲ عراق
 

1980379


با این حال درست پس از ورود به وقت‌های تلف شده، جعفر عمران از روی ضربه کرنر برای عراق گلزنی کرد و نتیجه ۲-۲ مساوی شد. داور سوت پایان بازی را به صدا در آورد و هیچ کدام از دو تیم ژاپن و عراق موفق به راهیابی به جام جهانی نشدند.

1980380
1980381
1980382

حالا کره جنوبی و عربستان موفق شدند در دل دوحه جشن صعود بگیرند و از طرف دیگر مورخان فوتبال ژاپن این جدال‌های سه گانه را تراژدی دوحه یاد کنند؛ جام جهانی ۱۹۹۴ آخرین جام جهانی تاریخ بود که چه ایران و چه ژاپن از صعود باز ماندند و عربستان و کره جنوبی به عنوان دو نماینده فوتبال آسیا مسافر یکی از جذاب‌ترین جام جهانی‌های تاریخ شدند.

لازم به ذکر است این دوره از مسابقات نخستین دوره صعود عربستان به جام جهانی هم بود. اکنون ۳۱ سال گذشته اما نه در جام جهانی، بلکه عراق و ژاپن دو نقش اصلی خاطرات مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۴، باری دیگر در قطر قرار ملاقات خواهند داشت و اگرچه موریاسو سرمربی تیم ملی ژاپن یکی از نفرات حاضر در آن بازی بود اما چرخش قدرت فوتبال آسیا باعث شده که اکنون کمتر کسی از عراق انتظار نتیجه گرفتن مقابل ژاپن داشته باشد.