خلاف تیم مردان، تیم زنان بارسلونا طی سال‌های اخیر به ابر قدرت اروپا تبدیل شده است

طرفداری | تیم زنان بارسلونا، عصر شنبه در ورزشگاه سن‌مامس با شکست دو بر صفر لیون، رکورددار قهرمانی در چمپیونزلیگ، به سومین عنوان لیگ قهرمانان خود رسید و به دومین سه‌گانه تاریخی‌اش دست یافت تا با تیم مردان برابری کند. اما عامل موفقیت‌های پیاپی این تیم در ۶ فصل اخیر چه کسی است؟

یکی از شش عضوی که در زمان بارتومئو استعفا کرد، ماریا تیکسیدور، مسئول رده‌ی زنان بود و در تبدیل شدن «بارسا فمنی» به بهترین تیم‌ جهان نقش بسیار مهمی داشت. ماریا یک وکیل، واسطه‌گر، بازرگان و عضو سابق هیئت مدیره بارسا بود؛ در حقیقت نخستین زن مدیر در بارسلونا.

تیکسیدور فرصت لازم را برای پیشرفت به زنان بارسا داد تا بتوانند خود را در تاریخچه این باشگاه ماندگار کنند. او وقتی در سال ۲۰۱۵ به طور حرفه‌ای فعالیتش را شروع کرد، اطمینان حاصل کرد که بازیکنان زنان بارسا از وضعیت بدی که داشتند فاصله بگیرند. این امر باعث شد بلوگرانا بتواند ستاره‌های کلاس جهانی بیشتری جذب كند، همچنین استعدادهای برتر دیگری را از لیگ زنان اسپانیا به بارسا بیاورند و الماس‌های لاماسیا را ​​نیز صیقل دهند.

در حالی که بودجه ۴ میلیون یورویی تیم زنان در مقایسه با مردان بسیار کم بود، اما خیلی بیشتر از ۱.۸ میلیون یورویِ تیم زنان اتلتیکو یا ۱.۵ میلیون بودجه رئال سوسیداد و لوانته بود (ارقام سال ۲۰۱۹). تیم‌هایی چون اتلتیکو و اتلتیک بیلبائو پیشرفت کردند اما هیچ تیمی نزدیک به پیشرفت تیم زنان بارسلونا نشد.

تحولات بارسا در اروپا کاملاً مشهود بود. ۱۰ سال پیش بارسا در اولین بازی خود در لیگ قهرمانان اروپا برابر آرسنال، 7-0 شکست خورد و در سال ۲۰۱۹ به اولین فینال لیگ قهرمانان اروپا رسید. اکنون بارسا به تیم‌هایی چون لیون، ولفسبورگ یا پاری‌سن‌ژرمن نزدیک است. تیم‌های زنان المپیک لیون، فرانکفورت، وولفسبورگ و آرسنال به سه‌گانه رسیده‌اند اما همچنان بارسا تنها باشگاهی‌ست که هم در رده مردان و هم زنان آن هم ۲ بار، به این مهم می‌رسد و این نیازمند برنامه عظیمی بوده است.

به غیر از کارهای اجرایی و پرداخت دستمزدها، امکانات و تجهیزات و کارکنان، همگی بهبود یافته بودند تا سعی کنند مطابق با تیم مردان باشند. علاوه بر این، اِستنلِی به عنوان اولین اسپانسر پیراهن اصلی تیم زنان در سال ۲۰۱۸ با بارسا قرارداد بست.

همه اینها به لطف تیکسیدور بود که با فدراسیون اسپانیا و رسانه‌ها هم در حال مجادله بود تا بتواند مجوز پخش زنده همه بازی‌های لیگ زنان را بگیرد. اگرچه دوری او از فوتبال ضربه‌ای سخت به بارسا فمنی و حتی فوتبال اسپانیاست اما بلوگرانا همچنان به سلطه خود ادامه می‌دهند و با وجود ناکامی در رده‌ی مردان، آنها هنوز هم بهترین تیم زنان جهان باقی مانده‌اند.

این موفقیت‌های در حالی رقم خورده است که بارسا تحت هدایت لوییز کورتس به همه‌چیز دست یافت و سپس در سال ۲۰۲۱ با روی کار آمدن سرمربی‌ای که هنوز ۳۰ سال نداشت، مسیر جدیدی را آغاز کردند. بارسا ستاره‌های همچون لیکه مارتنز، خیرا همورایی (با حواشی زیاد)، جنیفر هرموسو و... را از دست داد اما تحت هدایت جوناتان خیرالدز با کاپیتانی الکسیا پوتیاس، رشد سریع آیتانا بونماتی، اضافه شدن ستاره‌هایی از سوپرلیگ انگلیس و جوانی آینده‌داری همچون سلما پارایلو به مسیر خود ادامه داد و علاوه بر افتخارات شگفت‌انگیز، در ال‌کلاسیکوها نیز هرگز شکست نخورده است.

از این به بعد نیز راه این تیم در فوتبال زنان ادامه خواهد داشت اما خیرالدز ۳۲ ساله دیگر سرمربی این تیم نخواهد بود. با تمام این تفاسیر نباید فراموش کرد که پایه‌های این موفقیت‌های سریالی بلوگرانا بدون شک توسط ماریا تیکسیدور بنا نهاده شدند و نقش او در حرفه‌ای‌سازی و برافراشته شدن پرچم این تیم، بیشتر از هر نام دیگری است.