به گزارش ورزش سه، محمد ربیعی که در کنفرانس‌های مطبوعاتی پیش از مسابقات مس به صحبت درباره مسائل فنی می‌پردازد، امروز هم در نشست خبری پیش از بازی با سپاهان حاضر شد و نظر خود را درباره این مسابقه مطرح کرد اما در ادامه، زمانی که از او در خصوص مشکلات مالی مس سوال شد، به صورت مفصل درباره این مسئله صحبت کرد.

گلایه‌های ربیعی در پاسخ به خبرنگاری مطرح شد که از عدم حضور تیم والیبال مس در مسابقات به دلیل بدهی به بازیکنان و عدم تزریق بودجه به باشگاه صحبت کرد و گفت با وجود اینکه برخی معتقد هستند مس رفسنجان یک تیم کهکشانی است، پروژه‌های مس تعطیل شده و بازیکنان این تیم هم در دریافتی‌های خود مشکل داشته‌اند.

* هیچوقت درباره مشکلات تیمم صحبت نکردم
ربیعی در این باره گفت: امسال سیزدهمین سال حرفه‌ای سرمربیگری من است و حدود ۲۰ سال است که کار مربیگری می‌کنم و در تیم‌های زیادی هم کار کردم؛ افتخار هم می‌کنم که در پایه و دسته سه و دسته دو و دسته یک بوده‌ام و سپس به لیگ برتر آمده‌ام. من پله پله بالا آمدم و خدا را شکر با صعود و قهرمانی هم بالا آمدم. هیچوقت درباره مشکلات تیمم صحبت نکردم و سعی کردم اگر باشگاه یا تیمی مشکلی دارد، من به عنوان سرمربی در ابتدا حامی و همراه باشم و تیمم را جمع کنم؛ قرار نیست همیشه همه چیز بر وفق شما باشم. ما در سال‌های گذشته هم با وجود اینکه مشکلاتی داشتیم، این‌ کار را کردیم؛ این مسئله در همه باشگاه‌ها اجتناب‌ناپذیر است.

* در دو سال خودمان را به جمع تیم‌های با اصالت رساندیم
ربیعی ادامه داد: زمانی که شما سوال می‌کنید و یک رسالت پاسخگویی بر عهده من می‌گذارید، بد نمی‌بینیم که مسائلی بیان شود؛ به صورت کلی ما یک فرآیندی در اداره و اجرا داریم. روزی که من به رفسنجان آمدم، یک تیم لیگ یکی بود و سه سال پیاپی، یازدهم و دوازدهم و دهم شده بود. ما نگرش‌ها و دیدگاه‌ها را به کمک تیم مدیریتی تغییر دادیم و این تیم در مسیر ارتقا قرار گرفت و با اقتدار قهرمان شد و پس از آن در اولین سال حضورش بین هشت تیم قرار گرفت و دومین سال حضور خود هم بین شش تیم قرار گرفت و نشان داد که اگر درست برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری شود، می‌تواند مسیری را که باشگاه‌ها در زمانی طولانی جلو می‌برند، در زمان کوتاهی پیش ببرد و خودش را در جمع ۵-۶ تیم قرار بدهد. بدون تعارف نباید خودمان را گول بزنیم؛ پرسپولیس، استقلال و سپاهان تا حدودی از فوتبال ما مجزا هستند و در چند سال اخیر هم رتبه‌های اول و دوم و سوم را کسب کردند. مس توانست در عرض دو سال حضور در لیگ برتر، خودش را به جمع تیم‌هایی مثل فولاد، گل‌گهر، تراکتور و ذوب آهن که اصالت دارند و به آسیا رفته‌اند برساند.

* کدام کهکشان؟ بودجه ۹ تیم ۱۶۲ میلیارد است
وی افزود: سال قبل این تیم ششم شد و طبق اعلام مدیران و روسای ارشد صنایع ملی مس، سال گذشته بودجه این باشگاه ۱۲۸ میلیارد بوده است. این باشگاه ۹ تیم لیگ برتری دارد؛ تیم فوتبال بزرگسالان، والیبال بانوان و آقایان، بسکتبال بانوان و آقایان، فوتسال بانوان، کاراته آقایان و بانوان و تیم دوچرخه سواری به اضافه کشتی که جدیدا انجام می‌شود و ورزش‌های زورخانه‌ای و ... . با ۹ تیم در لیگ برتر، بودجه این تیم از ۱۲۸ میلیارد به ۱۶۲ میلیارد ارتقا پیدا کرده است. شما ببینید هزینه هشت تیم لیگ برتری دیگر، در طول یک سال چقدر می‌شود؛ آن را کم کنید و مابقی بودجه مس رفسنجان در لیگ برتر ایران می‌شود. کدام کهکشان؟ سه سال است این صحبت‌ها را مطرح می‌کنند و من اخلاق پاسخگویی ندارم. کسانی که در کار هستند همه چیز را می‌دانند و اظهر من الشمس است. شرایط ما از برخی از تیم‌های لیگ برتر بالاتر است و خودمان را گول نمی‌زنیم ولی قابل مقایسه با تیم‌هایی که با آنها رقابت می‌کنیم، نیستیم‌. این مسائد ربطی به فوتبال ندارد و در هر سیستمی که شما می‌خواهید کار سیستماتیک انجام بدهید، باید عرضه و تقاضا با هم بخواند.

* چرا فکر می‌کنید هزینه زیادی کرده‌ایم؟
سرمربی مس اضافه کرد: اگر ما توانستیم به هر نحوی با هر هنری، تیم را درست ببندیم، چرا همه فکر می‌کنند این تیم حتما هزینه کرده است؟ خیلی از بازیکنانی که در مس رفسنجان ستاره هستند، در همین تیم پرداخته شده‌اند. آقای محسن آذرباد و مهرداد رضایی در همین تیم در لیگ یک پرداخته شدند. من به پنج بازیکنی که سال گذشته در تیم ما تاثیرگذار بودند رجوع می‌کنم؛ مثلا ما آقای میثم تیموری را از تراکتور گرفتیم، آقای مجید علیاری را از سایپایی گرفتیم که سقوط کرده بود، فرشاد محمدی‌مهر را از ذوب آهنی گرفتیم که روز آخر در لیگ مانده بود، آقای شاهین توکلی و سید مهدی حسینی را از تیم‌هایی گرفتیم که جزو رتبه‌های تک رقمی نبودند. ما پارسال کجا از تیم‌های بالا بازیکن گرفتیم؟ این بازیکنان آمدند و سید مهدی حسینی ملی‌پوش شد، محسن آذرباد و شاهین توکلی از بزرگترین تیم‌های ایران پیشنهاد گرفت و بقیه نفرات هم به همین ترتیب در مس پرداخته شدند. برای مثال مجید نصیری یا هومن ربیع‌زاده را که در این سال‌ها در تیم ما بازی می‌کنند، از سپیدرود رشت و اکسین البرز گرفتیم. سپیدرود رشت به دسته دو سقوط کرده بود که من هومن ربیع‌زاده را گرفتم. ما یک بحث خرید داریم و یک بحث ساختن؛ محمدحسین کریم‌زاده را از فجرسپاسی گرفتیم که امسال سال خوبی داشت و مصدومیت گریبانگیر او شد. نفرات این تیم در سال گذشته و امسال مشخص است اما غلو می‌شود.

* عرضه و تقاضا همخوانی ندارد و در بحران هستیم
ربیعی تصریح کرد: شما می‌گویید تیم والیبال دیروز شرکت نکرده است؛ بروید ببینید چرا شرکت نکرده است. تیم مس رفسنجان الان با بحران‌های شدیدی روبرو است اما وظیفه من سرمربی و مدیریت باشگاه این است که این مسئله را حل کنیم. ما مشکل داریم؛ با هتل‌دار مشکل داریم، با زمین‌دار مشکل داریم، با هواپیما و البسه مشکل داریم. البته که مشکل داریم؛ ما سال‌های گذشته این مشکلات را نداشتیم.‌ عرضه و تقاضا همخوانی ندارد؛ اگر شما می‌خواهی تیمت جایگاه بالایی بگیرد باید برای آن سیستم رقابتی ایجاد کنی. من نمی‌گویم باید با تیم‌هایی که با آنها رقابت می‌کنم هم‌تراز باشم اما باید نزدیک به آنها باشم. ما چیزی نمی‌گوییم و بیرون هم عده‌ای می‌گویند اینطور شده و منشا را اینطور گرفتند و ... . این تیم توتال است؛ کلیه بودجه مس رفسنجان ۱۶۲ ميليارد است با ۹ تیم لیگ برتری؛ به تیم فوتبال چیزی نزدیک ۱۱۰ تا ۱۲۰ تومان می‌رسد که بخشی از آن هزینه جاری است.

* چهار سال است که لب باز نمی‌کنیم
سرمربی مس در ادامه گفت: مردم رفسنجان بدانید هزینه مس رفسنجان در رفسنجان بسیار از لحاظ ریالی بالاتر از تهران است. یک تیم دائم‌الاردو هستیم و در بیش از ۷۰ درصد طول فصل، ۲۴ ساعته ۴۰ نفر آدم با هم زندگی می‌کنند اما من هیچوقت این جملات را نگفتم و الان هم که شما پرسیدید می‌گویم. ما چهار سال است لب باز نمی‌کنیم‌. سال‌‌های گذشته ریتم مناسبت‌تری داشتیم و نتیجه آن را گرفتیم. مگر زمانی که من سال گذشته، نزدیک به گل‌گهر و فولاد خوزستان، ششم شدم، ۹ تیم دیگر که پایین‌تر بودند کم هزینه کرده بودند؟ این لیگ برتر است و همه با توجه به هدف‌گذاری خودشان هزینه می‌کنند. مس امسال سال سوم حضورش است و پروژه‌های باشگاه‌داری در دنیا هم برنامه‌ریزی بلندمدت است. خدا را شکر مس خوب کار کرده و مدل باشگاه مس رفسنجان در مس رفسنجان در سه سال گذشته، بسیار موفق بوده است. باید واقع‌بینانه و با انصاف نگاه شود اما بدون تعارف الان، عرضه و تقاضا نمی‌خواند‌ و به همین دلیل این بحران ایجاد شده است.

* یاد نگرفتیم که مشکلات را فریاد بزنیم
ربیعی در پایان گفت: ۹ تیم لیگ برتری سفر دارند، غدا دارند، هتل دارند، قرارداد دارند، هواپیما دارند، کادرفنی دارند. من اینجا اعلام می‌کنم که همه مردم بدانند که دریافتی من به همراه کادرفنی مس رفسنجان، در بیش از یازده مسابقه، ۱۵ درصد بوده است؛ در صورتی که باید پیش از بازی همه کادرفنی ما به ۳۰ درصد می‌رسیدند. ما یک کلمه حرف نزدیم چون تیم‌مان را دوست داریم. تمام بچه‌ها چه بازیکنان و چه کادرفنی با تمام وجود زحمت می‌کشند جون مردم رفسنجان و کارگران مس را دوست داریم و می‌خواهیم پولی که می‌گیریم، حلال باشد. من تیم مس رفسنجان را به بچه‌ام دوست دارم و چهار سال از عمر فوتبالی من در این باشگاه رقم خورده و علاقه شدیدی به اینجا دارم و مثل بچه‌ام محافظت می‌کنم چون دوست ندارم اینجا آسیب ببیند. این تیم آینده، شادمانی و نشاط مردم این شهر است. فکر می‌کنم باید برای یکبار واضح توضیح می‌دادم و این کار را کردم. با همه مشکلات، هیچوقت یاد نگرفتیم مشکلات را فریاد بزنیم؛ ما می‌جنگیم و تدبیر می‌کنیم تا بتوانیم به درستی از چالش‌ها و چاله‌هایی که با آن روبرو می‌شویم عبور کنیم چون هدف داریم. تا زمانی که من سرمربی مس رفسنجان باشم، برای هدف و اعتلا و ارتقای فوتبال و ورزش رفسنجان با تمام وجود کار می‌کنم و این را هم در گروه کاری و هم در بازیکنان جاری کرده‌ام. انشاالله دفعه بعد که اینجا نشستیم، مشکلات‌مان کمتر شده باشد.