به گزارش "ورزش سه"، در دوره گذشته، پس از این‌که مهدی تاج، رییس فدراسیون فوتبال به بهانه بیماری قلبی از سمت‌اش کناره‌گیری کرد، اجرای این پروژه در حد حرف و برگزاری جلسات کارگروه VAR دنبال شد تا اینکه دوباره هدایت فدراسیون فوتبال به دست مهدی تاج افتاد و این‌بار او به طور جدی در تلاش است تا این تکنولوژی در فوتبال ایران به کار گرفته شود. ممکن است امروز یا فردا شرکتی که قرار است استادیوم‌های لیگ برتر را مجهز به فناوری کمک داور ویدئویی کند، انتخاب شود.

در صورت انتخاب شرکت و همچنین خرید تجهیزات توسط باشگاه‌های لیگ برتری، می‌توانیم به راه‌اندازی این پروژه در استادیوم‌های ایران و همچنین به‌کارگیری آفلاین آن تا آخر فصل خوشبین باشیم. یکی از خدمات فیفا به فدراسیون‌های ملی پس از خرید تجهیزات، آموزش داوران است به همین تبع پس از انعقاد قرارداد و آغاز ‌فرآیند راه‌اندازی، آموزش داوران ایرانی هم پیگیری خواهد شد.

نکته مهمی که در این بین وجود دارد، استفاده آفلاین از VAR است. بعد از راه‌اندازی تجهیزات در استادیوم های لیگ برتر، این تکنولوژی باید چندماهی به صورت آفلاین مورد آزمایش قرار گیرد تا هماهنگی لازم بین داوران صورت گیرد. بعد از این فیفا مجوز خواهد داد که این فناوری در بازی های لیگ برتر به صورت آنلاین مورد استفاده قرار بگیرد. مدت زمان ارزیابی آفلاین آن بین 6 تا 9 ماه است اما ممکن است در صورت اجرای خوب این پروژه، زمان آن از سوی کارشناس فیفا کم شود. در این صورت ممکن است در نیم فصل دوم فصل آینده و شاید هم کمی زودتر VAR به صورت رسمی در بازی‌های لیگ برتر مورد استفاده قرار گیرد.