به گزارش "ورزش سه"، حق پخش تلویزیونی به عنوان یکی از مهمترین منابع درآمد تعیین شده برای باشگاههای حرفه ای در کل دنیا، هنوز دغدغه و دعوای بزرگی است که فوتبال ایران و صدا و سیما راه حلی برای آن پیدا نکرده اند. مهدی تاج اما امشب اعلام کرد طی برنامه ای که در حال اجرایی شدن است، موضوع حق پخش به سبک جهانی حل و فصل خواهد شد.

او در ابتدای صحبت های خود در این خصوص تاکید کرد که در شرایط فعلی امکان پرداخت از سوی صدا و سیما وجود ندارد و افزود: حرف این است که سازمان صدا و سیما الان نمی تواند به باشگاهها پول بدهد. بعضی وقت ها می گویند که حقوق بخشی از کارمندان خود را هم نداده ایم. صدا و سیما چنین پولی ندارد که به باشگاهی بدهد که اندازه کارخانه دولتی پول می گیرد.

رئیس فدراسیون فوتبال از طرحی صحبت کرد که طبق آن، بودجه صدا و سیما برای پرداخت حق پخش افزایش یابد. او گفت: طرح این است که مثلا صدا و سیما 100 همت (هزار میلیارد تومان) پول می گیرد. کاری که دنیا کرده این است که می گویند 50 تا اضافه و شما 150 همت بودجه داری. مثل قراردادهایی که در سازمان لیگ ثبت می کنیم و می دانیم چقدر است. این گونه باشد صدا و سیما به جای کارخانه ها به باشگاهها پول می دهد. بند 92 و 93 قانون برنامه سوم و چهارم را هم اجرا می کنیم که هیچ کارخانه ای حق کمک به ورزش حرفه ای را ندارد.

تاج ادامه داد: این کمک می کند که به AFC راست می گوییم که از فوتبال برای فوتبال هزینه می کنیم. باشگاه اگر درآمد خوبی داشت بازیکن خوبی می گیرد و اگر درآمد خوبی نداشت، بازیکن می فروشد. ضمن اینکه امیدوار می شویم باشگاههایی که کارخانه ندارند هم صاحب تیم داشته باشند. چرا باید این گونه باشد که شهرهایی که کارخانه دارند چند تیم داشته باشند.

طبق طرحی که مهدی تاج در مورد آن صحبت کرد، باشگاهها با سه معیار مختلف، حق پخش تلویزیونی دریافت خواهند کرد:
40 درصد مساوی بین کل باشگاهها تقسیم می شود (هر جایی که تلویزیون بابت آن پول می دهد.) استقلال و پرسپولیس و تیم شانزدهم مساوی... 40 درصد به آن تیم هایی که حق پخش و هوادار دارند و تلویزیون علاقه مند به پخش بازی های آنها دارد، پرداخت می شود (به نسبت میزان پخش بازی های هر تیم در تلویزیون). 20 درصد هم برمبنای جدول پرداخت می شود. نمی شود که تیم اول با تیم شانزدهم یکی بگیرد. این روشی است که در همه دنیا استفاده می شود.

ویدئو: 267763