بهتاش فریبا، بازیکن اسبق تیم ملی فوتبال کشورمان و باشگاه استقلال در گفت‌وگو با خبر ورزشی، درباره حاشیه‌های به وجود آمده در مشهد پیش از شروع بازی تیم ملی مقابل لبنان، همچنین قرعه کشی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر اظهاراتی را مطرح کرد.

پس از صدرنشینی ایران در گروه A، تیم ملی در سید سه قرار گرفت. این در بحث قرعه‌کشی چقدر برای تیم ایران خوب یا بد است؟

نکته مثبت در بحث قرار گرفتن ایران در سید ۳ این است که طبق اعلام فیفا هر گروهی باید یک تیم سید ۴ هم در گروهش داشته باشد. این نقطه قوت تیم ما خواهد بود. چرا که می‌توانیم روی هر سه امتیاز آن بازی حسابی ویژه باز کنیم و با تمام توان در آن دیدار به میدان برویم.

تیم‌های همگروه مان در سید یک و دو در چه سطحی باشند خوب است؟

به نظر من تیم‌های سید یک و دویی که در قرعه کشی با ما همگروه می‌شوند باید خیلی قوی باشند. چون هرچه این دو تیم قوی تر باشند می‌توانند راحت تر از یکدیگر امتیاز بگیرند و این می‌تواند به ما کمک کند تا مقابل یکی از این دو تیم با یک بازی کاملاً دفاعی و حساب شده حداقل یک امتیاز بگیریم و با ۴ امتیاز امیدوار به صعود به دور بعد باشیم. در واقع اگر دو تیم قَدَر در گروه مان باشند بختمان بیشتر می‌شود. البته این نظر شخصی من است. تحلیل من این است که تیم‌های خیلی قوی، انگیزه بچه‌های تیم ملی ما را هم بیشتر می‌کنند. یادمان هست بازی مقابل اسپانیا چه شرایطی برای تیم ملی ایران به وجود آورده بود.

به نظر شما با اسکوچیچ به جام جهانی برویم بهتر است یا یک مربی خارجی یا داخلی؟

من دلیلی برای برداشتن اسکوچیچ از کادر فنی تیم ملی نمی‌بینم. آمار می‌گوید، من نمی‌گویم که او نتایج خوبی گرفته. من با او هیچ آشنایی ندارم ولی این مربی در این مدت فقط یکبار باخته و تقریباً همه مسابقاتش را با برد پشت سر گذاشته. اگر جلوی کره هم باخت ۵ یا ۶ بازیکن اصلی اش را نداشت. البته چیدمانش بد بود. تعویض‌هایش هم بد بود. ولی با توجه به زمان کمی که داریم اگر بخواهیم یک مربی خارجی بیاوریم ضرر می‌کنیم.

 درباره بانوان مجبوریم به خواسته FIFAعمل کنیم/ شاید ما را از جام جهانی کنار بگذارند/ همگروهی با ۲ تیم قوی به نفع تیم ملی است

چطور؟

مربیان خارجی اغلب پروازی هستند و اگر قرار باشد ۲۰ روز اینجا باشد و ۳۰ روز نباشد در این فاصله هشت ماه تا شروع جام جهانی، نمی‌تواند روی فوتبال ما اشراف پیدا کند. اگر اسکوچیچ خوب عمل کرده برای این است که سال‌هاست در فوتبال ایران حضور دارد و بازیکنان ما را می‌شناسد. او بر شرایط فوتبال ایران اشراف دارد. به طور کلی نظر من این است که با اسکوچیچ به جام جهانی برویم.

پیش از بازی ایران و لبنان به صورت بانوانی که قصد ورود به استادیوم را داشتند اسپری‌فلفل پاشیدند. وقتی این خبر را شنیدید چه حسی داشتید؟

به شدت ناراحت شدم. مگر انسان روی خواهر و مادر و یا بچه خودش اسپری‌فلفل میزند؟ تا جایی که ما به یاد داریم ای‌اف‌سی تاکید کرده بود اگر مسابقات با تماشاگر برگزار می‌شود باید بانوان هم حضور داشته باشند. گویا بلیت هم به این بانوان فروخته شده بود. چون در تصاویری که از بیرون استادیوم منتشر می‌شد بلیت در دست بانوان وجود داشت. اگر نمی‌خواستید آنها وارد ورزشگاه شوند چرا به آنها بلیت فروختید!

این موضوع می‌تواند برای ما تبعات بین المللی هم داشته باشد؟

قطعاً برای مان خطرناک است. ممکن است ای‌اف‌سی با سختگیری نسبت به این موضوع، ما را از جام جهانی کنار بگذارد. آنها این اختیار را دارند. اصلا چرا نباید بانوان که ۵۰ درصد جمعیت ۸۵ میلیونی ایران را تشکیل می‌دهند به استادیوم بروند؟ بانوانی که اتفاقاً به شدت علاقه مند به ورزش، به ویژه فوتبال هستند. حیف است که فوتبال را از وجود این تماشاگران محروم کنید.

 درباره بانوان مجبوریم به خواسته FIFAعمل کنیم/ شاید ما را از جام جهانی کنار بگذارند/ همگروهی با ۲ تیم قوی به نفع تیم ملی است

شما در سال‌های پیش از انقلاب در حضور بانوان فوتبال بازی کرده‌اید. آیا حضور بانوان مانع انجام فوتبال شما می‌شد؟ و یا مشکلاتی در استادیوم به وجود می‌آورد؟

خیر! نه تنها فرقی نداشت، بلکه با توجه به خودداری آقایان از بیان برخی الفاظ در حضور بانوان، فضای ورزشگاه هم پاکیزه تر بود. متاسفانه امروزه الفاظی را در استادیوم‌ها می‌شنویم و یا در فضای مجازی می‌خوانیم که به شدت خجالت‌آور است و باید آنها را در تنهایی گوش کرد یا فیلم‌هایش را دید. ضمن اینکه ما در استادیوم امجدیه فوتبال بازی می‌کردیم که فاصله تماشاگران تا زمین چمن خیلی کمتر از استادیوم آزادی بود. مثل استادیوم‌های انگلیس. خانم‌ها هم بودند و اتفاقاً اکثراً کنار خانواده شان در استادیوم حضور پیدا می‌کردند .هیچ مشکلی به وجود نمی‌آمد و ما هم اصلاً متوجه نمی‌شدیم. چون همه هوش و حواس مان درگیر بازی بود.

به نظر شما این مشکل چطور حل خواهد شد؟

راه‌های زیادی برای حل این موضوع وجود دارد. من نمی‌دانم چرا اقدامی‌انجام نمی‌شود! می‌توان جایگاه‌ها را جدا کرد، می‌توان ورودی خروجی‌ها را جدا کرد. می‌توان برنامه ریزی کرد تا بخشی از استادیوم به بانوان و بخشی به آقایان اختصاص پیدا کند تا بدون دردسر و ایرادهایی که AFC و FIFA از ما گرفته اند مسابقات مان را بدون دردسر برگزار کنیم. قطعاً برگزاری فوتبال در حضور خانواده‌ها لذتبخش تر و برای فوتبال ثمربخش تر است. من فکر می‌کنم اگر دو یا سه مسابقه با همین شرایط برگزار شود دیگر آن نگرانی‌ها از بین خواهد رفت. همیشه هر کاری اولش سخت است ولی مسیری که ما در آن قرار گرفته ایم مسیری است که خواه ناخواه باید به سمتی برویم که به خواسته‌های AFC و FIFA عمل کنیم.