به گزارش "ورزش سه"، محمدرضا زنوزی مالک باشگاه تراکتور 48 ساعت پس از جلسه با بازیکنان این تیم و اعلام بازگشت به تیمداری، در رادیو تهران حضور یافت و در مورد وضعیت تیم تراکتور اظهار نظر کرد:

* به آقای ربیعی تبریک می‌گویم
صددرصد تراکتور به ثبات خواهد رسید و از چند روز پیش هم این اتفاق افتاده و بعد از این هم ادامه دار خواهد بود. تا جایی که اطلاع دارم، مس رفسنجان واقعا تیم هستند. من به آقای ربیعی و مسئولان مس رفسنجان تبریک می‌گویم. ما جلوی بهترین تیم لیگ بازی کردیم و بچه‌ها هم از نظر روحی روانی دچار مشکل بودند و به چیزی که استحقاقش را داشتند، نرسیده بودند. در این بازی ما انگیزه دادیم و من رفتم در اردوی تیم و اعلام کردم که قصد واگذاری ندارم.

* سعی کردم به بازیکنان انگیزه بدهم
یک عده سو استفاده کردند و آمدند بدوبیراه گفتند و با عشق هواداران تراکتور بازی کردند. من می‌خواهم خیلی رک و شفاف صحبت کنم. از رسانه‌های مرکز بگیرید تا یکسری پیج‌ها که جوی ایجاد کردند این اتفاقات بیفتد. باید قبول کنیم از نظر مهره تیم ما جزو سه الی پنج تیم برتر لیگ است و نمی‌شود گفت کم هزینه شده یا بازیکنان خوبی نداریم. دلیل اینکه نتیجه نگرفتیم این بود که بچه‌ها در استرس رفتند و بی انگیزه شدند. من سعی کردم با آنها صحبت کنم و این انگیزه را بدهم و بگویم که دیگر باشگاه را واگذار نکنم.

* کسی نمی‌تواند من را بازخواست کند
مشکلات در همه تیمهای بزرگ هست. کسی نمی‌تواند بگوید در تیمهای پرهوادار، مشکلات نیست. من اگر هم هزینه کردم از جیبم هزینه کردم و از جیب یک ایرانی در نیامده. پس کسی حق ندارد از من بازخواست کند. همه می‌توانند در معاملاتشان اشتباه کنند و فوتبال هم خرید بازیکن یک معامله است. من یا زیرمجموعه‌ام اگر اشتباه کرده، طبیعت فوتبال است.

* من را دادگاهی کردند و سایرین را خیر
من بخش خصوصی و یک تاجر هستم. اگر اشتباه کنم، اولین کسی که اعتراف به اشتباه می‌کند، خودم هستم. چون اگر این کار را نکنم، اشتباهم ادامه دار خواهد بود. من مدیر دولتی نیستم که برای صندلی‌ام، اشتباهاتم را مخفی کنم. اقرار من به اشتباه در ادامه به من کمک خواهد کرد. اما یک بحثی وجود دارد؛ من اشتباه کردم کنستانت را آوردم، مشاوران من گفتند که او مریض الاحوال است و شاید بازی نکند. من گفتم قراردادش را ببندید و برود ایفمارک. گفتم در قرارداد بیاورید که اگر در ایفمارک نتایج خوبی به دست نیامد، قرارداد ابطال شود. اما قوانین فیفا طوری است که بعد از امضای قرارداد، حتی اگر بند قرارداد باشد، ابطال نخواهد شد. ما استوکس را آوردیم و آن بلاها را سر ما آورد از تیم ما رفت به پرسپولیس. آنجا هم ده دقیقه بازی کرد و 300 هزار یورو گرفت. استوکسی که امتحانش را در تراکتور پس داده بود، در پرسپولیس این ماجرا پیش آمد اما چرا چیزی نگفتند؟ اتفاقات تراکتور بولد می‌شود و ما را دادگاهی می‌کنند اما سایر باشگاه‌ها خیر.

* بدهی خارجی ما تمام شده است
در رسانه‌ها سو استفاده می‌کنند و می‌گویند تراکتور 380 میلیارد بدهی دارد؟ خب کو؟ سرخابی‌ها بیشتر بدهی دارند یا ما؟ تا جایی که شنیدم سرخابی‌ها هر کدام 600-700 میلیارد تا هزار میلیارد به امور مالیاتی بدهکارند، در حالی که تراکتور یک ریال بدهی مالیاتی ندارد. الان بدهی خارجی ما تمام نشده و فقط یک پرونده مانده و دیگر بدهی خارجی نداریم. ما داخلی بدهی نداریم و آخرینش یک مربی داخلی بود که مجبور شدیم دو میلیارد بدهیم. نمی‌گویم نداریم اما شاید مجموع بدهی ما چهار میلیارد باشد.

* همه راه‌های درآمدی را بسته‌اند
چالش اصلی ما رقابت با تیمهای دولتی است. 16 تیم در لیگ برتر دارید؛ دو تیم خصوصی دارید و 14 تیم دولتی. شاید یک تیم خصوصی دیگر هم باشد. من می‌روم یک بازیکن بگیرم و قیمتش 2-3 میلیارد است. از آن طرف یک تیم دولتی چون از جیبش که هزینه نمی‌کند، زنگ می‌زند و می‌گوید بیا من شش میلیارد می‌دهم. من می‌گویم شش و دویست می‌دهم، او می‌گوید 12 میلیارد. من صد میلیون بالا می‌روم و آنها دو برابر. چرا در دو سه سال اخیر، قیمت همه بازیکنان بالا رفته است؟ قبلا بازیکن خارجی دو برابر قیمت بازیکن داخلی بود اما حالا بازیکن خارجی ارزان تر در می‌آید. این چه منطقی دارد؟ ما با کسانی رقابت می‌کنیم که دستشان در جیب 80 میلیون نفر است. الحمدالله جای درآمد را هم بستند؛ هم رادیو تلویزیون بسته، هم محل‌های دیگر.

* برخلاف سوگلی‌ها، مشکل مالیاتی نداریم
بازیکن ایرانی از خارج آوردند، بازیکنی که الکی فرستاده بودند خارج از کشور. بعد آمدند 500 هزار یورو دادند به تیم خارجی و با این بازیکن ایرانی قرارداد بستند؛ چرا کسی به این چیزها پردازش نمی‌کند؟ ما دو سال پیش قصد واگذاری در بورس داشتیم اما توجه نکردند. الان چون سوگلی‌ها را بردند، مجبور هستند ما را هم ببرند. در حالی که ما هیچ مشکلی نداریم و مشکل مالیاتی هم نداریم. ما قصد داریم سهام شرکت‌های اقتصادی مان را به تراکتور واگذار کنیم تا تراکتور از آن محل و چند محل دیگر درآمد داشته باشد.

* سهام تراکتور را بخرید و سود کنید
طی جلسه‌ای که با آقای خرم استاندار محبوب آذربایجان شرقی داشتم، قرار شد این بحث را شروع کنیم و ببریم در بورس. یک شرکت به عنوان تراکتوری که درآمدهای اقتصادی دارد، در بورس باشد. تراکتوری در بورس خواهد بود که هم از بحث فوتبال درآمد دارد و هم از شرکت‌های سودده که به آن واگذار می‌شود. شرکت‌هایی که خیلی بیشتر از نیاز تراکتور درآمد دارند. کسانی که سهام تراکتور را می‌خرند، می‌توانند از سود آن هم استفاده کنند.

* چرا از تیمهای دولتی سوال نمی‌پرسید؟
پرسپولیس و استقلال هیچ درآمدی به غیر از ورزش ندارند اما تراکتور هم آن درآمدها را خواهد داشت و هم از شرکت‌هایی که کار تولیدی می‌کنند. از سود منابع آنها سهامداران تراکتور هم استفاده خواهند کرد. همکاران شما در رادیو آمدند من را دادگاهی کردند و هزاران حرف و حدیث زدند. چرا سوالاتی که در چند ماه اخیر از بنده داشتند، از تیمهای دولتی این سوالات را ندارند؟ باید قبول کنید؛ این را همه ایران قبول می‌کنند که برنامه شما رنگی هستند.