به گزارش "ورزش سه"، سعید یونسی یکی از بازیکنان سابق کیک بوکسینگ و ورزش های رزمی تیم ملی ایران بود که از سال 2008 راهی قطر شد و در این مدت کارش را به عنوان مربی تیم ملی کاراته قطر پی گرفت و حتی توانست عناوین آسیایی و جهانی را با قطری ها کسب کند.

یونسی که دکترای تحصیلی خود را کسب کرد، سابقه سالها تحقیق و تحصیل در زمینه های مختلف ورزش های رزمی و بدنسازی دارد و پس از مدتی تصمیم گرفت از ورزش های رزمی به سمت فوتبال آمده و به عنوان مربی در تیم های قطری مشغول به کار شود. او همچنین در دوره کار پپ گواردیولا در بایرن مونیخ و پوچتینو در تاتنهام، زمانی که آنها برای اردوی تدارکاتی راهی اسپایر قطر شده بودند، در تمرینات و بازیهای آنها حضور داشت و کارشان را از نزدیک تماشا می‌کرد و در گفتگو با این مربیان، سعی در دانش افزایی داشت.

مقالات علمى تخصصى او در مورد خصوصيات بیومتریکُ فيزيولوژيک، آنتروپومتريک و بدنسازى و چگونگى تشخيص آمادگى تاكتيكى  تكنيكى و تمرينى مورد نياز در فوتبال، در مجلات معتبر دنيا از جمله فرونتيرز فيزيولوژى سوييس، تحقيق در علوم پزشكى ورزشى انگلیس و... در سال 2021 به چاپ رسيده است.

یونسی در این مدت با مربیان متعدد خارجی کار کرده و اکنون به عنوان عضو تیم الشحانیه قطر فعالیت می کند. سالها حضور یونسی در کشور قطر باعث شد تا او مقابل دوربین ورزش سه قرار گرفته و درخصوص فعالیت هایش در این کشور و چگونگی چرخش از ورزش های رزمی به سمت فوتبال توضیحاتی را ارائه کند که در زیر می خوانیم:

 

 

*  توانستم عضو تیم ملی کیک بوکسینگ شوم
ورزش را از دوره دبستان با آمادگی جسمانی آغاز کردم و سالیان سال تا دوره دبیرستان قهرمان آموزشگاه ها بودم. از طریق شرکت در مسابقات آموزشگاهی در مسابقات شرکت کردم. معلمانی که از ما حمایت و استعدادیابی می کردند، خیلی کم بود. ولی منطقه ای که ما زندگی می کردیم، بیشتر فوتبال بازی می کردند و در بخش هنرهای رزمی از کونگ فو، کاراته، تکواندو، سانشو به بخشی رسیدیم که توانستم قهرمانی ایران را کسب کنم و عضو تیم ملی کیک بوکسینگ شدم.

* فوتبال همیشه در ذهن من بود
اساتید خوبی در این زمینه داشتم. سپس وارد دانشگاه شدم و مدارک تحصیلی تا دکترا را به دست آوردم. سپس در رشته کاراته مربی تیم ملی ایران شدم. من دوره حرفه ای را خارج از فوتبال آغاز کردم ولی فوتبال همیشه در ذهن من بود.

* سابقه بازیکنی و مربیگری در تیم ملی را دارم
من بیشتر ورزش های رزمی را کار کردم. از جمله کینگ بوکسینگ، کونگ فو، کاراته، تکواندو و... در همه اینها مدارک مربیگری و درجه رزمی دارم و حتی مربی و بازیکن تیم ملی ایران بوده ام. در کیک بوکسینگ بازیکن تیم ملی و در کاراته مربی تیم ملی بودم. من حتی عضو تیم فوتبال دانشگاه بودم و در مسابقات بین المللی شرکت کردیم. حتی در رشته دو و میدانی نیز عضو تیم دانشگاه بودم.

* پنج سال مربی کاراته و تکواندو قطر بودم
پس از پایان تحصیلاتم، به مدت 5 سال به عنوان مربی تیم ملی کاراته و تکواندو قطر مشغول به کار شدم و مدال های جهانی و آسیایی گرفتیم که البته با یک تیم کامل این کار را انجام دادیم. در اسپایر قطر برای تیم ملی مردان و زنان این کشور استعدادیابی کردیم و به مدال های مختلفی رسیدیم.

* بیش از 10 سال است در فوتبال قطر فعالیت می کنم
اولا از شما متشکرم که توانستم این مطالب را ارائه کنم. خیلی ها از من سوال می کنند که چطور فوتبال قطر پیشرفت کرده است؟ به هر حال من یکی از افرادی هستم که به مدت بیش از 10 سال در فوتبال این کشور فعالیت می کنم. قبل از فوتبال در رشته های رزمی کار کردم. اطلاعات خوبی راجع به ما بود ولی ماشالله در ایران مربیان بزرگی داریم و قدرت ورزش های رزمی ایران بالاتر از قطر است و اطلاعاتی از من نبود و نمی توانستم بیایم بگویم که مربی قطر هستم و اینجا کاری انجام می دهم که خیلی بولد است.

* پذیرش کسی که از ورزش رزمی به فوتبال آمده، سخت بود
زمانی که به فوتبال آمدم، خواستم با آرامش بیشتر کار کنم چون پذیرش کسی که از رشته رزمی به فوتبال آمده، سخت بود. آن احساس آرامش و تمرکز روی کار و برنامه ریزی خیلی سخت بود. همین اکنون نیز به صورت روزانه برنامه ریزی دارم تا هم به کارهای شخصی، کارهای علمی، فوتبال و تمرین حرفه ای بپردازم.