تیم ملی ایران اولین بازی اش در جام جهانی 2022 قطر را برابر انگلستان انجام می دهد

میزبان جام جهانی ۲۰۲۲، تاکنون ۲۸ مسابقه انتخابی از جمله دیدار عراق - ایران را که سه‌شنبه، ۷ سپتامبر ۲۰۲۱ (۱۶ شهریور ۱۴۰۰) در استادیوم خلیفه برگزار شد، میزبانی کرده است.

به گزارش طرفداری و به نقل از کانال فوتبال در قطر، تیم ملی ایران در این دیدار موفق شد ۳ بر صفر عراق را شکست بدهد. تیم ملی ایران در روز نخست جام جهانی نیز در استادیوم خلیفه به مصاف تیم ملی انگلستان خواهد رفت و مانند دیدار با عراق در رختکن تیم B قرار خواهد داشت و به این ترتیب حدود ۳۸ میلیون ثانیه انتظار (از نیمه شب سه‌شنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ تا ساعت ۱۶:۰۰ دوشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۱) از پایان دیدار انتخابی با عراق تا نخستین دیدار ایران در جام‌ جهانی ۲۰۲۲ قطر در همان استادیوم‌ خلیفه به پایان می‌رسد.

قطر در شرایطی تاکنون ۲۸ دیدار انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ را میزبانی کرده که شرایط «Covid-19» این مسابقات را تحت تاثیر قرار داد. همچنین به تأخیر افتادن مسابقات باعث شده هنوز سه تیم نهایی از دو پلی‌آف بین قاره‌ای و پلی‌آف اروپا مشخص نشده باشند. در شرایطی که اگر «Covid-19» مانع نبود، دیدارهای انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، در ماه نوامبر ۲۰۲۱ به پایان می‌رسید.

در این بین قطر در ماه جون با برگزاری دیدار پلی‌آف آسیا میان امارات - استرالیا و دو دیدار پلی‌آف بین قاره‌ای به رکورد برگزاری ۳۱ دیدار انتخابی جام جهانی خواهد رسید که تاکنون هیچ کشوری به این اندازه از دیدارهای انتخابی میزبانی نکرده است. 

فیفا در جام‌های جهانی قبلی که در ماه‌های جون و جولای و در پایان لیگ‌های اروپایی برگزار می‌شد، یک هفته استراحت اجباری برای بازیکنان و سه هفته اردوی آماده‌سازی برای تیم‌ها در نظر می‌گرفت، اما حالا که جام جهانی ۲۰۲۲ در ماه نوامبر و دسامبر و در میانه فصل‌های اروپایی برگزار می‌شود، بازیکنان بدون یک هفته استراحت اجباری، ۱۴ نوامبر به اردوی تیم‌های ملی ملحق می‌شوند و جام جهانی بدون بازه زمانی آماده‌سازی سه هفته‌ای و تنها یک هفته بعد از شروع تمرینات، روز دوشنبه، ۲۱ نوامبر (۳۰ آبان) آغاز خواهد شد.

از همین‌رو فیفا در ماه جون چهار فرصت و در ماه سپتامبر دو فرصت بازی دوستانه به جای سه هفته اردوی آماده‌سازی در نظر گرفته است که برخی کنفدراسیون‌ها از جمله یوفا و کانکاکف از فرصت موجود برای برگزاری لیگ ملت‌های قاره خود استفاده خواهند کرد. به همین دلیل تیم‌های اروپایی فرصت بازی دوستانه نخواهند داشت و فرصت نمایندگان کانکاکف برای بازی‌های دوستانه به ماه سپتامبر محدود است. کنفدراسیون فوتبال آفریقا هم برگزاری انتخابی جام ملت‌ها را در نظر گرفته است که مورد اعتراض تونس و به دنبال آن چهار تیم دیگر این قاره در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، قرار گرفت.

قرعه‌کشی انتخابی جام ملت‌های آفریقا ۱۹ آپریل (۳۰ فروردین) برگزار خواهد شد و کنفدراسیون فوتبال آفریقا اعلام کرده دو فرصت برای بازی‌های دوستانه تیم‌های راه یافته به جام جهانی قرار خواهد داد که پنج نماینده آفریقا در جام جهانی هنوز با این موضوع موافقت نکرده‌اند.