به گزارش "ورزش سه"، قرعه کشی جام ملت‌های آفریقا 2023 که به اختصار AFCON 2023 نامیده می‌شود و برای اهداف حمایتی به عنوان جام ملت‌های آفریقا TotalEnergies شناخته می‌شود، در شهر آبیجان ساحل عاج برگزار شد.

این سی و چهارمین دوره مسابقات فوتبال جام ملت‌های آفریقاست که هر دو سال یک بار توسط کنفدراسیون فوتبال آفریقا برگزار می‌شود. این دومین بار است که ساحل عاج میزبان این مسابقان خواهد بود، جایی که آنها اولین بار در سال 1984 میزبان این پیکارها بودند.

1939259

این دوره از مسابقات قرار بود سومین باری باشد که از سال 2019 در تابستان نیمکره شمالی برگزار می‌شود تا تضادهای زمان‌بندی با تیم‌های باشگاهی و مسابقات اروپایی کاهش یابد اما در 3 ژوئیه 2022، کنفدراسیون فوتبال آفریقا تصمیم گرفت به دلیل نگرانی های ناشی از نامطلوب بودن آب و هوای تابستانی در ساحل عاج، برگزاری این دوره را به 13 ژانویه تا 11 فوریه 2024 موکول کند.

1939257
از نکات بامزه قرعه کشی این پیکارها می‌توان به همگروهی تکراری تونس و مالی اشاره کرد. جایی که این دو تیم در دوره قبلی نیز در یک گروه قرار داشتند و جانی سیکازوه، داور زامبیایی آن بازی، یکی از بزرگترین جنجال‌های فوتبال دنیا را خلق کرد و در دقیقه 85:11 مسابقه، سوت پایان بازی را به صدا درآورد.

در قرعه‌کشی صورت گرفته، تقریبا می‌توان گفت هیچ گروه مرگی وجود ندارد و در هر گروه، حداکثر دو تیم نامدار و مدعی حضور دارند. 24 تیم در 6 گروه چهار تیمی تقسیم شده‌اند که تیم‌های اول و دوم به صورت مستقیم راهی مرحله یک هشتم نهایی می‌شوند و چهار تیم برتر که در گروه‌هایشان سوم شده‌اند نیز راهی مرحله حذفی می‌شوند.

ساحل عاج به عنوان میزبان این پیکارها در گروه نیجریه، گینه بیسائو و گینه استوایی قرار گرفته است. سنگال که در دوره قبلی این پیکارها قهرمان شد، در گروه کامرون، گینه و گامبیا حضور دارد.

1939260