به گزارش "ورزش‌سه"، روز گذشته باشگاه سپاهان خبری روی خروجی سایت خود با این شرح قرار داد: «این باشگاه بابت حق آموزش علی بابایی، بازیکن اسبق آکادمی و تیم فوتبال سپاهان، به فیفا شکایت کرد. از همین رو با اعلام فیفا، باشگاه ترکیه‌ای آنکارا گجیورنگوجو محکوم به پرداخت ۳۲,۲۴۷.۹۳ یورو در حق باشگاه فولاد مبارکه سپاهان گردید
پس از اعلام این خبر از سوی باشگاه سپاهان و در حالی که تمام رسانه‌های کشور به انتشار متن تهیه شده باشگاه اصفهانی بسنده کرده بودند، تلاش کردیم اطلاعاتی درباره علی بابایی به دست بیاوریم.

این بازیکن که حالا 23 ساله شده در ایران برای تیم‌های نفت نوین، پیکان و سپاهان بازی کرده و در واقع باشگاه سپاهان آخرین باشگاه ایرانی است که این بازیکن در آن عضویت داشته و به همین دلیل پس از پیوستن علی بابایی به تیمی در لیگ دسته اول ترکیه، مدیران باشگاه سپاهان از باشگاه آنکارا گجیورنگوجو پیگیر حق رشد این بازیکن شدند و روز گذشته فیفا رای به سود باشگاه ایرانی داد.

1965218
تیم حقوقی باشگاه سپاهان پس از جدایی علی بابایی پیگیر حق رشد این بازیکن شد و توانست پس از مدتی این پرونده را به سرانجام برساند.

نکته قابل توجه اینکه مسئولان باشگاه آنکارا گجیورنگوجو با هیجان زیادی از جذب علی بابایی در رسانه‌ خود و هم همینطور سایر رسانه‌ها حرف زده‌اند و امیدوار بوده‌اند که پس از مدتی او را با مبلغی بسیار بالا به تیم‌های دیگر بفروشند، اما عملا در این مورد خاص که در بازار نقل و انتقالات طبیعی هم هست، شکست خورده‌اند و حالا علاوه بر هزینه‌ای که برای خرید بابایی صرف کرده‌اند، باید 32 هزار یورو هم به باشگاه سپاهان بدهند.

بابایی که در جامعه فوتبال ایران نامی ناشناخته به حساب می‌آید در حال حاضر پس از پشت سر گذاشتن دوره حضورش در فوتبال ترکیه، با تیم فریزاج که از تیم‌های رده پایین لیگ کوزوو به شمار می‌رود، همکاری را آغاز کرده است.

1965219
لحظه عقد قرارداد علی بابایی با باشگاه آنکارا گجیورنگوجو. این بازیکن البته نتوانست در فوتبال ترکیه موفق باشد و حالا در کوزوو مسیر حرفه‌ای را در 23 سالگی ادامه می‌دهد.

سپاهان که سرآمدترین باشگاه ایرانی در رده‌های پایه به شمار می‌رود، طی سال‌های اخیر بازیکنان زیادی را نظیر یاسین سلمانی پرورش داده که معمولا بدون قرارداد و ایجاد درآمدی از باشگاه جدا شده‌اند. این اتفاقی است که آنها دیگر دوست ندارند رقم بخورد و حالا در پرونده محمدجواد حسین‌نژاد با عقد قرارداد 5 ساله این نگرانی را از بین برده‌اند. از سوی دیگر تیم حقوقی باشگاه اصفهانی نیز بسیار فعال در حال پیگیری وضعیت بازیکنان آکادمی است و حالا توانسته یک‌بار دیگر از یکی از بازیکنانی که تا پیش از 21 سالگی در سپاهان بازی کرده، حق رشد قابل توجهی از فیفا دریافت کند تا الگویی باشد برای سایر باشگاه‌های ایرانی.

البته موضوع حق رشد که در فیفا کاملا به رسمیت شناخته می‌شود، در فوتبال ایران به دلیل ساختارمند نبودن باشگاه‌ها معمولا جایی ندارد و به عنوان مثال در حال حاضر اصلا مشخص نیست باشگاهی که مهدی طارمی در آن دوران قبل از 21 سالگی را پشت سر گذاشته وجود خارجی دارد یا خیر. که البته خوشبختانه در باشگاه سپاهان ماجرا سازمان‎‌یافته و با تیم‌های ویژه حقوقی پیگیری می‌شود.