جدال فردای استقلال و سپاهان، یک نبرد سرنوشت ساز است...

طرفداری / استقلال و سپاهان فردا در جدالی حساس باید به مصاف هم بروند. این بازی برای سپاهان حیثیتی است و آبی ها هم در اندیشه کسب پیروزی هستند تا به یک قدمی قهرمانی برسند.

در حالی این دو تیم فردا به مصاف هم می روند که آبی ها به دنبال این هستند با فتح نقش جهان، قهرمانی احتمالی خود را شیرین تر کنند ولی در آن سو زردپوشان اصفهانی هم می خواهند از اعتبار خودشان دفاع کنند.

البته این تمام ماجرا نیست؛ سپاهان هنوز روی کاغذ شانس قهرمانی دارد ولی این کار بسیار دور از ذهن است و در واقع جنگ اصلی قهرمانی بین استقلال و پرسپولیس در جریان است.

پس این یک بازی ساده نیست، در اینجا پای پرسپولیس هم وسط است. هرچند استقلال فردا به مصاف سپاهان می رود ولی به خوبی می داند پشت پرده رقیب اصلی اش پرسپولیس است و با این تیم برای قهرمانی در کورس است پس بیراه نیست اگر بگوییم پرسپولیس فردا طرفدار سپاهان است.

سرخ پوشان پایتخت چشم به دو دیدار استقلال دوخته اند؛ یکی برابر سپاهان و دیگری مقابل فولاد خوزستان.

سپاهان و پرسپولیس همواره با یکدیگر مشکلاتی داشتند ولی فردا شب جزو معدود دفعاتی است که سرخ پوشان طرفدار سپاهان هستند و امیدوارند فاصله شش امتیازی خود با استقلال را به کمک سپاهان کم کنند.

اطلاعات بازی

هفته‌ بیست و پنجم مسابقات لیگ برتر ایران؛ جام خلیج فارس
بازی: سپاهان - استقلال
تاریخ و زمان: چهارشنبه 14 اردیبهشت 1401 ساعت 18:30
مکان: اصفهان - ورزشگاه نقش جهان
داوران: موعود بنیادی فرد – علی میرزابیگی – فرهاد مروجی – عباس راکی | ناظر: علیرضا یزدانی

وضعیت دو تیم

- استقلال در حالی به مصاف سپاهان می رود که شرایط بسیار خوبی را سپری کرده و شاگردان فرهاد مجیدی بعد از برگزاری دو بازی دوستانه برابر فجرسپاسی و هوادار، در آمادگی کامل به سر می برند.

- استقلال تا اینجای فصل با کسب 56 امتیاز صدرنشین لیگ برتر است.

- در آن سو تیم محرم نویدکیا در مدتی که آبی ها در حال استراحت بودند، درگیر بازی های لیگ قهرمانان آسیا بود، بازی هایی که در نهایت با حذف سپاهان از مرحله گروهی به پایان رسید.

- سپاهان هم با کسب 45 امتیاز در رتبه سوم جدول حضور دارد.

- تنها غایب استقلال برای این بازی رافائل سیلوا، بازیکن برزیلی استقلال است.

- در نبود سیلوا فرهاد مجیدی از مثلث دفاعی محمد دانشگر، عارف غلامی و روزبه چشمی برابر زردپوشان اصفهان استفاده خواهد کرد.

- نکته جالب اینکه نقاط ضعف و قوت دو تیم برعکس یکدیگر است. سپاهان تیمی بسیار قدرتمند در فاز هجومی است ولی نقطه قوت آبی های تهرانی به فاز دفاعی این تیم برمی گردد.

جدول

آمار تقابل های دو تیم

استقلال و سپاهان تاکنون 79 بار به مصاف هم رفته اند که آمار تقابل های دو تیم به شرح زیر است:

  • 30 برد استقلال
  • 20 مساوی
  • 29 برد سپاهان

بخشی از دیدار های خاطره انگیز استقلال و سپاهان

  • سپاهان 2-2 استقلال؛
  • 9 آذر 1398
  • ورزشگاه نقش جهان

در دیدار رفت فصل 98-99 تیم پرانگیزه آندره آ استراماچونی که با شکست تراکتور و نساجی به این دیدار آمده بود به مصاف سپاهان مدعی رفت، سپاهان تا آن دیدار عملکرد فوق العاده ای از لحاظ خط دفاعی داشت. در این دیدار سپاهان با گل گولسیانی از رقیب خود پیش افتاد اما استقلال مانند دیدار با تراکتور پس از دریافت گل اول خودش را پیدا کرد و توانست 2 گل را به ثمر برساند.

اما جنجالی ترین اتفاق بازی جایی بود که امید نورافکن بازیکن سابق استقلال که در این تیم برای خود نامی دست و پا کرده بود در دقایق آخر گل مساوی را وارد دروازه حسین حسینی کرد و خوشحالی خود را از ته دل بروز داد، تا بازی با نتیجه 2-2 به پایان برسد. البته این بازی یک عکس مشهور دیگر هم داشت، تصویر برخورد توپ به دست کی روش استنلی که همه دیدند غیر از داور بلند قامت بازی!

  • سپاهان 0-1 استقلال؛
  • 23 فروردین 1398
  • ورزشگاه نقش جهان

باخت در دربی و تساوی مقابل سایپا استقلال را محکوم به پیروزی در این دیدار کرده بود تیم شفر به دنبال کور سویی از امید برای قهرمانی پا به نقش جهان گذاشت در آن سوی میدان هم سپاهان قرار داشت که شانس بیشتری از استقلال برای قهرمانی داشت. بازی مثل همیشه دارای صحنه های مشکوکی بود، داور گل سالم علی کریمی را از استقلال مردود کرد، همه در حال ترک استادیوم بودند که آیاندا پاتوسی با یک حرکت انفرادی در دقیقه 7+90 استقلال را به پیروزی رساند و  استقلال خودش قهرمان نشد اما اجازه قهرمانی به سپاهان را هم نداد.

  • استقلال 2-1 سپاهان
  • 10 بهمن 1393
  • ورزشگاه آزادی

رقابت های جام ملت های آسیا به تازگی به پایان رسیده بود و دو تیم در کورس فشرده قهرمانی قرار داشتند. در استقلال مهره هایی همچون امید ابراهیمی و رضا عنایتی حضور داشتند که سابقه بازی در سپاهان را داشتند استقلال با شوت عنایتی که وارد دروازه رحمان احمدی شد بازی را شروع کرد پاپی جواب این گل را داد اما در دقیقه 2+90 امید ابراهیمی با شوتی سرکش همه چیز را تمام کرد و استقلال به پیروزی رسید. در پایان این فصل سپاهان به قهرمانی رسید.

  • سپاهان 3-1 استقلال
  • 23 مرداد 1393
  • ورزشگاه فولاد شهر

جدال کرانچار و قلعه نویی همواره از جذاب ترین دوئل هایی بوده که در تاریخ لیگ ایران داشته ایم. استقلال و سپاهان بدون باخت وارد این دیدار شده بودند، بازی با گل زیبای میلاد فخرالدینی آغاز شد اما سپاهان جواب این گل را با سه گل حاج صفی، شریفی و پریرا داد تا استقلال با یک شکست سنگین راهی تهران شود.

  • استقلال 1-1 سپاهان
  • 26 فروردین 1392
  • ورزشگاه آزادی

اگر بگوییم که گل به خودی سپاهانی ها در دقایق پایانی این بازی سرنوشت قهرمان لیگ را تغییر داد اغراق نکرده ایم، حدود 80 هزار استقلال آمده بودند تا پیروزی تیم شان را جشن بگیرند و خود را از همیشه به قهرمانی لیگ نزدیک تر کنند اما تا دقیقه 3+90 گل محرم نویدکیا بی جواب مانده بود تا اینکه محسن ایران نژاد با ضربه سر اشتباهی خود، قهرمانی را به استقلال برگرداند تا استقلال چند هفته بعد به پشتوانه همین یک امتیاز جشن قهرمانی بگیرد.

  • استقلال 1-1 سپاهان (برنده سپاهان در ضربات پنالتی)
  • 10 فروردین 1392
  • ورزشگاه آزادی

نیمه نهایی جام حذفی، حساسیت بسیاری بر این دیدار حاکم بود اگر استقلال پیروز میدان می شد در فینال جام حذفی یک دربی را می دیدیم، بازی با  گل خلعتبری خیلی بد برای استقلال آغاز شد اما سپاهان با اخراج فرشید طالبی در دقیقه 25 خیلی زود 10 نفره شد، استقلال آنچنان بهره ای از این قضیه نبرد تا اینکه خسرو حیدری هم از استقلال اخراج شد اما استقلال بالاخره با فرزاد حاتمی بازی را به تساوی کشاند. در ضربات پنالتی امیر حسین صادقی،سید مهدی رحمتی و فرزاد حاتمی پنالتی های خود را خراب کردند تا استقلال به فینال راه پیدا نکند.

  • سپاهان 2-0 استقلال
  • 2 خرداد 1391
  • ورزشگاه فولاد شهر

این بار رقابت استقلال و سپاهان آسیایی بود، شاگردان مظلومی که رقابت قهرمانی در لیگ را به سپاهان باخته بودند در این دیدار هم حرف زیادی برای گفتن نداشتند و با گل های سزار و بنگر بازی را واگذار کردند تا پرویز مظلومی از سمت سرمربی گری استقلال برکنار شود.

  • استقلال 4-3 سپاهان
  • 5 شهریور 1389
  • ورزشگاه آزادی

جدال حساس قلعه نویی و مظلومی، چندین ستاره استقلال به همراه قلعه نویی به سپاهان کوچ کرده بودند. تنفر و هیجان در این بازی موج می زد تیم پرویز حمله می کرد و ترسی از رقیب نداشت و توانست با گل های میداوودی و مجیدی 3-0 پیش بیافتد، سپاهان با چند تعویض توانست خودش را پیدا کند. با شروع نیمه دوم بیک زاده و یانوش در فاصله کمتر از 15 دقیقه بازی را مساوی کردند اما دقیقه 82 آرش برهانی در صحنه ای عجیب دروازه خالی سپاهان را باز نکرد اما رضا عنایتی مهاجم آن روز های سپاهان زحمت گل چهارم استقلال را کشید.

هر چه عقب تر برویم، از این بازی های حساس بیشتر می شود، مثل آن دیدار حساس جام حذفی در سال 1383 که سپاهان با فرهاد کاظمی و با گل های سیدصالحی در تهران استقلال و قلعه نویی را شکست داد اما حالا چرخ بازیگر که از این بازیچه ها بسیار دارد، کاری کرده که امیر قلعه نویی در آستانه بازی با استقلال، سیدصالحی را به اردوی سپاهان دعوت می کند تا با تعریف کردن خاطره گلزنی هایش در همان بازی، به شاگردان قلعه نویی روحیه بدهد.