روز 12 بهمن یکی دیگر از روزهای تلخ تاریخ فوتبال ایران است، سال روز درگذشت محراب شاهرخی که در فوتبال ایران به بمب افکن سیاه مشهور بود

محراب شاهرخی از اسطوره های تیم ملی و باشگاه پرسپولیس در روز 12 بهمن 1322 در ماهشهر متولد و در روز 12 بهمن 71 در تهران درگذشت.

به گزارش طرفداری، او با تیم ملی موفق به المپیک ۱۹۶۴ راه پیدا کرد اما یک اختلاف باعث شد از حضور در المپیک محروم شود.

محراب شاهرخی در سال 1345 در پی یک اختلاف کوچک از شاهین جدا شد و به تیم دارایی پیوست اما با انحلال شاهین و تشکیل تیم پرسپولیس به جمع دوستان قدیم خود پیوست.

وی در سال 1354 همراه ناظم گنجاپور مربی گری تیم شهباز را که تازه به دسته اول تخت جمشید صعود کرده بود برعهده گرفت. شاهرخی تا سال 1353 در تیم پرسپولیس بازی کرد.

محراب شاهرخي روز 12 بهمن سال 71 درگذشت. محراب متولد 12 بهمن سال 1322 بود و در 12 بهمن 71 به علت سكته مغزی در 49 سالگي درگذشت. 

او مردی شاهينی بود كه فوتبال را در پرسپوليس ادامه داد، در تيم ملي بازي كرد و فوتبالش محترمانه تمام شد. مرحوم محراب شاهرخی همراه ناظم گنجاپور و اكبر افتخاری در كلوپ شنای اهواز به فوتبال ايران معرفي شدند. كلوپ شنا، نامی مثل دوچرخه سواران بود؛ نامی متعلق به ورزشی ديگر كه در فوتبال هم تیم داشت. حتی قرار بود تيم پرسپوليس در سال 47 به نام تيم «بولينگ عبده»! به مسابقات بيايد!

به هر حال گنجاپور، شاهرخی و افتخاری همراه هم به تهران آمدند. گنجاپور از شاهين و اكبر افتخاری از دارايی تكان نخوردند. وقتی شاهين در سال 46 منحل شد، محراب به دارايی رفت و فوتبال را كنار دوست خوبش افتخاري ادامه داد تا اينكه در سال 47 هم دارايی منحل شد، افتخاری به تاج و محراب به پرسپوليس رفتند. 

محراب طی سال هاي 42 تا 49 ملی پوش بود؛ هفت سال تمام. سال 53 بود كه باشگاه پرسپوليس رضايت نامه محراب را داد، يک اخراج محترمانه! محراب به جواد الله وردی كه تازه به پرسپوليس آمده بود، گفته بود:

جوان، فوتبال همين است. بازی مي كنی كه آخرش محراب شاهرخی شوی كه حتي دعوتت نكنند، حتي يک چای تلخ به تو ندهند و از تو محترمانه تقدير نكنند!

اين بود كه در سال هاي 56 تا 60 كه با عنوان سرمربی به پرسپوليس برگشت، هيچ گاه بازيكنی را اخراج نكرد. در دوران مربيگري او مردانی چون ذوالفقارنسب، الله وردی، فاطمي مقدم، وازگن صفريان، رضا وطنخواه، اصغر اديبي، دستجردی، خلعتبری، حاج رحيمی پور و... به ميل خود از پرسپوليس كناره گرفتند و به تيم هاي ديگر رفتند اما كساني كه فوتبال را رسما تمام و اعلام بازنشستگی كردند، با تقدير قابل توجهی از سوي محراب شاهرخی سرمربی تيم مواجه شدند.

محراب شاهرخي در بهمن ماه سال 1360 از پرسپوليس جدا شد و در سال 63 هدايت شاهين را بر عهده گرفت. او از پرسپوليس رفت تا سنت بسيار خوب و جذاب بازی خداحافظی از پرسپوليس رخت بركند.

روحت شاد مرد بزرگ.