بارسلونا برای خریدهای جذاب در تابستان پیش رو، نیاز دارد بخش مهمی از بازیکنانش را به فروش برساند چون در غیر این‌صورت آن‌ها نمی‌توانند قراردادهای جدیدی ثبت کنند

پس از شکست 2-0 بارسلونا مقابل ویارئال در آخرین بازی فصل 22-2021 لالیگا، ژاوی سرمربی بارسلونا گفت: «فوتبال دیگر تمام شده و حالا کار در دفتر باشگاه شروع می‌شود». 

طرفداری | در نوامبر 2021، هنگامی که ژاوی جانشین رونالد کومان در بارسلونا شد، این باشگاه در رده نهم جدول لالیگا قرار داشت و در نهایت بارسا توانست در رده دوم، فصل خود در لالیگا را به پایان ببرد. حذف از کوپا دل ری و لیگ اروپا به این معنا بود که بارسلونا برای دومین بار در سه فصل اخیر، جامی نمی‌برد. ژاوی اخیرا گفت چیزهای زیادی باید در بارسلونا تغییر کند و این تیم باید بتواند توانایی رقابت برای کسب قهرمانی‌ها را داشته باشد. از دیدگاه ژاوی، بارسلونا نمی‌تواند یک فصل بدون جام دیگر را داشته باشد و لازم است این باشگاه ترکیب خودش را تقویت کند.

بخشی از برنامه بارسلونا خوب پیش رفته است؛ آن‌ها چند ماه پیش دو انتقال آزاد را قطعی کرده‌اند. آندریاس کریستنسن از چلسی و فرانک کسیه از میلان قرار است به صورت آزاد به بارسلونا بپیوندد. هویت سایر گزینه‌های بارسلونا نیز فاش شده است؛ این باشگاه مدت‌ها است که می‌خواهد روبرت لواندوفسکی و رافینیا را به ترکیبش اضافه کند. انتخاب اهداف نقل‌وانتقالاتی بخش آسان ماجرا است اما این‌که آن‌ها چگونه می‌خواهند بودجه این خریدها را تامین کنند، یک سوال بسیار مشکل است. بدهی یک میلیارد یورویی بارسلونا و قوانین سقف دست‌مزدها در لالیگا باعث می‌شود آن‌ها تا زمانی که نتوانند ترازهای مالی خود را اصلاح کنند، حتی از ثبت قرارداد کسیه و کریستنسن هم عاجز باشند. 

البته با همکاری متئو آلمانی، یوردی کرویف و رییس باشگاه، خوان لاپورتا، پیشرفت‌هایی هم حاصل شده است. فیلیپه کوتینیو با تخفیف به استون ویلا پیوست، لوک دی یونگ به سویا برمی‌گردد و در خصوص تمدید قرارداد با دنی آلوز، خبر جدیدی منتشر نشده است. سرجی روبرتو نیز که با مصدومیت طولانی مدتی دست‌وپنجه نرم می‌کند، هنوز قرارداد جدیدی با بارسا امضا نکرده است. عثمان دمبله از دیگر بازیکنانی است که قراردادش در پایان ماه با بارسلونا به اتمام می‌رسد و ژاوی مایل است قرارداد این وینگر فرانسوی تمدید شود اما او هم‌چنان در حال بررسی گزینه‌هایش است. 

رختکن نیوکمپ هم‌چنان پر از بازیکنانی است که ژاوی آن‌ها را نمی‌خواهد اما در عین حال خود این بازیکنان هم نمی‌خواهند از بارسلونا بروند. پیش‌بینی می‌شود بارسلونا در این تابستان مجموعا بیست ورودی و خروجی داشته باشد. ژاوی می‌خواهد تغییرات زیادی در ترکیب تیمش اعمال شود تا بارسلونا بتواند برای قهرمانی‌ها بجنگد. در ادامه، نگاهی داریم به بازیکنانی که ژاوی به آن‌ها نیاز ندارد و بارسلونا دوست دارد این بازیکنان هرچه زودتر از تیم بروند.

نتو مورارا

نتو سه فصلی است که دروازه‌بان دوم بارسلونا است و از زمان پیوستنش به بارسا در تابستان 2019 با رقم 26 میلیون یورو، تنها 21 بازی برای بلوگرانا انجام داده و اغلب اوقات نیمکت‌نشین تراشتگن بوده است. این دروازه‌بان 32 ساله که یک بار درون دروازه تیم ملی برزیل ایستاده، یک سال پیش می‌توانست از بارسلونا برود اما پیشنهاد جذابی دریافت نکرد. اخیرا رسانه‌های کاتالانی مدعی شده‌اند اورتون یکی از تیم‌هایی است که به نتو علاقه دارد و در زمستان هم خبر علاقه فلامینگوی برزیل به گوش می‌رسید. شاید در این مقطع، بازگشت به برزیل منطقی‌تر جلوه کند اما با توجه به این که دو سال از قرارداد نتو با بارسلونا باقی‌مانده، کاتالان‌ها باید رقم قابل توجهی بپردازند تا انتقال او به برزیل قطعی شود.

سرجینیو دست

رونالد کومان در زمان سرمربی‌گری‌اش در بارسلونا به دست اعتماد داشت اما ژاوی چندان درباره توانایی‌های این مدافع راست آمریکایی متقاعد نشده است و ترجیح داد از دنی آلوز پابه‌سن‌گذاشته استفاده کند. بارسلونا که برای خرید دست، 25 میلیون یورو هزینه کرده بود، مایل است او را با همین قیمت به فروش برساند. این بازیکن 21 ساله در ابتدای سال 2022 در رادار چلسی قرار داشت اما او اولویت آبی‌های لندن نیست. سویا یکی از دیگر تیم‌هایی است که ممکن است برای خرید سرجینیو دست اقدام کند. سرجینیو دست هم‌چون سایر بازیکنان بارسلونا باید برای رفتن از این باشگاه متقاعد شود و این کار مشکلی است. دست از زندگی در بارسلونا لذت می‌برد و از ژانویه گذشته در حال ساخت یک خانه است. 

سرجینیو دست
سرجینیو دست در فصل 22-2021، سی‌ویک بازی برای بارسلونا انجام داد

ساموئل اومتیتی

بارسلونا طی چهار سال اخیر همواره سعی کرده ساموئل اومتیتی را به‌فروش برساند. ساموئل اومتیتی که همراه با فرانسه قهرمان جام جهانی 2018 شد، با مصدومیت کهنه زانو بازی کرد و از آن زمان، دیگر نتوانست عملکرد خوبی به نمایش بگذارد. طی این مدت، هیچ باشگاهی میلی برای جذب اومتیتی نداشته است. قرارداد ساموئل اومتیتی با بارسلونا تا سال 2026 تمدید شد اما او دست‌مزدش را کاهش داد تا بلوگرانا بتواند در زمستان، خرید داشته باشد و فران تورس را به تیمش اضافه کند. بارسلونا امیدوار است یک تیم شجاع برای انتقال قرضی او اقدام کند اما حتی در صورت افتادن این اتفاق هم بارسا باید دست‌مزد او را پرداخت کند. 

کلمن لنگله

در تابستان 2018، کلمن لنگله با انتقالی به ارزش 36 میلیون یورو از سویا به بارسلونا پیوست اما او طی دو فصل اخیر نمایش‌های ضعیفی داشته است. لنگله چند وقتی است که فرم و اعتمادبه‌نفسش را از دست داده اما هنوز 26 ساله است و مشتریانی هستند که با به‌خدمت‌گیری لنگله، امیدوارند تا او را به سطح گذشته‌اش برگردانند. تاتنهام، نیوکاسل، اورتون و آرسنال تیم‌هایی هستند که نام‌شان پیرامون این ملی‌پوش پیشین فرانسه مطرح شده است. قرارداد لنگله با بارسلونا تا 2026 اعتبار دارد. یک انتقال قرضی یک ساله با پرداخت دست‌مزد کامل از سوی باشگاه مقصد باعث می‌شود بارسلونا بتواند قرارداد کریستنسن را به‌عنوان جانشین او ثبت کند. 

اسکار مینگزا

اسکار مینگزا که محصول لاماسیا است، در فصل گذشته مجموعا 27 بازی انجام داد که اکثر آن‌ها در دوره پیش از ژاوی بود. مینگزا خوب می‌داند که در برنامه‌های سرمربی بارسلونا جایی ندارد و دست‌مزد قابل‌توجهی هم نمی‌گیرد که به امید دریافت آن بخواهد برای ماندن در این باشگاه اصرار کند. چند پسته بودن این مدافع 23 ساله باعث می‌شود تعداد مشتریان او در لالیگا کم نباشد. ختافه و والنسیا که مدافع لازم هستند، شرایط مینگزا را بررسی می‌کنند اگرچه به‌نظر نمی‌رسد آن‌ها رقم درخواستی بارسلونا که 10 میلیون یورو است را پرداخت کنند.

ریکی پوچ

ریکی پوچ نامی است که میان هواداران بارسلونا و کارشناسان محبوبیت زیادی داشت اما سرمربیان بارسلونا - از کیکه ستین گرفته تا همین ژاوی - اعتقاد چندانی به او نداشته‌اند. با وجود بازی‌سازهای جوان‌تری چون پدری و گاوی، ریکی پوچ در این فصل کلا به نیمکت دوخته شد. ژاوی به این هافبک 22 ساله اطلاع داده که در برنامه‌هایش جایی ندارد. از قرارداد پوچ با بارسلونا یک فصل باقی‌مانده و بارسا با فروش او می‌تواند سود اندکی به‌دست آورد. رئال بتیس و سلتاویگو قبلا وضعیت او را دنبال می‌کردند اما اخیرا نام والنسیا هم به عنوان یکی از مشتریان ریکی پوچ به میان آمده است.

میرالم پیانیچ

معاوضه معروف میرالم پیانیچ و آرتور ملو میان بارسلونا در تابستان 2020، برای هر دو تیم کاملا شکست‌خورده بود و یکی از نمادهای ریخت‌وپاش‌های مالی تیم مدیریتی جوزپ ماریا بارتومئو بود. این انتقال، شرایط مالی بارسا را بدتر از گذشته کرد. پیانیچ پس از یک فصل نیمکت‌نشینی در نیوکمپ، در فصل 22-2021 به بشیکتاش قرض داده شد و فقط 26 بار به میدان رفت. آخرین باری که پیانیچ 90 دقیقه کامل برای بشیکتاش بازی کرد، فوریه 2022 بود. چند تیم ایتالیایی علاقه‌مند هستند این هافبک 32 ساله را به سری آ برگردانند اما به‌نظر نمی‌رسد مشتریان او بخواهند دست‌مزد نجومی او در بارسا را پرداخت کنند. پیانیچ به‌تازگی احتمال ماندن در بارسلونا را رد نکرد و گفت از قراردادش دو سال دیگر باقی‌مانده است؛ پس هرگز نباید گفت هرگز. 

میرالم پیانیچ را می‌توان یکی از بدترین خریدهای تاریخ بارسلونا تلقی کرد

فرنکی دی یونگ

قصه فرنکی دی یونگ با سایر بازیکنان این لیست متفاوت است زیرا بارسلونا اعتقاد دارد تیم‌هایی هستند که برای خرید این هافبک هلندی، پول زیادی هزینه کنند. بارسلونا دوست دارد این هافبک 25 ساله را با رقمی بیش از 80 میلیون یورو به منچستریونایتد بفروشد تا حداقل بتواند پول خرید او در تابستان 2019 را جبران کند. ژاوی دوست دارد دی یونگ در بارسلونا بماند اما با فروش او نیز مشکلی نخواهد داشت. دی یونگ دوست دارد در بارسلونا بماند و در لیگ قهرمانان اروپا بازی کند. او توافق با منچستریونایتد را تایید نکرده است.

فرانسیسکو ترینکائو

بارسلونا در زمستان 2020 رسما وارد بحران مالی شد اما در عین حال 31 میلیون یورو برای خرید فرانسیسکو ترینکائو پرداخت کرد. بارسا در تابستان گذشته می‌خواست ترینکائو را بفروشد اما در نهایت او را به وولورهمپتون قرض داد. پس از انتقال قرضی آداما ترائوره به بارسلونا، انتظار می‌رفت وولورهمپتون در تابستان قرارداد ترینکائو را دائمی کند اما با توجه به بی‌میلی بارسا برای پرداخت 30 میلیون یورو بابت دائمی کردن ترائوره، پیش‌بینی می‌شود وولورهمپتون هم زیر قولش بزند. معاوضه ترینکائو و آداما خیلی به حساب‌های مالی بارسا کمکی نمی‌کند و وولورهمپتون هم از عملکرد ترینکائو که فقط ثبت 2 گل و یک پاس گل در 28 بازی بوده، رضایت نداشته است. اسپورتینگ علاقه دارد ترینکائو را به صورت قرضی جذب کند که بارسا از این پیشنهاد استقبال نمی‌کند.

مارتین بریتویت

بریتویت یکی دیگر از بازیکنانی است که در برنامه ژاوی جایی ندارد. پس از بهبود مصدومیت بریتویت در ژانویه، این مهاجم دانمارکی فقط 10 دقیقه در نیم‌فصل دوم به میدان رفت. بارسا امیدوار است بریتویت برای داشتن شانس جهت حضور در جام جهانی 2022، از این باشگاه برود. بارسلونا مایل است برای فروش بریتویت، رقمی حدود 18 میلیون یورو به جیب بزند. اگرچه خود بازیکن دوست دارد ژاوی یک شانس دیگر به او بدهد.

ممفیس دیپای

مهاجم هلندی، یک فصل پرفراز و نشیب پس از انتقال رایگانش از لیون به بارسلونا را سپری کرد. ثبت 13 گل در 38 بازی در تمام مسابقات برای مهاجم فیکس بارسلونا آمار قابل قبولی نیست. در ژانویه با پیوستن پیرامریک اوبامیانگ به بارسلونا، نقش ممفیس کم‌رنگ‌تر از گذشته شد و حالا هم خبر می‌رسد که بارسلونا در تلاش است لواندوفسکی را به ترکیبش اضافه کند. تنها یک سال از قرارداد دیپای با بارسا باقی‌مانده و ماه‌های پیش رو تنها فرصت بلوگرانا برای فروش این مهاجم 28 ساله است. اگرچه خود بازیکن می‌گوید در بارسلونا احساس راحتی دارد و امیدوار است فصل جدید را با پیراهن این تیم به میدان برود.

به قلم درموت کوریگن از وب‌سایت اتلتیک