• امیدوارم هواداران داماش ناراحت نشوند درباره استقلال و پرسپولیس حرف می زنم؛ ممکن است هواداران سرخابی نیز ناراحت شوند
  • در استقلال و پرسپولیس نه مدیر ضمانتی برای ماندن دارد نه سرمربی
  • دلال ها قیمت بازیکن یک میلیاردی را 10 میلیارد می کنند!
  • سپاهان یک تیم با شخصیت و واقعا حرفه ای است
  • استقلال به خودش باخت؛ کسی به آجورلو مشاوره نداد این تیم هافبک می خواهد؟
  • ساپینتو شومن بدی نبود؛ ما را یاد علی منصوریان انداخت
  • فکر می کردیم فقط مربیان ایرانی رو هند و پنالتی داد و بیداد می کنند، ساپینتو دیگر خیلی افتضاح بود
  • ساپینتو خودش آرامش را از تیمش گرفت
  • پرسپولیس در بستن یار نسبت به استقلال موفق تر عمل کرد ولی یک مهاجم دیگر می خواهد
  • از رییس جمهوری خواهش می کنم دخالت کند و فوتبال را از فساد پاک کند
  • تیم ملی خوبی داریم ولی دلال ها سهم خواهی می کنند
  • تاج شفاف در رسانه ملی صحبت کرد و شجاعتش را نشان داد
  • طارمی، جهانبخش و آزمون مال این حرف ها نیستند برای تیم ملی تعیین تکلیف کنند
  • ابراهیم قاسمپور و پرویز مظلومی بازیکنان خوبی بودند اما هیچوقت مربی موفقی نبودند
  • خداداد عزیزی چه اتفاقی برای جلال طالبی رقم زدی؟ مگر خودتان ترکیب نمی چیدید؟
  • آمدی حرف های قشنگ زدی در مورد اسکوچیچ اما تا سردار محمد به تو پست داد، دیگر زبانت بسته شد!
  • چرا نمی گذارید علی دایی حرف بزند؟
  • کی روش آرزویش ایران بود؛ پولی که اینجا برد در هیچ کشور دیگری نتوانست ببرد
  • هرکس بگوید از فوتبال نبرده ام دروغ می گوید، هرکس به سهم خودش برده است!
  • آن زمان مشاور کفاشیان کشتی گیر بود، دو میلیارد از کنار پرسپولیس برد!
  • اگر زودتر جلوی عزیزی خادم را می گرفتیم این اتفاق ها رخ می داد؟ ما این بستر را برای او فراهم کردیم
  • مگر می شود رییس هیات فوتبال را رییس هیات استان انتخاب کند؟
  • رییس هیات فوتبال به باشگاه می گوید اگر به گزینه من رای ندهی حمایتت نمی کنم
  • کمیته انضباطی و کمیته اخلاق، هر دو زیر مجموعه فدراسیون فوتبال هستند. پس چطور کمیته اخلاق بالا سری اش را متهم کند؟
  • شما را به آن خدایی که دوست دارید، به حق رای بدهید!

بهزاد داداش زاده در بخش دوم برنامه ملاقات با چهره ها از آغاز لیگ بیست و دوم وضعیت استقلال و پرسپولیس و سپاهان گفت. در ادامه صحبت به وضعیت تیم ملی و انتخابات فدراسیون فوتبال رسید. جایی که داداش زاده صحبت های بسیار جنجالی کرد. بخش دوم و پایانی گفتگو با بهزاد داداش زاده را می بینید و می خوانید.

با بخش دوم ملاقات با چهره ها در خدمت بهزاد داداش زاده هستیم. چون هم در استقلال بازی کردید، هم در پرسپولیس، یک سوال بپرسم. در شروع فصل، نه استقلال برد، نه پرسپولیس. وضعیت این دو تیم را برای فصل جدید چگونه می بینید؟

عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما و همکاران خوب تان. خیلی جالب است شما گفتید استقلال، پرسپولیس ولی هواداران به من می گویند چرا اول نمی گویید پرسپولیس بعد بگویید استقلال؟ چون من اول در پرسپولیس بازی کردم و بعد به استقلال رفتم. البته از استقلال رشت، داماش فعلی به پرسپولیس رفتم و الان هم داماشی ها، تیفوسی های عزیز، در حال صحبت راجع به پرسپولیس و استقلال هستم که امیدوارم هواداران آن تیم ها هم مثل شما ناراحت شوند که چرا راجع به یک تیم دیگر صحبت می کنم. لیگ ما شروع شد و نگاه همه، پیر و جوان به فوتبال پایتخت و تیم های بزرگ است. یک واقعیت را بگویم؛ همه فوتبالیست ها و طرفداران نگاه اول شان به استقلال و پرسپولیس است. همه نگاه و توجه به استقلال و پرسپولیس است و بعد از آن نوبت به تراکتور و سپاهان و... دیگر همینطور بیایید پایین. شما وقتی فضای مجازی و سایت ها را نگاه می کنید، همه چیز یا راجع به استقلال است یا پرسپولیس و بعد راجع به تیم های دیگر شهرها صحبت می کنند یا آن کارشناس برای آن شهر است و راجع به شهرش هم بعد از سرخابی ها حرف می زند.

قبل از هر چیزی باید یک چیزی را برای طرفداران دو تیم بگویم. ما نمی دانیم مدیران دو باشگاه چه اختیاراتی دارند؟ چه ضمانتی وجود دارد رضا درویش در پرسپولیس و مصطفی آجورلو در استقلال تا پایان فصل بمانند؟ تاریخ این را گفته و من هم خودم را قاضی کردم. هیچوقت ما ضمانت یک مدیرعامل سه ساله را نداشتیم و این بزرگترین مشکل یک مربی است و خود مربی هم ضمانت ندارد که سه سال یک پروسه را با یک مدیر ادامه دهد. اول کار یک قرارداد می بندند، می گویند ما می خواهیم هزار میلیارد بیاوریم، صد میلیارد بیاوریم. متاسفانه به یک باره دلال ها و دلال نماها که خودشان را ایجنت معرفی می کنند، نرخ بازیکن 1 میلیاردی را 10 میلیارد می کنند، بازیکنی که 30 میلیارد است را می گویند 2 میلیارد. چرا؟ چون با مدیر برنامه آن طرف قرارداد نبسته است. به این می گویند هرج و مرج در فوتبال و دو تیم استقلال و پرسپولیس الان آلوده این موضوع شدند. اول راجع به استقلال صحبت می کنم چون بازی اش زودتر بود. بازی اش را هم دیدم. اصلا آن استقلال نبود، داماش من همین الان یقه استقلال را می گیرد. همین داماش من همین الان یقه استقلال را می گیرد. چرا کسی نتوانست به آجورلو یا عوامل باشگاه بگوید تیم نیاز به هافبک دارد؟ چرا این همه مهاجم خریدید؟ مگر می شود این همه دفاع خرید؟ تیم هافبک نمی خواهد؟ تیم یک گلر شش دانگ برای حسینی نمی خواهد؟ به نظرم استقلال به خودش باخت دوباره. سپاهان تیم خوبی بود. تا اینجا، بدون تعارف سپاهان حرف اول را می زند. سپاهان در حال حاضر یک تیم باشخصیت و واقعا حرفه ای است که سه امتیاز بازی را خیلی قشنگ گرفت، چه طرفداران باشند، چه نباشند، فرقی نمی کند.

راجع به سرمربی پرتغالی استقلال هم بگویم در حال حاضر نمی شود انتقاد کرد چون اولین بازی اش بود ولی به نظرم شومن بدی نبود، یاد علیرضا منصوریان افتادیم. به هرحال شو خوبی اجرا می کرد. اول گل، بعد هیجان، ما فکر می کردیم فقط مربیان ایرانی رو هند و پنالتی داد و بیداد می کنند، ساپینتو دیگر خیلی افتضاح بود، از مربیان ایرانی هم بدتر بود. خودش آرامش تیمش را بهم ریخت. به هرحال اتفاق فوتبال است، داوری است، قبلش کل مردم ایران راجع به VAR صحبت کردند، این آقا آمد در کنفرانس خبری راجع به VAR حرف زد، پس یکی باید به او مشاوره می داد. هیچکس آرامش استقلال را بهم نزد جز خود ساپینتو. حالا باید ببینیم هفته های دیگر چه می کند؟ به هرحال مربیان پرتغالی آنقدر در فوتبال ما موفق نبودند، مربیان کرواسی مثلا جواب داده اند در ایران. به هرحال مربیان کشورهای مختلف به ایران آمدند و عملکردشان مشخص است.

درباره پرسپولیس یحیی گل محمدی؛ به نظرم یحیی گل محمدی آن بازیکنانی که می خواست را جذب کرد به جز مهاجم. در مصاحبه هم گفتم، پرسپولیس در بستن یار نسبت به استقلال موفق تر عمل کرد ولی یک مهاجم دیگر می خواهد و بقیه اش برمی گردد به کنترل کردن بازیکنان. داشتن بازیکنان بزرگ در کنار هم یک نعمت است ولی مدیریت آن دو برابر نعمت است که یحیی باید انجام بدهد که کار سختی است. در اصفهان شرایط به گونه ای رقم خورد که به نظرم اگر ذوب آهن یازده نفره بود، شاید پرسپولیس نتیجه می گرفت. آن ها خود به خود عقب نشستند و دفاع خوبی کرد. خود دفاع کردن در فوتبال یک هنر است. من به شاگردانم در داماش می گفتم که دفاع کردن یک اصل است. شما دیدید ذوب آهن هم امسال می خواهد در کورس باشد و در تلاش بود شروع خوبی داشته باشد که این اتفاق هم رخ داد ولی برای پرسپولیس آغاز راه است. پرسپولیس نسبت به رقیب خود یک امتیاز بیشتر دارد پس این خوشحالی در دل طرفداران است که ما نباختیم. ما مساوی کردیم آن هم در اصفهان ولی استقلال در تهران باخت. باید ببینیم در هفته های بعد چه اتفاقی رخ می دهد. استقلال و پرسپولیس یار دوازدهم نداشتند ولی ما داماشی ها در تهران پشت درهای بسته آن را داشتیم که خیلی تاثیر دارد. باید باشگاه ها، سازمان لیگ و سازمان های نظارتی همت کنند تا هواداران به ورزشگاه ها بیایند چون واقعا عشق و علاقه شان این است و موج مثبتی که به همراه می آورد. هر تیمی یار دوازدهم نیاز دارد، وای به حال تیمی که یار دوازدهم نداشته باشد که شما دیدید چه اتفاقاتی هم رخ داد.

کم کم در حال نزدیک شدن به جام جهانی هستیم. شما از نسلی هستید که رویای حضور در جام جهانی را داشت ولی به این رویا نرسید ولی الان گویا متاسفانه رسیدن به جام جهانی عادی شده و حواسمان نیست به چه تورنمنتی مهمی داریم می رسیم. اوضاع خوب نیست، بی تعارف شما وضعیت را چگونه می بینید؟

وضعیت خوب نیست. متاسفانه، متاسفانه، خواسته یا ناخواسته، من خودم همیشه انتقاد می کنم و می گویم سیاسیون در فوتبال دخالت نکنند. اگر وارد فوتبال شوند، چرخه فوتبال از بین می رود ولی از آقای رییسی خواهش می کنم بیایند فوتبال را پاک کنند، دست دلال ها را ببندند نه اینکه رخنه کنند به فوتبال و دخالت های بی مورد کنند. باید ریشه فساد را بکنند. آقایان مسئولان سیاسی و نمایندگان مجلس از شما تمنا می کنم دلال ها را بگیرید و فساد را پاک کنید ولی وقتی در فوتبال رخنه می کنید، آن اتفاقات رخ می دهد. ما تیم ملی خوبی داریم ولی متاسفانه دلال ها یک بازی را شروع کردند به خاطر پول هایی که قرار است از فیفا بیاید، آقایان برای خودشان سهم خواهی درنظر گرفتند و بین مربیان و بازیکنان اختلاف انداخته اند. فدراسیون ما واقعا بلاتکلیف است. به قول خیلی از آقایان مثل محمد دادکان، فدراسیون ما بی صاحاب است ولی میرشاد ماجدی از جنس فوتبال است. او هم بازی ما بود و تحصیل کرده است. اجازه بدهید کارش را بکند، نگذاشتند و به بازی و اتفاقات مشهد بردنش و باقی ماجرا هم همینجوری جلو رفت. الان تیم ملی ما مشکلاتی زیادی دارد و بازی تدارکاتی نکردیم و فکر می کنم چهار بازی ما می شود بازی های تدارکاتی مان. چه بازی تدارکاتی کردیم؟ نگذاشتند.

بعد از آن درخصوص آقای تاج بگویم، آقای تاج چرا رفت و چرا آمد. من از او ممنون هستم، مدیرعامل ما بود در ذوب آهن، صادق است. ولی شفاف آمد در رسانه ملی صحبت کرد، این شجاعتش را نشان می دهد. حالا یا سیاست داشت یا نداشت کاری ندارم. آمد از مایلی کهن و فریادشیران عذرخواهی کرد. این خوب است، این می شود آشتی با فوتبال. همین آقای تاج به تیم ملی فوتبال لطمه زده بود ولی اگر می ماند، از این تجربه که الان دارد استفاده می کرد، حالا قرار است برگردد دیگر، آقای تاج و آقای عزیزمحمدی و آقای ماجدی هستند کاندیداها، هرکدام از عزیزان که آمدند باید فوتبال ما را درست کنند. باید ضمانت بدهند. آقایان عزیز من به عنوان یک عضو کوچک فوتبال و کسی که پیراهن تیم ملی را پوشیده درخواست می کنم، کسانی را برای کار بیاورید که اول خودتان را دوست داشته باشد، فدراسیون را دوست داشته باشد و فوتبال ملی را دوست داشته باشد. هرکسی آمده کسانی را آورده که اول جیبش را پر کرده، دوم دزدی کرده، سوم سر فوتبال را کلاه گذاشته است، این که نشد. این می شود هرج و مرج، این می شود وضعیت امروز فوتبال. بین بازیکنان تیم ملی اختلاف باشد قبول ندارم. طارمی باشد، جهانبخش باشد، سردار باشد، مال این حرف ها نیستند که بخواهند واسه تیم ملی تعیین تکلیف کنید. شما بازیکنان افتخار آفرین من و امثال من هستید. من هم یک روزی مثل شما این پیراهن را بر تن کردم، دستم روی قلبم بود، سرود ملی خواندم و برای کشورم بازی کردم. تفاوتی نداشت علی پروین باشد، استانکو باشد، حبیبی بود، هرکدام از آقایان، بازی کردیم. مگر این آقای اسکوچیچ با شما تیم را به جام جهانی نبرد. تمام مربیان انتقاد کردند از او. یکی از همین مربیان علی منصوریان رفیق من، انتقاد کرد از اسکوچیچ، داش علی، علی جان تو خودت چندتا تیم گرفتی داداش؟ به غیر از نفت رویایی، کدام تیم را به کجا رساندی؟ بذار کارش را کند. الان این تیم آمده جام جهانی، جالب است هیچ کسی از اسکوچیچ تشکر نمی کند! چرا باید اینجوری باشد؟

خداداد عزیزی دوست من است، رفیق من است، همبازی من بود. آقای خداداد عزیزی، وقتی ایویچ را کنار گذاشتند و جلال طالبی آمد، چه اتفاقی برای جلال طالبی رقم زدید؟ بگویم چه کار کردید؟ خودتان ارنج را نمی چیدید؟ آمدی انتقاد کردی، آمدی حرف های قشنگ زدی در مورد اسکوچیچ اما تا سردار محمد به تو پست داد، دیگر زبانت بسته شد! چرا خداداد؟ چرا نمی گذارید علی دایی حرف بزند؟ از علی دایی واقعیت های فوتبال را بپرسید. چرا باید اسطوره های خودمان را از فوتبال دور کنیم؟ من کار با پشت پرده سیاست ندارم، در مورد فوتبال می گویم. اینها گنجینه های فوتبال هستند. خداداد گنجینه فوتبال است، باید مدیر ملی شود. حمید استیلی باید مدیر ملی شود. چرا باید با حمید استیلی بد کنیم؟

ما پنج یا شش نفر اعضای کمیته فنی انتخاب کردیم. آقای پرویز مظلومی، آقای ابراهیم قاسمپور، آقای حمید استیلی، آقای اصغر مدیرروستا، آقای نادر عزت اللهی، درست است؟ من از ابو قاسمپور می پرسم، تو بازیکن افتخار آفرینی بودی ولی هیچوقت مربی موفقی نبودی. الان عضو کمیته فنی هستی، من فوتبالی حمایتت می کنم اما می توانم انتقاد هم کنم. آقای پرویز مظلومی، مربی من بودی، بازیکن بزرگی هم بودی، چه موفقیتی در عرصه باشگاهی یا ملی داشتی؟ چرا می آیید انتقاد می کنید؟ اصغر مدیرروستا بازیکن ملی بود، نادر عزت اللهی بازیکن بزرگی بود، مربی تیم ملی نوجوانان بود، حمید استیلی اعتبارش را گذاشته است. بله پول گرفته، باید بگیرد، چرا نگیرد؟ غیر فوتبالی ها آمدند تیم ملی پول خوردند و بردند، چرا نباید حمید استیلی بگیرد؟ الان اعتبارش را گذاشته کمک کند، تیم ملی به جام جهانی می رود، ما همه فوتبالی ها باید پشت هم باشیم. الان خوب است منِ فوتبالی از شما انتقاد کنم؟ آن وقت یک غیرفوتبالی آمده در فوتبال رخنه کرده، همه کارش را کرده، منشوری هم شده، بعد ما می خواهیم از همدیگر انتقاد می کنیم. وقتی ما فوتبالی ها هوای هم را نداشته باشیم، یک غیر فوتبالی عرض اندام می کند و کار را دستش می گیرد. دلایل بیارید که اسکوچیچ نباشد. منِ بهزاد داداش زاده بازیکن ملی بودم، من را قانع کنید که اسکوچیچ نباشد. چرا باید بازیکن ملی خط و خطوط بگیرد؟ چرا باید کی روش بیاید؟ من کی روش را به عنوان مربی و کسی که ساختار تیم ملی درست کرده قبول دارم اما به عنوان کسی که به منِ مربی و همکارانم توهین کرده، نه! کی روش مال این حرف ها نیست، باشد مربی رئال مادرید، باشد مربی منچستر ولی آرزویش بود به ایران بیاید. در ایران زندگی کرد. پولی که اینجا برد در هیچ کشور دیگری نتوانست ببرد. فهمید اینجا پول ریخته است.

من یک سوال دیگر از طرفداران می کنم، آقای کی روش کدام بازیکن لیگ ما را مطرح کرد؟ فقط لژیونرها را برداشت، ما با لژیونرها جام جهانی رفتیم. کدام بازیکن لیگ ما توانست در تیم ملی بازی کند؟ حتی الان هم لژیونر می آوریم. اسکوچیچ هم راه او را می رود. لیگ پارسال ما انگیزه ای برای بازیکنان نبود. زمان ما بازی می کردیم به تیم ملی برسیم ولی یک مدت طولانی اینطور نبود. فکر می کنم الان خوب شده باشد. بگذارید تیم ملی تو جام جهانی کارش را خوب انجام دهد. باز هم دیر نشده است. اگر مسئولان همت کنند و دل های شان را یکی کنند، سهم خواهی را کنار بگذارند. هرکس به اندازه و سهم خودش از فوتبال برده است. هرکس بگوید نه دروغ می گوید. به خدا قسم هرکس بگوید من از فوتبال نبردم دروغ می گوید. یک مثال بزنم، مشاور آقای کفاشیان یک فردی بود، کشتی گیر بود، برایش احتمال قائلم ولی او هم آمد کنار پرسپولیس آن زمان دو میلیارد تومان برد. یک چشمه را به شما گفتم. در فوتبال پول زیاد است، هرکس بگوید نه دروغ می گوید ولی باید حساب شده باشد همه چیز. برای اولین بار از این رسانه که صداقت دارد و سالم است این حرف را می زنم، فیفا پولی که می فرستد برای پیشکسوتان که باید برای تیم های پایه هزینه کنند، نمی کنند. کجا می رود؟ ما الان پیشکسوت داریم در تیم ملی؟ به پایه ها توجه می کنیم؟ چرا این کارها نمی شود؟

کاری ندارم عزیزی خادم خوب بود یا بد بود. تیم ملی به نامش نوشته شد. جادوگر بود یا نبود، کاری ندارم، تیم ملی را برد جام جهانی. آسیب اختلاف درونی شان را ما فوتبالی ها دیدیم. ضررش را ما فوتبالی ها می کنیم. اگر زودتر جلوی عزیزی خادم را می گرفتیم این اتفاق ها رخ می داد؟ ما این بستر را برای او فراهم کردیم. الان برای انتخابات نکنیم. ما باید اساسنامه مان را عوض کنیم. مگر می شود رییس هیات فوتبال را رییس هیات استان انتخاب کند؟ آقا من به شما می گویم من را هر روز اینجا بیاور، تریبون به من بده، من فردا شدم رییس هیات فوتبال تو را می گذارم دبیرم. این زد و بند است دیگر! این الان وضعیت فوتبال ماست. رییس هیات فوتبال به باشگاه می گوید اگر به گزینه من رای ندهی حمایتت نمی کنم. واقعیت امر را می گویم. ما اساسنامه را باید عوض کنیم. رییس هیات فوتبال انتخاب می کنم، مجمع را خودم می گذارم و می گویم تا وقتی من هستم تو هستی! خب مجمع نمی تواند از تو انتقاد کند. پس چه کسی باید انتقاد کند؟ می دانی مثل چه شده؟ کمیته انضباطی و کمیته اخلاق، هر دو زیر مجموعه فدراسیون فوتبال هستند. پس چجوری کمیته اخلاق بالا سری اش را متهم کند؟ بتواند جریمه اش کند؟ بابا این اساسنامه مشکل دارد!

خدا لعنت کند کسی که این اساسنامه را برای منافع خودش نوشت. کسی که نوشت شهامت داشته باشد بگوید. اساسنامه را عوض کنید فوتبال درست شود. باید آدم سالم و کاربلد بیاید. آن کسانی که می خواهند رای بدهند، رییس هیات فوتبال، مالکین باشگاه، مربیان تیم ملی، مربیان باشگاه که باید رای بدهید، شما را به آن خدایی که دوست دارید، به حق رای بدهید! به حق رای بدهید. به واسطه و پهن گرفتن رای ندهید!

همچنین ببینید:

بهزاد داداش زاده در طرفداری: برای داماش 12 هزار هوادار به استادیوم می آید؛ تیم تهرانی لیگ برتری 50 هوادار ندارد! 

بهزاد داداش زاده در طرفداری: 10 روز از خدمتم مانده بود مرا به یک تیم دادند؛ یزدانی آن سیاوش قدیم نمی شود!

بهزاد داداش زاده مقابل دوربین طرفداری: ساپینتو شومن بدی نبود؛ یاد علیرضا منصوریان افتادیم!