استرالیایی‌ها در گروه به نسبت سختی که در آن فرانسه در قامت مدافع عنوان قهرمانی حاضر می‌شود، با تیم‌های دیگر گروهش جدال سختی برای صعود به دور حذفی خواهند داشت.

این یادداشت که چهاردهمین قسمت از سری یادداشت‌های معرفی تیم‌های حاضر در جام جهانی است، مروری بر تاریخ سیاسی، عملکرد گذشته و تیم اعزامی استرالیا به جام جهانی 2022 قطر خواهد داشت.

اختصاصی طرفداری| استرالیا در بیش از یک دهه‌ای که به عضویت کنفدراسیون فوتبال آسیا درآمده است، همواره یکی از رقبای سرسخت تیم‌های آسیایی در راه صعود به جام جهانی یا دیگر تورنمنت‌های مهم در این قاره بوده است. استرالیایی‌ها یک بار و در سال 2015 که خود میزبانی از مسابقات جام ملت‌های آسیا را برعهده داشتند، توانستند با پیروزی برابر کره جنوبی به اولین و بزرگترین افتخار تاریخ فوتبالشان دست یابند. آنها اما در جام جهانی 2022 قطر در گروه سختی قرار گرفتند و باید شانس خود را به عنوان یکی از تیم‌های دوم گروه با توجه به حضور قهرمان دورۀ قبلی این رقابت‌ها یعنی فرانسه محک بزنند.

تاریخ سیاسی استرالیا

اگر به نقشه اطلس بنگریم در نیم کره جنوبی و در آن سوی آب‌های اقیانوس آرام با جزیره بسیار بزرگی روبرو می‌شویم که به آن استرالیا می‌گویند. استرالیا یا اقیانوسیه با مساحت 7.6 میلیون کیلومتری خود، ششمین کشور پهناور دنیا از نظر وسعت وکوچکترین قاره جهان به شمار می‌آید. پنج کشوری که بالاتر از استرالیا در این فهرست قرار دارند، به ترتیب عبارتند از روسیه، کانادا، چین، ایالات متحده آمریکا و برزیل. استرالیا یکی از مهم‌ترین اعضای کشورهای مشترک‌المنافع است که در سال 1901 از بریتانیای کبیر استقلال یافته است. پایتخت آن شهر کانبرا بوده که جمعیتی نزدیک به چهارصد هزار نفر دارد و بزرگ‌ترین شهر غیر بندری استرالیا به شمار می‌آید. البته کانبرا، بزرگترین و مهم‌ترین شهر این کشور نبوده و شهر سیدنی مرکز ایالت نیو ساوث ويلز حائز این عنوان است. این شهر نماد کشور استرالیا بوده و جمعیتی در حدود 5.3 میلیون نفر دارد. سیدنی در سال 2000 میزبان یکی از مهم‌ترین رخدادهای ورزشی جهان، یعنی همان المپیک نیز بوده است. این شهر زیبا که از قدمت آن بیش از 218 سال می‌گذرد، در جنوب شرقی استرالیا واقع شده و اولین مکانی است که بیشترین میزان جهانگرد در بدو ورود به استرالیا، در آن پا می‌گذارند.

جمعیت استرالیا براساس سرشماری که در سال 2020 انجام شده، حدود 25.6 میلیون نفر است و با تراکم نسبی 3.03 نفر در هر کیلومتر مربع، یکی از پایین‌ترین ارقام میزان تراکم در جهان را دارا است. این یعنی در این کشور تنها 3.03 نفر در هر کیلومتر مربع وجود دارد. برای قرار دادن این نسبت در یک تصویر بزرگ‌تر، شاید بد نباشد بدانید که این نسبت در ایالات متحده 32.3 نفر، در انگلستان 262 نفر، در آلمان 226 و در فرانسه 118 نفر در هر کیلومتر مربع است. ششمین کشور بزرگ دنیا که در قاره مخصوص خودش قرار دارد، به حدی بزرگ است که کل کشورهای اروپائی حوزه شینگن به راحتی در درون استرالیا جای می‌گیرند. کشور استرالیا دارای مرز خاکی با کشور دیگری نیست و اطراف آن را از شرق، اقیانوس آرام، از جنوب اقیانوس منجمد جنوبی، از غرب اقیانوس هند و از شمال چندین دریا و خلیج دربرگرفته ‌است. بیش از هشتاد درصد از استرالیایی‌ها، در منطقه‌ای 100 کیلومتری از یک ساحل زندگی می‌کنند. همین امر سبب شده، تا استرالیا یکی از معدود کشورهایی در جهان باشد که از تمرکز جمعیتی بالایی در مناطق ساحلی خود برخوردار است. مردم در استرالیا، به بیش از 200 زبان و لهجه گوناگون صحبت می‌کنند. 45 عدد از این زبان‌ها و لهجه‌ها، زبان‌های مردمان بومی استرالیاست.

رایج‌ترین زبان‌های غیر انگلیسی در استرالیا عبارتند از زبان‌های ایتالیایی، یونانی، کانتونی، مندرین، عربی و ویتنامی. این کشور، همچنین دارای بیشترین نسبت جمعیت مهاجر در میان کشورهای توسعه یافته جهان است به گونه‌ای که امروزه، بیش از 25 درصد از کانگرو‌ها خود زاده کشوری غیر از استرالیا هستند. این کشور سالانه 270 تن طلا تولید می‌کند و پس از چین با تولید 455 تن طلا در رتبه دوم جهان قرار می‌گیرد. کشور استرالیا همچنین پس از قزاقستان و کانادا با تولید بیش از 6700 تن اورانیوم در سال، سومین تولیدکننده بزرگ این فلز در جهان به شمار می‌رود. استرالیا دومین کشور در تاریخ، بعد از نیوزیلند محسوب می‌شود که در سال 1902 به زنان حق رای داده است. استرالیا یکی از شگفت‌انگیزترین کشورها از نظر گونه‌های گیاهی و جانوری در دنیا به شمار می‌رود و شاید تنها کشوری که بتواند از این نظر با آن‌ها برابری کند، برزیل و جنگل‌های آمازون آن باشد. به خاطر موقعیت جغرافیایی خاص استرالیا و دور افتادن این قاره از سایر نقاط دنیا، شاهد حضور جانوران بومی عجیب و منحصر به فردی در آن هستیم. برخی از این جانوران، نظیر کوآلا و کانگورو، دوست داشتنی و در ظاهر بی آزار هستند اما برخی دیگر در هنگام حمله یا دفاع بسیار مرگبار واکنش نشان می‌دهند.

در آخر بد نیست بدانید که دیواره بزرگ مرجانی (Great Barrier Reef) که در شرق کشور استرالیا و در اقیانوس آرام قرار داشته، به عنوان بزرگترین دیواره مرجانی دنیا شناخته شده و دارای اکوسیستم خارق‌العاده‌ای است. این مجموعه بزرگ، شامل بیش از سه هزار صخره و نهصد جزیره مختلف است که به صورت نواری در دریای مرجان در شرق ایالت کوئینزلند کشیده شده و در مجموع بیش از سیصد هزار کیلومتر گستردگی و 2600 کیلومتر طول دارند.

جایگاه استرالیا در نقشه جغرافیایی دنیا

رکوردداران بازی و گل ملی استرالیا

 لیست برترین‌های آماری تاریخ استرالیا از حیث بازی ملی و گل را که به طور اختصاصی از سوی حسین خسروی برای طرفداری تهیه شده را مشاهده می‌کنید. توضیح اینکه ردیف‌های کم‌رنگ مربوط به بازیکنان بازنشسته این تیم و ردیف‌های پررنگ مربوط به بازیکنان فعال است.

رکوردداران بازی ملی در استرالیا

مارک شوارتزر، دروازه‌بان نام آشنای استرالیایی با 109 بازی که طی سال‌های 1993 تا 2013 برای کانگروها انجام داده، رکورددار بازی ملی برای استرالیا است. تیم کیهیل تنها با یک بازی کمتر نسبت به شوارتزر و با 108 بازی در ردۀ دوم ایستاده و پس از این مهاجم گلزن، لوکاس نیل با 96 بازی در جایگاه سوم قرار گرفته است. گفتنی است تمامی 10 بازیکن برتر استرالیا از حیث بازی ملی، بازنشسته شده‌اند.

رکوردداران گل ملی در استرالیا

تیم کیهیل که از اسطوره‌های تیم ملی استرالیا به حساب می‌رود و 14 سال ملی‌پوش بوده، با 50 گل، بهترین گلزن ملی تاریخ این کشور به حساب می‌رود. دیمین موری دیگر مهاجم فوتبال استرالیا هم با زدن 29 گل، در جایگاه دوم است. آرچی تامپسون و جان آلویسی  نیز با زدن 28 و 27 گل در رده‌های بعدی برترین گلزنان فوتبال استرالیا قرار گرفته‌اند. گفتنی است تمامی 10 بازیکن برتر استرالیا از حیث تعداد گل ملی، بازنشسته شده‌اند.

عملکرد استرالیا در جام جهانی

استرالیا که چند سالی است به عضویت کنفدراسیون فوتبال آسیا درآمده یکی از رقبای سرسخت تیم‌های آسیایی در راه صعود به جام جهانی یا دیگر تورنمنت‌های مهم در این قاره بوده است. استرالیایی‌ها یک بار و در سال 2015 که خود میزبانی از مسابقات جام ملت‌های آسیا را برعهده داشتند، توانستند با پیروزی برابر کره جنوبی به اولین و بزرگترین افتخار تاریخ فوتبالشان دست یابند. کانگوروها (لقب تیم ملی فوتبال استرالیا) همچنین با احتساب جام جهانی 2022 قطر سابقۀ شش بار حضور در جام جهانی را در کارنامۀ خود دارند و بهترین عملکرد آن‌ها به جام جهانی 2006 آلمان بر می‌گردد.

استرالیایی‌ها در آن رقابت‌ها و در گروهی که برزیل، کرواسی و ژاپن قرار داشتند موفق شدند پس از برزیل به عنوان تیم دوم راهی مرحۀ حذفی این مسابقات شوند. اما در مرحلۀ یک هشتم پایانی و در جدال برابر ایتالیا (قهرمان آن تورنمنت) با نتیجۀ نزدیک 1-0 شکست خوردند و نتوانستند شگفتی خود را در آن بازی‌ها تکمیل نمایند. اما اولین حضور استرالیا در تورنمت جام جهانی به سال 1974 بر می‌گردد که آلمان غربی میزبانی این رقابت‌ها را برعهده داشت. هر چند استرالیا در نخستین حضورش در جام جهانی توفیق خاصی بدست نیاورد و در همان دور گروهی و در گروه سختی که شامل آلمان غربی (قهرمان جام)، آلمان شرقی و شیلی قرار داشتند با قرار گرفتن در قعر جدول از صعود به دور حذفی باز ماندند. استرالیا برای ما ایرانی‌ها نیز یادآور خاطرات شیرینی است و تیم ملی کشورمان توانست در دیداری حماسی و با یک تساوی 2-2 مقابل این تیم پس از 20 سال به جام جهانی 1998 فرانسه صعود کند. از جمله بازیکنان مطرح استرالیا در جام‌های جهانی می‌توان به تیم کیهیل، مارک برشیانو، جیسون کولینا و لوکاس نیل اشاره کرد.

آمار و ارقام استرالیا در جام جهانی

استرالیا در مجموع 5 دوره حضورش در جام جهانی، 16 مسابقه انجام داده که حاصل آنها 2 برد، 4 تساوی و 10 شکست بوده است. آنها 13 گل زده و 31 گل دریافت کرده‌اند و در مجموع 10 امتیاز در این رقابت‌ها بدست آورده‌اند. بهترین عملکرد آن‌ها به جام جهانی 2006 آلمان بر می‌گردد که استرالیایی‌ها موفق به صعود به دور حذفی این مسابقات شدند.

مارک برشیانو و تیم کیهیل مشترکا با 9 بازی در 3 دوره، رکورددار بازی در جام جهانی برای استرالیا هستند و پس از این دو فوتبالیست سرشناس کانگروها، اسکات چیپرفیلد، جیسون کولینا، لوکاس نیل و میل جدیناک با انجام 7 بازی در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند. همچنین تیم کیهیل با 5 گل زده در سه جام جهانی رکورددار گل زده برای استرالیا در این رقابت‌های مهم به شمار می‌آید. اسطورۀ فوتبال استرالیا در جام جهانی 2006، دو گل، جام جهانی 2010، یک گل و جام جهانی 2014 نیز دو گل به ثمر رسانده است. بعد از تیم کیهیل، میل جدیناک با 3 و برت هولمن با 2 گل در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

پیراهن و اسپانسر استرالیا در جام جهانی قطر

استرالیا در جام جهانی قطر با پیراهن همیشگی زرد خود به میدان خواهد رفت و لباس دوم هم با ترکیبی ساده به رنگ سرمه‌ای تیره همراه با جزئیات فیروزه‌ای در قالب بخش جلو و پشت یقه خواهد بود. آنها برای اسپانسری پیراهن‌های خود سراغ نایکی رفته‌اند و یکی از 13 کشور مسابقات هستند که با این برند در جام جهانی بازی خواهند کرد. نایکی بیشترین تیم را در جام جهانی قطر، اسپانسری می‌کند.

پیراهن رسمی اول و دوم استرالیا برای جام جهانی 2022

استرالیا در جام جهانی 2022

تیم ملی فوتبال استرالیا در مرحلۀ مقدماتی جام جهانی 2022 قارۀ آسیا در گروه به نسبت سختی قرار داشت و آن‌ها در جدال با دیگر تیم‌های سرشناس فوتبال این قاره یعنی ژاپن و عربستان نتوانستند به طور مستقیم به جام جهانی قطر صعود کنند. مردان فوتبال استرالیا با کسب 15 امتیاز از 10 بازی پایین‌تر از عربستان سعودی با 23 و ژاپن با 22 امتیاز به عنوان تیم سوم از گروه دوم گام به مرحلۀ پلی آف این مسابقات گذاشتند. استرالیا در نخستین دیدار پلی‌آف که بین تیم‌های آسیایی برگزار می‌شد، توانست با نتیجۀ 2-1 امارات را شکست دهد و سپس در دیگر بازی این مرحله با پیروزی برابر پرو، نمایندۀ آمریکای جنوبی، در ضربات پنالتی توانست برای ششمین بار و پنجمین بار متوالی راهی جام جهانی شود. می‌توانید روند نتیجه‌گیری و صعود این تیم در جریان بازی‌های مقدماتی جام جهانی قطر را به تفصیل در تصویر زیر مشاهده کنید.

نتایج استرالیا در بازی‌های مقدماتی جام جهانی 2022

استرالیا در گروه چهارم جام جهانی قطر با تیم‌های فرانسه، دانمارک و تونس همگروه است و کار سختی با توجه به تیم‌های همگروهش برای صعود به دور یک هشتم پایانی این رقابت‌ها دارد. سرمربی استرالیا در جام جهانی 2022 برعهدۀ گراهام آرنولد است که از سال 2018 تاکنون سکان هدایت کانگوروها را در دست داشته است. به نظر می‌رسد با توجه به قدرت فرانسه که به عنوان مدعی عنوان قهرمانی دورۀ پیشین جام جهانی پا به این مسابقات گذاشته، استرالیا برای کسب جایگاه دوم باید با دانمارک و تونس جدال تنگاتنگ و سختی برای صعود داشته باشند.