از زوایای مختلف دیدار حساس دربی را بررسی کردیم...

ویژه برنامه این هفته رسانه طرفداری به دربی بزرگ پایتخت اختصاص داشت.

به گزارش طرفداری، تیم های استقلال و پرسپولیس امروز حساس ترین دربی چند سال اخیر را برگزار می کنند. استقلال تهران در حال حاضر با 54 امتیاز صدرنشین است و پرسپولیس هم با 48 امتیاز امیدوار است در کورس قهرمانی به آبی ها برسد.

همین موضوع باعث شد دربی پایتخت را از ابعاد و زوایای مختلف مورد بررسی قرار بدهیم. با علی کلهری از دیدگاه فنی در خصوص دربی صحبت کردیم و در ادامه هم با حامد وفایی، خبرنگار حوزه پرسپولیس رسانه طرفداری و فرزام محمدعلیها، خبرنگار حوزه استقلال رسانه طرفداری وضعیت دو تیم را مورد بررسی قرار دادیم.

پیشنهاد می شود این برنامه جذاب را حتما ببینید:

بررسی دربی از زاویه فنی با علی کلهری

به نام خدا حسین باقرشاهی هستم، اینجا استودیوی طرفداری، با ویژه برنامه دربی 98 همراهتان هستیم. دربی ای که حساس ترین بازی دو تیم در سال های اخیر است. دو تیم در حالی به مصاف هم می روند که آبی ها با 54 امتیاز و با فاصله شش امتیازی نسبت به پرسپولیس صدرنشین لیگ هستند. این بازی از حساسیت ویژه ای برخوردار است. در این برنامه قرار است از زوایای مختلف این بازی بزرگ را بررسی کنیم. قبل از هرچیز سراغ علی کلهری برویم و دربی را از زاویه فنی نگاه کنیم.

قبل از هرچیز سراغ علی کلهری برویم که مطالب فنی اش را در طرفداری خوانده اید. علی جان سلام.

سلام حسین جان مرسی. خیلی ممنون.

دربی 98 را می خواهیم از زوایای فنی بررسی کنیم. اینکه هر دو تیم با تاکتیک و روش های متفاوتی بازی می کنند. نظرت راجع به این مساله چیست؟

بهتر است از اینجا شروع کنیم که استقلال پس از مدت ها پا به دربی ای می گذارد که در بازی برگشت بوده و در هفته های پایانی، در موضع برتر قرار دارد. در سه سال گذشته، استقلال با نتایجی که در دربی گرفته، موضوع قهرمانی اش به پایان رسیده و شاید امیدهایش را حتی در دربی از دست داده است. به همین دلیل استقلال پس از چند فصل در موضع برتر قرار گرفته و شاید این شرایط جدید بازی را جذاب کرده است. شاید این پرسپولیس است که باید بیشتر به تکاپو بیفتد و استقلال این بار باید قضیه را کنترل کند. کاری که خوب بلد است و در این فصل در یکی از فاکتورهایی که خوب عمل کرده، کنترل بازی بوده مخصوصا وقتی جلو می افتد. استقلال به طور پیش فرض در این بازی از پرسپولیس جلو است حتی اگر گلی نزند. چون مساوی استقلال را به جام نزدیکتر می کند. باید ببینیم تکاپوی پرسپولیس چطور خواهد بود. با دو مربی سر و کار داریم که یک مقدار محافظه کار هستند. مخصوصا اینکه پای یک جام هم وسط است. به نظرم مجیدی موضع همیشگی خود در این فصل را حفظ خواهد کرد چون نیازی ندارد ریسک کند. وقتی شما در موضع برتر قرار دارید باید از ریسک های غیرمنطقی دور شوید. این یحیی گل محمدی است که باید متفاوت تر بازی کند. پرسپولیسی را به یاد بیاورید که 4-2 استقلال را شکست داد. در آن فصل آن تیم از نظر دفاعی منسجم نبود. سوشا مکانی درون دروازه بود. محسن بنگر در دفاع بود و یک مقدار ساختار دفاعی باب میل برانکو نبود. استراتژی ای که ایشان در آن بازی چیدند، این بود که بیاییم جلوی استقلال یک ماراتن گلزنی راه بیندازیم. خط حمله با وجود محسن مسلمان، مهدی طارمی و کلی بازیکن جوان و پرانگیزه نسبت به استقلال برتری داشت. پس باید بازی را به سمتی برد که هر تیمی که بیشتر گل زد، برنده است. آن یکی از بزرگترین استراتژی های تاریخ دربی بود که از سوی یک مربی اتخاذ شد. حالا باید ببینیم در این دربی شاهد یک استراتژی خاص از پرسپولیس هستیم یا باز هم یک مساوی کسل کننده.

پرسپولیس در دربی با حامد وفایی

به پرسپولیس می رسیم. سرخپوشان نسبت به فصل گذشته در همین مقطع سه امتیاز بیشتر دارند اما بیشتر حواشی ای که برای این تیم پیش آمده، این است که نقطه قوت آنها در سال های گذشته به نقطه ضعفشان تبدیل شده است. جایی که پرسپولیسی ها همیشه گل های کمی دریافت می کردند اما در حالی که 22 هفته از لیگ گذشته، این تیم 16 گل خورده است. البته فراموش نکنیم پرسپولیس با 33 گل زده بهترین خط حمله را در اختیار دارد. در واقع دربی 98، جدال بهترین خط حمله و بهترین خط دفاع لیگ است. پرسپولیسی ها اگر می خواهند قهرمانی های گذشته خود را تکرار کنند، محکوم به کسب پیروزی در این مسابقه هستند.

در این راستا با حامد وفایی هم صحبت شدیم. حامد خان خیلی خوش آمدی.

سلام. در خدمتم حسین جان.

دربی 98 را پیش رو داریم. اغراق نیست اگر بگوییم حساس ترین دربی چند سال اخیر بوده. با توجه به موقعیت جدولی که دو تیم دارند، پرسپولیس برای کسب قهرمانی محکوم به برد است.

به هر حال شرایط دو تیم در دربی متفاوت است. اما این دربی خیلی مهم است. پرسپولیس 6 امتیاز عقب است و تنها امیدش برد در این مسابقه و چشم انتظار بازی های باقی مانده استقلال، با توجه به بازی های سختی که این تیم دارد، است. پرسپولیس در بازی های قبلی حتی در فینال جام حذفی بزهکارانه تر بازی می کرد، این بار باید سه امتیاز را کسب کند تا اختلاف به 3 امتیاز برسد.

همیشه قبل از مسابقه هواداران در خصوص ترکیب صحبت می کنند. به نظر شما ترکیب پرسپولیس در روز دربی چطور خواهد بود؟

کمترین تغییر را شاهد خواهیم بود. پرسپولیس به جز خط دروازه که مشخص نیست چه کسی بازی می کند، سیدجلال حسینی به جای علی نعمتی وارد ترکیب می شود.

یعنی ریسک کمی می کند؟

گل محمدی پس از 22 هفته دارد دفاع و هافبکش را همچنان عوض می کند. این نشان می دهد هنوز به ترکیب ایده آلش نرسیده است. از سوی دیگر، نوسان بازیکنان این قدر زیاد است که یک هفته خوب و یک هفته بد هستند. بنابراین مجبور به تغییر می شود. اما اگر بخواهم ترکیب را بگویم، اگرچه کارشناسان و فوتبالدوستان فکر می کنند اگر حامد لک بازی کند، یک اعاده حیثیت برای اوست و می آید تا تمام خاطرات بد قبلی را پاک کند، اما فکر می کنم احمد گوهری بازی کند. در دفاع چپ سعید آقایی بازی می کند. رامین رضاییان نیز مدافع راست است که یکی از تحولات نیم فصل دوم پرسپولیس است. در مرکز خط میانی سید جلال حسینی به همراه هنانوف بازی خواهند کرد. نکته جالب این است که جوان ترین بازیکن پرسپولیس و باتجربه ترین کنار یکدیگر در خط دفاعی بازی می کنند. در پست هافبک دفاعی رضا اسدی با توجه به دو گلی که زد در کنار سرلک بازی خواهد کرد. کمال احتمالا نیمکت نشین می شود. وحید امیری، مهدی ترابی و تمیروف و احسان پهلوان 11 بازیکن پرسپولیس خواهند بود. اگر قرار باشد عالیشاه بازی کند، به جای پهلوان خواهد بود.

پیش بینی شما از نتیجه این دربی چیست؟

پرسپولیس با توجه به روند فنی ای که دارد، باید دو گل بزند. یعنی 2-0 جلو بیفتد. مانند دربی های قبل. کما اینکه در دربی هایی که 2-2 شد پرسپولیس تیم برتر بود اما این قدر عقب نشست تا استقلال گل زد. امیدوارم یحیی روش های محافظه کارانه اش را کنار بگذارد و اگر تیمش گل زد، عقب ننشیند. من فکر کنم پرسپولیس 2-0 پیروز خواهد شد.

خیلی ممنون. امیدوارم دربی خوبی را ببینیم. ممنون از شما.

استقلال در دربی با فرزام محمدعلیها

استقلال این فصل شرایط بسیار خوبی را در لیگ برتر تجربه می کند و آبی ها رویای قهرمانی در لیگ برتر را در سر دارند. استقلال فرهاد مجیدی که با اقتدار صدرنشین لیگ برتر است یک نقطه قوت بسیار بزرگ دارد اینکه آنها خیلی سخت گل می خورند حتی تغییر نفرات در فاز خط دفاعی هم باعث نشد استقلال آمار بسیار ویژه خودش را از دست دهد و آبی ها در 22 مسابقه لیگ برتر فقط هفت بار دروازه خودشان را باز شده دیدند و به یک ساختار بسیار مناسب در فاز دفاعی رسیدند. استقلال فرهاد مجیدی که 29 گل هم زده است باتوجه به شرایط جدول می تواند حتی با یک مساوی هم به یک قدمی قهرمانی برسد. در همین راستا و شرایط استقلال با فرزام محمدعلیها خبرنگار رسانه طرفداری هم صحبت شدیم.

فرزام جان خیلی خوش آمدی. در خدمت فرزام محمدعلیها خبرنگار حوزه استقلال رسانه طرفداری هستیم. اگر سلام و علیکی هست بفرمایید.

من هم سلام عرض می کنم خدمت بینندگان عزیز طرفداری در خدمتت هستم حسین جان.

فرزام رسیدیم به یکی از حساس ترین بازی های لیگ ایران طی چند سال اخیر و موقعیت جدول اینجور است که اگر استقلال از دربی 98 یک مساوی هم بگیرد به نظرم یک برد برایش است و در آستانه قهرمانی قرار می گیرد. اول اینکه نظرت در مورد استقلال چیست و شرایط این تیم برای دربی چطور است؟

استقلال بازیکن مصدومی ندارد به آن صورت، دانشگر هم اضافه شده به تمرینات و فکر می کنم به بازی هم می رسد فرهاد مجیدی نفرات کاملش را دارد، حالا اگر آن داستان هایی که برای مرادمند و یزدانی پیش آمد را فاکتور بگیریم، بقیه همه هستند.

و اینکه استقلال هم در ده بازی اخیرش در نه بازی پیروز شده است و از لحاظ روحی شرایط آماده ای دارد.

آمارش که فوق العاده است مخصوصا آمار دفاعی، چیزی که خودم خیلی توجه کردم به آن این است که بازی نفت آبادان و پرسپولیس، من با نتیجه کاری ندارم چون پرسپولیس آن بازی خیلی گل نزد ولی جز دو گل، دو موقعیت دیگر هم داد ولی نفت آبادان جلوی استقلال کلا یک شوت در چارچوب داشت و این نشان می دهد چقدر این تیم از نظر دفاعی خوب است و این دقیقا چیزی است که استقلال در دربی می خواهد.

دقیقا و حالا نکته ای که وجود دارد، شاید در ذهن خیلی از مخاطبان این سوال به وجود بیاید که ترکیب استقلال و پرسپولیس برای دربی چیست، در مورد ترکیب پرسپولیس با حامد وفایی کامل صحبت کردیم و حالا در مورد ترکیب استقلال شاید تو بهتر از درون تیم خبر داشته باشی. به نظر تو ترکیب احتمالی آبی ها برای دربی بزرگ به چه شکلی خواهد بود؟

استقلال در بازی های اخیر خیلی به ترکیبش دست نزده است حالا جز همین بازی با نفت آبادان که مثلا رضا آذری و آرمان رمضانی بازی کردند، بقیه بازی ها ترکیب تقریبا مشخص بود. حسین حسینی درون دروازه است اگر اتفاقی نیوفتد، از آن طرف فکر می کنم فرهاد مجیدی سه دفاعه بازی کند چون به این سیستم علاقه دارد. از میان سیلوا و روزبه چشمی یکی را می گذارد راس عقب خط دفاع، محمد دانشگر اگر که اگر به شرایط بازی برسد و عارف غلامی دو راس جلو هستند. صالح حردانی و جعفر سلمانی بال راست و چپ هستند، فکر می کنم زبیر نیک نفس و مهدی پور در پست هافبک دفاعی بازی کنند و سه نفر جلو، اگر اتفاق عجیبی نیوفتد، ژستد به ترکیب برمی گردد و امیرحسین حسین زاده و یامگا کنارش حضور دارند.

یعنی تقریبا همان ثبات همیشگی استقلالی ها حفظ می شود و اینکه به عنوان سوال آخر، پیش بینی ات از دربی 98 چیست و چه نتیجه ای به نظرت رقم می خورد؟

من 0-0 پیش بینی می کنم.

ولی خب شاید این بازی جذاب تر باشد نسبت به بازی قبل.

بله.

ممنون از اینکه آمدی.

بررسی داور دربی

بعد از کش و قوس های فراوان، بالاخره سیدمهدی سیدعلی به عنوان داور دربی 98 انتخاب شد اما سید مهدی سیدعلی قبل از دربی 98 برای هرکدام از دو تیم استقلال و پرسپولیس 12 بار قضاوت انجام داده که مرور آمار این مسابقات خالی از لطف نیست.

در بازی هایی که سیدعلی داور بازی های پرسپولیس بوده، سرخ های تهرانی 10 برد را بدست آورده و دو مساوی داشته و هرگز طعم شکست را نچشیده اند. همچنین 2.6 میانگین امتیازی است که شاگردان گل محمدی به دست آورده اند و 5 پنالتی هم برای آنها اعلام شده است.

اما برای تیم استقلال زمانی که سیدعلی قضاوت را انجام داده در 12 مسابقه، آبی های تهرانی به 7 برد، 4 مساوی و یک شکست رسیده اند و عدد 2 میانگین امتیازی است که آنها کسب کرده اند و یک پنالتی هم برای آنها اعلام شده است. حالا باید ببینیم مهدی سیدعلی روز پنجشنبه چه قضاوتی را در دربی 98 انجام خواهد داد.

جمع بندی نهایی با علی کلهری

برای جمع بندی نهایی، سوالم را اینجور بیان کنم ما از لحاظ فنی انتظار چه دربی ای را باید داشته باشیم و چه چیزی انتظار ما را می کشد؟

در ادامه آن بحث مان گفتیم که استقلال در موضع برتر قرار دارد و پرسپولیسی که باید به تکاپو بیفتد، ادامه می دهیم بحث را. ببینید پرسپولیس خط حمله خوبی داشته از لحاظ تعداد گلزنی اما عمده حملات پرسپولیس با توجه به اینکه به قول دستیار یحیی گل محمدی که این فصل بازیساز متخصص ندارند و با شکل و سبک بازیشان بازیسازی می کنند، عمده حملات آنها از جناحین شکل می گیرد و معمولا هم به توپ های بلند ختم می شود حالا نقطه مقابل را ببینیم که دفاع استقلال چجوری است در مقابل این شکل بازی. سیستم استقلال قاعدتا اگر فرهاد مجیدی ریسکی نکند و خیلی منطقی جلو بیاید همان سه دفاعه یا 5 دفاعه است. سیستم سه دفاعه نسبت به چهار دفاعه عرض خیلی بهتری دارد با توجه به آن یک بازیکنی که عقب زمین حضور دارد و خیلی خوب هم کانال های میانی پوشانده می شود هم هالف اسپیس ها هم فلانک ها، پس به نظرم یک آنتی تز خیلی خوب است برای حملات پرسپولیس این شکل از بازی یک جورهایی شما دربی جام حذفی سال قبل را اگر یادتان باشد یک بازی کاملا ساکن را دیدیم که به جز یک ضربه که به تیرک خورد هیچ اجازه ای به پرسپولیس برای موقعیت آفرینی داده نشد. پس از لحاظ هجومی پرسپولیس اگر بخواهد مثل بازی های قبلی رفتار کند با توجه به حضور مدافعی مثل سیلوا که آن بازی که دیدم از او هم روی هوا خوب بود هم روی زمین و روزبه چشمی و عارف غلامی، بعید می دانم روی توپ های بلند خطری را روی دروازه استقلال ایجاد کند مگر اینکه اشتباه خاصی رخ دهد. این از لحاظ هجومی پرسپولیس و آن سمت استقلال اگر بخواهد در ساخت بازی و به دنبال گلزنی هم باشد، به نظر من منطقی ترین گزینه این است که فقط به توپ ها و پاس های بلند طولی و ضد حملات روی بیاورد. با توجه به سرعتی که صالح حردانی در جناح راست دفاعشان دارد و خیلی خوب می تواند در بازی ضدحمله ای بازی کند با توجه به اضافه شدن های خوب جعفر سلمانی و اینکه آنها بازیکنی جلو دارند که می تواند توپ را آن جلو برایشان به مدت چند ثانیه نگه دارد و آن هم رودی ژستد است. یا توپ را نگه دارد یا با یک نبرد هوایی موفق بکارد برای دو مهره ای که در سیستم 3-4-2-1 پشت خود رودی ژستد هستند که امیرحسین حسین زاده و کوین یامگا هستند و خود امیرحسین حسین زاده و یامگا هم قابلیت حفظ توپ خیلی خوبی دارند پس منطقی ترین شکل بازی برای استقلال این است که با همان سیستم همیشگی اش بازی کند و به دنبال ضدحملات باشد. کار خاصی نیاز نیست انجام بدهد با توجه به اختلافی که دارد، یک جورهایی می شود بازی شان که اگر بخواهیم مثال بزنیم شبیه بازی با سپاهان شود و آن نمایشی که جلوی محرم نویدکیا داشتند و اگر پرسپولیس هم بیاید مقداری خارج از دایره منطق برای جبران این اختلاف شش امتیازی حمله کند، می توانیم بازی قشنگی ببینیم با توجه به اینکه پرسپولیس ساختار دفاعی اش را از دست می دهد در حملات اما اگر آقای گل محمدی هم به دنبال حملات اضافه ای نباشد، قاعدتا به یک بازی بسته می خوریم و شاید چیزی شبیه دربی رفت و جام حذفی را بببینیم.

امیدواریم این اتفاق رخ ندهد و دربی جذابی ببینیم و اتفاقات خوبی رخ دهد. خیلی ممنون که آمدی و متشکر از صحبتت.

دربی حتی در معمولی ترین شرایط هم یک مسابقه عادی نیست چه برسد به این مسابقه که یکی از حساس ترین بازی های لیگ ایران در سالهای اخیر است و می تواند سرنوشت قهرمانی را تا حدود زیادی مشخص کند. پس دربی 98 را به هیچ عنوان از دست ندهید خیلی ممنون از همکاران عزیزم که در این برنامه حضور داشتند. شما می توانید اخبار و حواشی دربی را به صورت لحظه به لحظه با رسانه طرفداری دنبال کنید. تا یک برنامه دیگر شما را به خدایی بزرگ می سپارم.