در چنین روزی، 8 بازی از 4 دوره مختلف جام جهانی برگزار شده است.

دوره پیش روی جام جهانی، در نوامبر و دسامبر (آبان و آذر) سال جاری در اولین جام جهانی خاورمیانه در قطر، آغاز می شود. در بخش جام جهانی در چنین روزی و به همت حسین خسروی، به مرور بازی‌های برگزار شده جام جهانی براساس روزهای تقویم می‌پردازیم.

طرفداری| در شانزدهم جولای (25 تیر)، مسابقات مختلفی از جام های جهانی 1930 تا 1994 انجام شده که در مهم ترین آنها، اروگوئه یکی از تلخ ترین باخت های تاریخ برزیل را به آنها تحمیل کرده و سوئد بعد از 36 سال، دوباره روی سکوی جام جهانی رفته است. 

در چنین روزی، دیدارهایی از مرحله گروهی جام های جهانی 1930 و 1966 انجام شده و در 16 جولای 1994، سوئد در دیدار رده بندی توانسته با 4 گل، بلغارستان شگفتی ساز را شکست داده و به مدال برنز جام جهانی دست پیدا کند. این بهترین عملکرد سوئد بعد از 1958 بود که آنها با شکست در برابر برزیل در فینال، به نایب قهرمانی رسیده بودند. 

شانزدهم جولای در تاریخ طرفداری

اروگوئه 2-1 برزیل؛ تغییر رنگ پیراهن سلسائو برای باطل کردن طلسم!

برزیل در 1950 برای اولین بار میزبان جام جهانی بود و آنها به عنوان یکی از قطب‌های فوتبال در دنیا، در جام جهانی خانگی به دنبال قهرمانی بودند. برزیل قبل از شرکت در آخرین بازی، مکزیک و یوگسلاوی را شکست داد و مقابل سوئیس به تساوی رسید. در مرحله نهایی که به صورت گروهی برگزار می شد، برزیل 2 برد قاطع 7 به یک و 6 به 1 برابر سوئد و اسپانیا به برتری رسیدند که هر دو صدرنشینان دور گروهی مسابقات بودند. از سوی دیگر اروگوئه که در دور گروه 2 تیمه، فقط یک بازی برابر بولیوی (8-0) انجام داده بود، در مرحله نهایی، مقابل اسپانیا 2 به 2 متوقف و در برابر سوئد 3 به 2 برنده شده بود تا پای به مسابقه پایانی گروه که حکم فینال داشت، بگذارد. 

سلسائو تحت رهبری فلاویو کوستا فقط نیاز به یک تساوی داشت تا تاج پادشاهی فوتبال دنیا را برای اولین بار روی سر بگذارد، ولی اروگوئه فقط باید می برد. مردان سرزمین قهوه، چیزی به نام دفاع یا بازی نتیجه گرا نمی شناختند و در همه بازی ها سرتاپا حمله بودند و همین هم بلای جان آنها شد. برزیلی ها با اینکه با گل دقیقه 47 فریاکا پیش افتادند، دست از خالی کردن دفاع برنداشتند و به حمله ادامه دادند تا همین مساله، حکم به مرگ‌شان در مقابل دیدگان 152 هزار و 772 تماشاگر دیوانه برزیلی بدهد. دقیقه 66 روی لغزش بیگوده، هافبک تیم، گل تساوی را خوردند. از قضا همین بازیکن در دقیقه 79 باز هم مرتکب اشتباه شد تا جیجیا با باربوسا تک به تک شده و میخ آخر را به تابوت میزبان بزرگ بکوبد. اروگوئه در معبد فوتبال، برزیل قدرتمند را برد تا برای دومین بار و به شکلی باورنکردنی، ژول ریمه را مال خود کند. 

اوضاع آن قدر وخیم بود که اروگوئه ای ها نتوانستند جشن قهرمانی برگزار کنند و جام جهانی در رختکن و به دور از حضور تماشاگران و دوربین های تلویزیونی به آنها اهدا شد. بعد از آن فینال سیاه بود که سلسائو رنگ پیراهن های خود را از سفید به پیراهن زرد و سبز و شورت آبی تغییر داد تا شاید چیزی که از آن به عنوان طلسم یاد می کردند، از بین برود. آنها بعدا بارها قهرمان شدند و در 1970، انتقام شکست مقابل اروگوئه را هم گرفتند، ولی ماراکانای 200 هزار نفری همیشه خاطرات سیاهی برایشان تداعی خواهد کرد!